جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شفاف مثل امام (ره)


شفاف مثل امام (ره)
دین اسلام و مذهب تشیع، مکتب شفافیت است و از پیروان واقعی خود نیز شفافیت را طلب می کند. خداوند بین موحدین و مشرکین جدایی کامل قائل شده و با یک خط کشی مرز بین این دو جبهه را مشخص کرده است. حضرت حق در قرآن و در سوره کافرون، به پیامبر فرمود: بگو، ای کافران ، آنچه شما می پرستید ، من نمی پرستم و شما هم پرستنده معبود من نیستید. . . دین شما برای خودتان و دین من برای خود من. در این سوره مبارکه قرآن که آیات بعدی تکرار و تاکید آیات اول است، خداوند جدایی کامل بین خط رسول و کافران را بیان می کند. تاکید براین جدایی خط رسول و کافران، به این خاطر است که رسول در ایمان خود به خدای متعال راسخ است و کافران نیز در پرستش بتهای خود اصرار دارند. این آیات بر این مطلب دلالت دارد که بین دین رسول خدا و دین کافران هیچ وجه اشتراکی نیست و نه رسول خدا به دین آنها می گرود و نه آنها به دین رسول خدا خواهند گروید و به این ترتیب رسول خدا برای همیشه در مقابل کفار جبهه بندی می کند.
حضرت امام خمینی (ره) با تکیه بر اسلام ناب محمدی (ص) انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را مبتنی بر تئوری ولایت فقیه و در چارچوب مردم سالاری دینی به عنوان یک پدیده نو پایه گذاری و بنیان نهادند. شفافیت در حرکت مبارزاتی حضرت امام (ره)، چه در دوران پیش از پیروزی انقلاب و چه در سالهای پرخیر و برکت حیات ایشان در دهه اول انقلاب اسلامی، به عنوان یک اصل تلقی می شود. امام (ره) قیام خود و ملت ایران را برای الله و هدف آن را پیاده سازی اسلام و پیشرفت و توسعه کشور براساس آموزه های دینی دانسته و همواره برآن تاکید می فرمودند. حضرت امام (ره) در این راستا، یک مرزبندی و جبهه بندی روشنی به لحاظ اعتقادی و سیاسی با تمامی مکاتب، اندیشه ها ، جریان های سیاسی و احزاب و گروه های فعال درصحنه سیاسی کشور داشتند. اساسا شکل گیری خطی با عنوان خط امام و پیدایی گروه هایی باعنوان گروه های خط امام بر همین مبنا بود. در دهه اول انقلاب اسلامی ، خط امام (ره) معیار ، میزان و شاخصی بود برای نیروهای انقلاب که براساس آن، مرز بین خود و نیروهای غیرخودی و بیگانگان را مشخص سازند. اگر این مهم در دوران پر برکت حضرت امام (ره) یک ضرورت بود، با گذر زمان توجه به ملاک و شاخص مرزبندی بین خودی و غیرخودی دارای ضرورتی مضاعف می باشد.
خط امام، اندیشه ها و آرای امام (ره) از چنان ظرفیتی برخوردار است که برای همیشه تاریخ می تواند به عنوان یک معیار مورد توجه نیروهای اسلامی و انقلابی قرارگیرد.
در طول سالهای گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی همانند امام (ره)، اهتمام جدی برای حفظ مرزهای اعتقادی، سیاسی نیروهای خودی با غیرخودی داشته و همواره بر رعایت این مرزبندی ها تاکید کرده اند.
تاکید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری برحفظ مرزهای اعتقادی و سیاسی، برگرفته از آموزه های دینی و همان فرمان حضرت حق می باشد بر جدایی کامل خط رسول خدا با دیگرانی که به او ایمان نیاورده و در گروه کافران قرارگرفتند. حضرت امام ، اسلام و احکام نورانی اسلامی و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را به عنوان ملاک و معیار برای تمییز بین خودی ها از غیرخودی ها معرفی کرده و همواره برآن تاکید می فرمودند. در طول ده سال اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل بروز بسیاری از مسایل ، حضرت امام (ره) به گونه ای شفاف اعلام موضع کردند که امروز جای هیچ گونه شبهه و تردیدی در مورد خط امام، راه امام و موضع امام در قبال مسایل کلان و اساسی وجود ندارد. موضع حضرت امام در قبال اسلام، دین و سیاست، ولایت مطلقه فقیه ، اجرای احکام و حدود الهی ، حقوق مردم، آمریکا، صهیونیزم، تفکرات و اندیشه های انحرافی چون منافقین، فرقانی ، ملی گراها، لیبرالها و نهضت آزادی کاملا شفاف و روشن است. چه کسی نسبت به مواضع شفاف حضرت امام در قبال آمریکا می تواند شک و تردید ایجاد کند؟ چه کسی نسبت به دیدگاه صریح، شفاف و روشن حضرت امام (ره) در قبال موضوع جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و اختیارات آن ومنشا مشروعیت این اختیارات می تواند تردید ایجاد کند؟ آیا می توان گفت موضع امام (ره) در قبال محرومان ، مستضعفان و ستمدیدگان عالم روشن نیست و دارای ابهام است؟ آیا می توان گفت دیدگاه امام (ره) درقبال رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی شفاف نیست؟ اگر کسی امام (ره) را بشناسند به خوبی می داند که در قبال همه این موارد مواضع و دیدگاه های حضرت امام (ره) بسیار صریح و شفاف است. اساسا خط امام در سالهای پس از پیروزی انقلاب، به دلیل همین شناخت در مواضع امام مطرح گردید و نیروهای انقلاب اسلامی برای جداسازی و مرزبندی بین خود و نیروهای ضدانقلابی بر روی خط امام (ره) تمرکز کردند. این خط امام (ره) بود که مرز میان نیروهای اصیل انقلاب اسلامی را با طرفداران تز جدایی دین از سیاست، طرفداران سازش با آمریکا، طرفداران تفکرات ملی گرایی و لیبرالیستی و دیگر اندیشه های التقاطی جدا می ساخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اکنون به این جهت برموضوع تاکید خاصی دارند که متاسفانه برخی از گروه ها و افراد با سابقه انقلابی و خط امامی، در قول و گفتار شعار پیروی از خط امام (ره) را سر می دهند ولی در عمل از مرزهای اعتقادی و سیاسی امام عبور کرده و برخلاف آن رفتار می کنند. بنابراین ضروری است که نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی خط امام (ره) را به عنوان یک شاخص برای مرزبندی اعتقادی و سیاسی بین خود و غیرخود و بیگانگان به صورت جدی مورد توجه قرار دهند و به این مرز و حفظ آن پای بند باشند. اجازه ندهند کسی وارد این مرز شود و به صورت مستمر از خود نیز مراقبت کنند که از این مرز خارج نگردند. حضرت امام (ره) شفاف بود و مرز خود را با دیگران شفاف کرده بود. بنابراین کسانی که دم از امام و خط امام می زنند ، باید مثل امام شفاف باشند و همانند امام مرزهای خود را با خودی ها و غیرخودی ها روشن و شفاف سازند.
دکتریدالله جوانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید