پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان سطح آگاهی ساکنین بالای ۲۵ سال شهر بوشهر در مورد سکته مغزی؛ ۱۳۸۴


بررسی میزان سطح آگاهی ساکنین بالای ۲۵ سال شهر بوشهر در مورد سکته مغزی؛ ۱۳۸۴
● زمینه:
کاهش فاصله زمانی از شروع سکته مغزی تا رسانیدن شخص به بیمارستان و کنترل نمودن مناسب عوامل خطرساز آن بستگی به اطلاعات عمومی مردم در مورد علایم هشدار دهنده و عوامل خطرساز سکته مغزی دارد. در کشورهای مختلف مطالعاتی در مورد بررسی میزان آگاهی افراد در مورد سکته مغزی و به دنبال آن سعی در افزایش این آگاهی انجام گرفته است.
● مواد و روش ها:
تعداد ۵۶۲ نفر (۶۶.۴ درصد زن و ۳۵.۶ درصد مرد) از افراد ۲۵ سال به بالای بندر بوشهر، بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و بر اساس پرسشنامه ویرایش شده انستیتو ملی قلب، ریه و خون (انستیتو ملی سلامت آمریکا) مورد سنجش آگاهی درباره سکته مغزی قرار گرفتند. پرسشنامه شامل ۱۱ سوال و نمره کامل آن ۵۴ بود.
● یافته ها:
میانگین نمره آگاهی در مردان ۹.۰ ۲۳.۴۵± و برای زنان ۲۴.۱۴±۷.۸ بود (P>%۵). اما میانگین نمره آگاهی در افراد با سابقه فشار خون و سکته مغزی در مقایسه با افراد دیگر بالاتر بود (P=۰.۰۰۱). افراد با سطح سواد راهنمایی و بالاتر، از نمره آگاهی بالاتری برخوردار بودند. ۸۳.۳ درصد از افراد حداقل یک علامت هشدار دهنده و ۹۵.۲ درصد از پاسخ دهندگان حداقل یک عامل خطرساز را ذکر کردند. بیشترین فاکتور خطر شناخته شده استرس بود و بیشترین علامت هشدار دهنده نام برده شده، ضعف در یک سمت صورت و بدن بود.
● نتیجه گیری:
افراد بالای ۲۵ سال بندر بوشهر، به نسبت دیگر کشورها از جمله آمریکا، از سطح آگاهی بالاتری در مورد سکته مغزی، شامل عوامل خطرساز و هشدار دهنده آن برخوردار بودند.
شهرام ابوطالبی
مریم مقدسیان
اعظم مرادی
رها پازکی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید