شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اختلالات هیپرلیپیدمی در حوادث عروقی مغز در استان بوشهر: یک مطالعه آینده نگر


اختلالات هیپرلیپیدمی در حوادث عروقی مغز در استان بوشهر: یک مطالعه آینده نگر
● مقدمه:
برای دهها سال، نقش کاهش غلظت لیپیدهای سرم در پیشگیری از سکته مغزی در هاله ای از ابهام بوده است. اما نتایج کارآزمایی های آینده نگر جدید نشان داده است که مصرف پراواستاتین در کاهش رخداد سکته مغزی مؤثر است.
● روشها:
برای آشکار نمودن طیف اختلالات لیپوپروتیینی بیماران سکته مغزی در استان بوشهر طی دو مدت پنج ماهه در ۲۰۴ بیمار دچار حوادث عروقی مغز(۱۱۳ مذکر و ۹۱ مونث) که به صورت متوالی که در بیمارستان دانشگاهی فاطمه زهرای بندر بوشهر بستری شده بود، حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از وقوع حادثه عروقی مغز از لحاظ غلظت سرمی لیپیدها و لیپوپروتیئن ها بررسی شدند.
● یافته ها:
۶۷.۶% از بیماران در دهه های هفتم و هشتم زندگی قرار داشتند. براساس یافته های برش نگاری رایانه ای(Computed tomography) مغز، میزان شیوع سکته مغزی با خونریزی (مجموع خونریزی درون مغزی و زیر عنکبوتیه)، سکته مغزی ایسکمیک و یافته های غیر اختصاصی به ترتیب ۲۴.۶، ۳۱.۴، و ۲۵% بود. همچنین مواردحمله ایسکمیک گذرا (transient ischemic attack)، ۳۱) %۱۵.۲ مورد) بود، سابقه پرفشاری خون ۵۷.۵%دیابت قندی ۲۱.۴% مصرف دخانیات ۵۱.۵% و وجود چاقی مرکزی در ۳۵.۸% از بیماران وجود داشت. کلسترول ۲۰۰? میلی گرم در دسی لیتر در ۵۰.۵%، ترکی گلیسرید ۱۵۰? میلی گرم در دسی لیتر در ۳۲.۶% و HDL-C کمتر از ۳۵ میلی گرم در دسی لیتر در ۲۸.۴% از بیماران و ۱۳۰?LDL-C میلی گرم در دسی لیتر در ۵۱.۱% بیماران دیده شد. وجود سابقه مصرف دخانیات در مردان با کلسترول ۱۳۰<LDL-C میلی گرم در دسی لیتر همبستگی داشت.
● نتیجه گیری:
اختلالات لیپوپروتیینی و غلظت غیرطبیعی لیپیدهای سرم در بیماران با حوادث عروقی مغز استان بوشهر، شیوع بالایی دارند.
ایرج نبی پور
فرهاد وفاجو
محمدسعید مهاجری
هومان سلیمی پور
شهرام ابوطالبی
پیمان عندلیت
مجتبی جعفری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید