جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی پارامترهای اسپرمی و زمان انتظار تا بارداری در ۲۳۴ زوج بارور در شهر اصفهان


ارزیابی پارامترهای اسپرمی و زمان انتظار تا بارداری در ۲۳۴ زوج بارور در شهر اصفهان
● زمینه و هدف:
مشخص نمودن حداقل‌های لازم هر یک از پارامترهای اسپرمی جهت باروری، در تشخیص و انتخاب روش درمانی مناسب زوج‌های نابارور از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقادیر به صورت دوره‌ای توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌گردد. در حال حاضر تاکید بسیاری بر تعیین مقادیر پارامترهای اسپرمی به صورت ملی و منطقه‌ای وجود دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی پارامترهای اسپرمی و زمان انتظار تا باروری، در زوج‌های بارور شهر اصفهان بود که در نتیجه آن مقادیر شاخص باروری در مورد هر یک از پارامترهای اسپرمی تعیین گردید.
● روش بررسی:
تعداد ۲۳۴ نمونه اسپرمی مردان بارور که همسران آنها در زمان اجرای طرح باردار بوده‌اند (تیر ۸۳ الی مرداد ۸۴)، مورد آنالیز قرار گرفت. حجم نمونه، غلظت اسپرم، تعداد کل اسپرم، درصد اسپرم‌های متحرک و درصد مورفولوژی طبیعی اسپرم در هر نمونه ارزیابی شد. همچنین زمان انتظار تا باروری (برحسب ماه) نیز ثبت گردید. سپس اطلاعات حاصل توسط نرم افزار SPSS و با محاسبه OR مورد آنالیز آماری قرار گرفت و سطح معنی‌داری ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.
● نتایج:
صدک ۱۰ مقادیر حجم نمونه، غلظت، تعداد تقریبی کل اسپرمها، درصد اسپرم متحرک و درصد مورفولو‍‍ژی طبیعی در این مطالعه به ترتیب: ml۱، ۴۵میلیون در میلی‌لیتر، ۷۵ میلیون، ۵۷% و ۲۸% بود. پارامترهای اسپرمی براساس زمان انتظار تا باروری به دو گروه کمتر و بیشتر از ۶ ماه تقسیم شدند. سپس نسبت باروری درهر گروه و شانس باروری با درنظر گرفتن هر پارامتر محاسبه شد. نتایج این مطالعه نشان داد که در مقادیر حداقل ارتباط معنی‌داری بین پارامترهای اسپرمی و شانس باروری در کمتر از ۶ ماه وجود داشته.
● نتیجه‌گیری:
با توجه به کمبود اطلاعات در زمینه پارامترهای اسپرمی مردان بارور در مناطق مختلف جهان، ارزیابی‌های منطقه‌ای در جهت جمعیت‌شناسی در هر نقطه از ارزش بالایی برخوردار است. در این میان ویژگی‌های‌ ژنتیکی و آب و هوایی هر منطقه، به عنوان محیط زندگی افراد می‌تواند بر مقادیر پارامترهای اسپرمی تاثیرگذار باشد و از جمله می‌توان به موقعیت جغرافیایی شهر اصفهان اشاره نمود که در منطقه آب و هوایی گرم و خشک قرار دارد. این موضوع می‌تواند توجیه کننده میانگین حجم کمتر و میانگین غلظت بیشتر اسپرم در نمونه‌های اسپرمی افراد بارور در شهر اصفهان باشد.
روشنک ابوترابی
زهرا فتوحی
محمدحسین نصراصفهانی
بهرام سلیمانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید