شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر عوامل خطر دوران بارداری بر وزن نوزاد


تاثیر عوامل خطر دوران بارداری بر وزن نوزاد
● زمینه:
وزن کم هنگام تولد از عمده ترین عوامل مرگ و میر و بروز بیماری در نوزادان است. لذا شناخت و تعدیل عوامل مؤثر بر آن دارای اهمیت است.
هدف: مطالعه جهت تعیین اثر عوامل خطرساز دوران بارداری بر وزن نوزاد انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه مورد- شاهدی در سال های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ طی ۱۸ ماه در بیمارستان نجمیه تهران انجام شد. ۱۹۱ نوزاد کم وزن به عنوان گروه مورد با ۱۹۹ نوزاد متولد شده با وزن طبیعی به عنوان شاهد مقایسه شدند. اطلاعات دموگرافیک، بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی جمع آوری و داده ها با استفاده از آزمون های تی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند و از مدل رگرسیون لجیستیک چند متغیره جهت تعیین عوامل خطرساز استفاده شد.
یافته ها: کم وزنی حین تولد با سن حاملگی (P<۰.۰۰۱)، وزن مادر (P=۰.۰۰۴)، قد مادر (P=۰.۰۰۱)، سن مادر هنگام این زایمان (P=۰.۰۴)، سابقه بیماری مزمن مادر (P=۰.۰۲۶)، خون ریزی دوران بارداری (P=۰.۰۰۷)، تحصیلات مادر (P=۰.۰۰۳) و رتبه تولد (P=۰.۰۴۷) ارتباط معنی دار آماری داشت. احتمال تولد نوزاد کم وزن در حضور همه عوامل مورد بررسی، به ترتیب با سن حاملگی (P<۰.۰۰۱)، قد مادر (P=۰.۰۰۲۵)، خون ریزی دوران بارداری (P=۰.۰۴۱) و سابقه بیماری مزمن در مادر (P=۰.۰۴۷) ارتباط معنی دار آماری داشت؛ به طوری که نسبت برتری برای این عوامل به ترتیب، ۰.۶۶، ۰.۶، ۱.۹ و ۱.۷۷ بود.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر سن حاملگی، سابقه بیماری های مزمن و خون ریزی در دوران بارداری در تولد نوزاد کم وزن، می توان با تعدیل این عوامل احتمال تولد نوزاد با وزن کم را کاهش داد.
محمدرضا اشراقیان
جمیله ابوالقاسمی
ژیلا غفاری
صادق رجایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید