جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


محموله ٢٠٠


محموله ٢٠٠
▪ نویسنده و کارگردان: الکسی بالابانوف.
▪ مدیر فیلمبرداری:الکساندر سیمونوف.
▪ تدوین: تاتیانا کوزمیچیووا.
▪ طراح صحنه: پاول پارخومنکو.
▪ بازیگران: آگنیا کوزنتسووا[آنگلیکا]، الکسی پولویان[سروان ژوروف]، لئونید گروموف[آرتم]، الکسی سربریاکوف[الکسی]، لئونید بیچووین[والرا]، ناتالیا آکیمووا[آنتونینا]، یوری استپانوف[میخائیل]، میخائیل اسکریابین[سونکا].
▪ ٨٩ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ روسیه.
▪ نام دیگر: Gruz ۲۰۰، Freight ۲۰۰، Cargo ۲۰۰.
▪ برنده جایزه بهترین کارگردانی و نامزد جایزه بزرگ بهترین فیلم از جشنواره گیخون، برنده جایزه KNF از جشنواره روتردام، نامزد جایزه بزرگ از جشنواره فیلم های روسی Sochi Open.
▪ ژانر: درام، مهیج.
سال ١٩٨٤، شوروی. اتومبیل آرتم استاد دانشگاه در رشته الحاد علمی هنگام بازگشت از خانه برادرش سروان میخائیل میان راه خراب می شود. آرتم پس از طی مسافتی به خانه ای رسیده و از ساکنان آنجا تقاضای کمک می کند.
صاحب خانه الکسی که به کار ساخت و فروش مشروب قاچاق اشتغال دارد، بعد از سپردن اتومبیل به کارگرش سونکا برای تعمیر، از آرتم می خواهد تا در باده پیمایی با او مشارکت کند. بعد از چند گیلاس بحث بر سر وجود خدا و روح میان آنها در می گیرد.
همزمان والرا نامزد دختر سروان میخائیل که به یک دیسکو رفته، به همراه آنگلیکا-دختر سرپرست حزب در منطقه- از آنجا خارج و برای خرید مشروب به مزرعه الکسی می روند. آرتم نیز بعد از تعمیر اتومبیل اش از نزد الکسی خارج و برای خوابیدن به منزل برادرش بازمی گردد. والرا در خانه الکسی مشروب خورده و از حال می رود. مرد سادیستی نیز که در اطراف خانه می پلکد بعد از کشتن سونکا، آنگلیکا را اسیر کرده و به خانه نزد مادر الکلی اش می برد. خیلی زود مشخص می شود که او سروان پلیس ژوروف است و از قدرت خود برای ارضای امیال خود سو استفاده می کند. آنگلیکا از ژوروف می خواهد تا رهایش کند، چون به زودی نامزدش از افغانستان بازگشته و در صورت خبردار شدن از ماجرا دست به انتقام خواهد زد. اما همزمان سروان میخائیل به فرودگاه رفته تا محموله ای از اجساد سربازان را تحویل بگیرد. محموله ای که شماره ٢٠٠ به آنها داده شده و این بار یکی از اجساد متعلق به نامزد آنگلیکاست....
● چرا باید دید؟
الکسی اوکتیابرینوویچ بالابانوف متولد ١٩٥٩ سوردلوفسک[یکاترینبورگ فعلی]شوروی سابق، از فیلمسازان محبوب روسیه است. غربی ها او را با فیلم جنایی برادر در ١٩٩٧ کشف کردند و بعدها با رغبت به تماشای قسمت دوم همین فیلم[یکی از پرفرش ترین فیملهای تاریخ سینمای روسیه] نشستند که سرگئی بودروف جونیور فقید در هر دو فیلم نقش اصلی را بازی می کرد. بالابانوف فیلمسازی را ١٩٨٩ با فیلم یگور و ناستیا آغاز کرده و غیر از دو فیلم فوق، آثار موفقی مانند Of Freaks and Men، جنگ و درد نمی آورد را در کارنامه اش دارد که در جشنواره های بین المللی فراوانی به نمایش درآمده و جوایزی هم به دست آورده اند. محموله ٢٠٠ آخرین فیلم اوست که بر اساس ماجرای قتل های ویتبسک در ١٩٨٤ ساخته شده و در روسیه توانسته بیش از ٣ و نیم میلیون روبل در گیشه به دست آورد.
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی موج ساخت فیلم هایی علیه هر آنچه در گذشته وجود داشت، به راه افتاد. دیگر فیلمسازان غربی نبودند که در رد اردوگاه کمونیسم فیلم می ساختند، بلکه کسانی این کار را می کردند که دهه ها درون این سیستم زیسته و به زیر و بم آن آشنا بودند.
اما پشت پرده آهنین خیلی زودتر از آنچه تصور می شود جذابیت خود را برای تماشاگران از دست داد. با این حال هنوز فیلم هایی درباره فضا، شرایط و وقایع آن دوران ساخته می شود. هنوز تسویه حساب ادامه دارد و بالابانوف نیز در قالب فیلمی خشن و تکان دهنده به سراغ آخرین روزهای حکومت کمونیستی رفته است.
مطابق معمول این فیلم ها نیز در کنار حادثه پردازی و نمایش رفتار سادیستی پلیسی که دچار ناتوانی جنسی است-تمثیلی ساده و رو از نازایی سیستم قبلی-بحث هایی در رد بینش ماتریالیستی، تناقض های حل نشدنی مانند وجود روح و خدا و ... دارد که در دهان شخصیت ها قرار داده است. حتی با انتخاب شغلی مانند استاد مطالعات الحادی برای آرتم جنبه ای آشکار به آن بخشیده است. بالابانوف با محموله ٢٠٠[نام رمزی که روی اجساد سربازان کشته شده در افغانستان گذاشته شده بود] از سبک و سیاق مردم پسند فیلم های برادر دور افتاده و به سوی کمدی سیاه و خشونت آمیزی روی آورده که در برخی لحظات در انتقال فضای آن دوران بسیار کوبنده عمل می کند. ممکن است با دیدن فیلم و مخصوصاً خانه سروان ژوروف به یاد کشتار با اره برقی در تگزاس بیفتید، پس اگر نازک نارنجی یا دارای قلبی ضعیف هستید، دیدن فیلم را نوصیه نمی کنم. فیلم فاقد موسیقی اریژینال است و از ترانه های مشهور روسی در همه جای فیلم به شکل انتخابی، استفاده شده است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید