جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی قابلیت تکرارپذیری سه روش مختلف اندازه گیری عرض لثه کراتینیزه


بررسی قابلیت تکرارپذیری سه روش مختلف اندازه گیری عرض لثه کراتینیزه
● زمینه و هدف:
عرض لثه کراتینیزه از جمله شاخصهای کلینیکی مهم در ارزیابی های پریودنتال محسوب می ‌شود. نکته اساسی در تعیین عرض لثه مشخص ‌نمودن موقعیت و محل اتصال مخاط آلوئول غیر کراتینیزه با لثه - خطی موسوم به mucogingival junction (MGJ)- می ‌باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی قابلیت تکرارپذیری سه روش کلینیکی موجود ( روش چشمی، روش فانکشنال و روش رنگ آمیزی هیستوکمیکال) به منظور تعیین محل MGJ و در نهایت اندازه گیری عرض لثه کراتینیزه انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه که به روش بررسی تست ها انجام شد، محل MGJ در ۱۴ بیمار توسط دو معاینه گر مستقل (دندانپزشک) و توسط سه روش چشمی، فانکشنال و رنگ ‌آمیزی هیستوکمیکال مشخص گردید؛ نتایج حاصل از نظر قابلیت تکرارپذیری با استفاده از آزمون های آماری paired t و intra-class correlation coefficient مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. P<۰.۰۵ به عنوان سطح معنی ‌داری در نظر گرفته شد.
یافته ها: در این تحقیق قابلیت تکرارپذیری سه روش رایج به منظور تعیین موقعیت MGJ (روش های چشمی، فانکشنال و هیستوکمیکال) میان دو معاینه گر به ترتیب ۰.۷۷، ۰.۸۲ و ۰.۹۶ بود؛ همچنین قابلیت تکرارپذیری سه روش برای معاینه گر اول ۰.۸۳ و برای نفر دوم ۰.۸۰ مشخص شد. بیشترین قابلیت تکرارپذیری مربوط به روش رنگ ‌آمیزی هیستوکمیکال بود؛ مقایسه اندازه گیریهای انجام شده با سه روش مورد نظر در معاینه گر اول اختلاف معنی داری را نشان نداد؛ در حالی که در اندازه گیریهای انجام شده توسط معاینه گر دوم، روش چشمی با فانکشنال اختلاف معنی ‌داری را نشان دادند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از هر سه روش فوق می ‌تواند با قابلیت تکرارپذیری نسبتا زیادی موقعیت MGJ را مشخص کند ولی چنانچه نیاز به قابلیت تکرارپذیری بالاتری داشته باشیم، روش رنگ ‌آمیزی کمپلکس موکوژنژیوال با محلول ید (روش هیستوکمیکال) توصیه می شود.
نادر ابوالفضلی
فریبا صالح صابر
اردشیر لفظی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید