پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نور درمانی


نور درمانی
● تعریف :
نور درمانی ، استفاده از مغناطیسم مرئی برای مبارزه با بیماریهاست .
کارآموزانی که این روش را به کار می بندند ، نور را بعنوان میدان مغناطیسی پیراموت بدن انسان توصیف می کنند که همواره با سایر نورهای محیط پیرامون وی تعامل دارد . گفته می شود تک تک نورها با میدان جهانی انرژی روحی و معنوی که نیرو و توان خود را از این انرژی می گیرند ، در ارتباط هستند . بسیاری از کارآموزان ، بویژه شفابخش های روحی اظهار می دارند به نورها به مثابه مناطق نوری پیرامون بیماران خود نگاه می کنند و از آنها برای کمک به مراحل درمان استفاده می کنند .
● تاریخچه
هنرمندان و صوفیان ادعا کرده اند که از روزگاران کهن شاهد این اثر بوده و آن را نشان داده اند . در این میان می توان به موارد و مصادیقی نظیر تنوع کارها و آثار هنری نظیر هنر مجسمه سازی ، هنر باستان ، نقاشی های بومی روی صخره و سنگ ، در استرالیا و مراکز توتم سرخپوستان آمریکا اشاره کرد ، که افرادی را نشان می دهد که از سوی مناطق نوری یا لنزهای ناشی از بدن احاطه شده اند . همچنین عقیده بر این است که « هاله» در هنرمندهای جوامع غربی نیزاز نوعی نور طلایی ناشی می شود که در اطراف سر فرد مورد آزمایش ، می درخشد .
● اساس روش نور درمانی
درمانگران روش نور درمانی می گویند هر چند به این روش درمانی وقوف کامل ندارند ، اما نور واکنش های اولیه ما را در قبال مردم و موقعیتها تعیین می کند و معیار ارزیابی قضاوت سریعتر و حساس تر از بسیاری از استعدادها و توانایی های عقلانی است . آنها اظهار می دارند ناآرامی که ما گاهی در برخی از گردهمایی های انسانی احساس می کنیم ، ممکن است از نوعی نور ناشی شود که از هماهنگی و همگامی با درون خود ما انسانها سر بر می آوردو احساس نوعی آرامش در شرایط خاص احتمالا به این معنا است که شما از سوی نورهای همگون و هماهنگ احاطه شده اید . گفته می شود نور گیاهان ، حیوانات و مواد معدنی به عنوان بخشی از نظام واحد هستی همواره با همدیگر در ارتباط و تعامل هستند .
تصور می شود که نور هر شخص از تمامی نورهای منعکس شده از سلولها و مواد شیمیایی در بدن فرد و همچنین از تعامل این نورها شامل می شود . گفته می شود نور مرئی شبیه حالت بیضی است که از چند اینچ تا چندین پا ----- دور بدن فرد احاطه دارد و گاهی در ناحیه سر احاطه بیشتری دارد . این نور از هفت اشعه رنگی مختلف ترکیب می یابد که هر کدام از آنها با عنصر خاصی از بدن همانند کار و نقش پیچیده تر آنها ارتباط دارند .همچنین گفته می شود که اشکال ، رنگها و استحکام و پایداری این اشعه از شخصی به شخص دیگر فرق می کند و نشانگر ساختار منحصر به فرد هر کس است .
● موارد استفاده نور درمانی
درمانگران روش نور درمانی می گویند هرکس را ، به ویژه آنهایی که علاقمند هستند خود را از نظر روحی تعالی بخشند و همچنین آنهایی را که از روشهای درمانی سنتی نتیجه ای نگرفته اند ، میتوان با این روش درمانی معالجه کرد . همانند سایر شفابخش های روحی ، درمانگران نور درمانی قبول ندارند که همه را نمی توان درمان کرد .
● روش استفاده از نور درمانی
یک درمانگر ، مراحل درمان را با مشاهده یا خیلی بندرت و عینی تر از طریق لمس نور بیمار برای تفسیر وضعیت سلامتی وی آغاز می کند ، مثلا یک نور کدر و تیره ، می تواند سلامتی ضعیفی از شخص یا نیاز به تغییر وضعیت او را نشان دهد .
این حالت بیمار را هر روز ضعیف می کند . همچنین گفته می شود حاشیه تاریکی روی برخی از اعضای بدن نشانگر وجود بیماری است . درمانگران معتقدند از طریق نور می توان شخصیت و احساسات و عواطف افراد را نیز مورد بررسی قرار داد . مثلا نور دارای لبه ها و حاشیه های نرم و چین چین را می توان به عنوان شاخص تاثیر پذیری فرد در قبال سایرین تلقی کرد ، در حالیکه کناره های سخت و متحرک به معنای اجتماعی بودن ، نه آسیب پذیر بودن ، است و طرح و نمای سخت و بر جسته می تواند موئد گرایش دفاعی فرد و وجود این احساس باشد که جهان ماهیت خصومت آمیز دارد ، احساسی که از نا امنی عمیق فرد ریشه می گیرد .
مثلا نور دارای لبه ها و حاشیه های نرم و چین چین را می توان به عنوان شاخص تاثیر پذیری فرد در قبال سایرین تلقی کرد ، در حالیکه کناره های سخت و متحرک به معنای اجتماعی بودن ، نه آسیب پذیر بودن ، است و طرح و نمای سخت و بر جسته می تواند موئد گرایش دفاعی فرد و وجود این احساس باشد که جهان ماهیت خصومت آمیز دارد ، احساسی که از نا امنی عمیق فرد ریشه می گیرد .
گفته می شود رنگها نیز حائز اهمیت هستند . باور بر این است که وجود ترکیبات رنگ قرمز در حد زیاد در نور شاخص عصبانیت و وجود رنگ آبی به معنای ایده الیسی بودن فرد است . پس از آن که درمانگر ذهنیت روشنی را از نور بیمار کسب کرد و احساس کرد که به مشکل بیمار پی برده است ، می تواند مراحل درمان را به طرق مختلف به اجرا در آورد . گاهی « افزودن » رنگ اضافی به نور کدر یا ضعیف مد نظر قرار می گیرد یا معرفی رنگ تکمیلی برای ایجاد توازن در رنگها که قوی است ، در فرایند درمان گنجانده می شود ، درمانگران می گویند که آنها این کار را بدون استفاده از نورهای خودشان ، بلکه با وارد ساختن در این کانالها انجام می دهند . بدین ترتیب انرژی معنوی جهانی و همگانی به نور سایرین انتقال پیدا می کند . این کار را می توان با لمس نور بیمار با استفاده از قدرت تجسم وی برای انتقال انرژی انجام داد .
کار آموزانی که از نور برای اهداف درمانی استفاده می کنند تاکید دارند که بیماران نیز باید در فرایند درمان نقش فعالی را بازی کنند . بخشی از درمان معمولا کمک به بیمار را در بر می گیرد تا نسبت به خود ، آگاهی بیشتری داشته و با ماهیت روحی و درونی خود پیوند بیشتری داشته باشند .
این کار مستلزم پی بردن به بررسی و تقویت نور خود از طریق توان تجسم ، رنگ درمانی ، صدا درمانی یا حتی از طریق ترسیم ، نوشتن یا نگهداری یا مجله است . با این وجود ، آنها اصرار دارند که حمایت و راهنمایی درمانگر با تجربه نیز معمولا ضروری است .
● رنگهای نور
گفته می شود رنگهایی که از فرد ساطر می شوند ، ماهیت و وضعیت فیزیکی و عاطفی وی را نشان می دهند . آن چه در پی می آید یک سری راهنمایی های اساسی است ، هر چند تفسیر مناسب نور یک شخص می تواند پیچیده باشد ، چون رنگها باید در ارتباط با یکدیگر تفسیر و بررسی شوند .
▪ نور قرمز
نور این رنگ به عنوان رنگ زندگی و قدرت فیزیکی ، نشانگر قوی ، انرژی و حساسیت انسان است که به معنای انسجام هماهنگی فرد به صورت یک کل محسوب می شود . عصبانیت یا اضطراب در نور قرمز روشن ، در حالیکه عصبانیت یا حساسیت در نور قرمز تیره تجلی پیدا می کند .وجود بیش از حد ترکیب رنگ قرمز در نور مؤید خودخواهی ، خودپسندی یا قایل شدن ارزش بیش از حد به مادیات است . از نظر درمانی ، نور قرمز با پایانه های عصبی ، فعالیت های شدید بدنی و غدد تناسلی قرین و تؤام است .
▪ رنگ نارنجی
این رنگ مؤید انرژی و سلامتی است و نشان از شخصیت قوی فرد دارد که برای سایرین نیز اهمیت قایل می شود . اما وجود ترکیب بیش از حد رنگ نارنجی نشان دهنده تاکید افراطی روی اهداف و جاه طلبی های خود خواهانه فرد است .
نمود آدرنال نیز به رنگ نارنجی است و غدد تناسلی و طحال نیز همین رنگ را به خود می گیرند . این رنگ ، همچنین ، می تواند حاکی از وجود ترس ، توهم یا فقدان توهم در فرد باشد .
▪ رنگ زرد
هوش و خوش بینی فرد ، یا در برخی از موارد ، اضطراب یا نگرانی وی در قالب این رنگ تجلی پیدا می کند . رنگ زرد خیلی روشن احتمالا نشانگر ضعف یا نداشتن قاطعیت فرد و زرد طلایی نشان تعالی روحی و بینش فرد است . رنگ زرد همچنین مؤید وجود ناراحتی در لوزالمعده ، سیستم گوارشی ، باروری و وضع حمل است .
▪ رنگ سبز
به عنوان رنگ طبیعت ، پویایی و شکوفایی ، نشان از یک شخصیت با نشاط و سازگار و ذهن تنوع گرای فرد دارد . این رنگ با غده تیموس ، قلب و سیستم گردش خون ارتباط دارد .
▪ رنگ آبی
ایده آل گرایی ، انسجام و پر هیجانی بودن فرد در رنگ آبی تظاهر پیدا می کند . آبی روشن مؤید استعداد و توان یادگیری روح کاوش در فرد است . رنگ آبی از نظر فیزیکی ، نشانگر غده تیرویید است و با گوش ها و حلق و تنفس و سخن گفتن فرد ارتباط دارد .
▪ نور نیلی
این نور شاخص گرایش به اقدام و فعالیت بر اساس درک شهودی و کاوش برای پی بردن به حقیقت روحی تلقی می شود . این نور نشانگر ارزش های اخلاقی و مذموم و بی اهمیت بودنجهان مادی است . وجود بیشتر از اندازه ترکیب نور نیلی در نور مؤید آرامش و نوع پرستی یا اگر از توازن و نعادل خوبی برخودار نباشد ، مؤید رنجور بودن فرد است . رنگ این نور همچنین با غدد مخاطی و سیستم لنفاوی فرد ارتباط دارد .
▪ نور بنفش
این نور به عنوان رنگ شکوفایی و نشاط روح ، بینش درونی و عشق تلقی می شود . رنگ این نور نشانگر اندامی کشیده ، سیستم عصبی و انسجام و هماهنگی کل بدن است .
▪ نور سیاه و خاکستری
این رنگها نشان می دهند که نور فرد در اثر تفکرات و عواطف منفی ، اضطراب ، بیماری یا در اثر بیهوشی آسیب دیده است .
▪ نور سفید
کمال ، ایده آل بودن و حقیقت با این رنگ تظاهر و تجلی می یابند . این رنگ متعادل کننده رنگ سیاه و خاکستری موجود در ترکیب نور محسوب می شود .
ـ نکته : البته نور درمانی و رنگ درمانی در اصل ، یک مقوله است .
وجیهه حسینی-کارشناس مامایی
منبع : انجمن درمانگران ایران


همچنین مشاهده کنید