جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سه پادشاهی: تجدید حیات اژدها Saam gwok dzi gin lung se gap


سه پادشاهی: تجدید حیات اژدها  Saam gwok dzi gin lung se gap
▪ کارگردان: دانیل لی.
▪ فیلمنامه: هو لیونگ لائو، دانیل لی بر اساس داستان"ماجرای عاشقانه سه پادشاه" اثر گوانژوانگ لیو. ▪ موسیقی: هنری لای.
▪ مدیر فیلمبرداری: تونی چئونگ.
▪ تدوین: چئونگ کای فه، تانگ مان تو.
▪ طراح صحنه: دانیل لی.
▪ بازیگران: اندی لائو[ژائو زیلونگ]، مگی کیو[کائو ینگ]، سامو هانگ[لو پینگ آن]، ونیسا وو[گوآن زینگ]، اندی اُن[دنگ ژیی]، تی لونگ[گوآن یو]، دیمین لائو[کائو کائو]، رونگوانگ یو[هان ده]، کوانزین پو[ژوگه لیانگ]، هوا یئوه[لیو بی]، چن ژی هویی[ژانگ فه ی]، تیمی هانگ[پسر هان ده].
▪ ١٠٢ و ٩٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ چین، کره جنوبی، هنگ کنگ.
▪ نام دیگر: Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon.
▪ ژانر: اکشن، درام، تاریخی، جنگی.
بعد از سقوط امپراطوری هان، چین میان سه پادشاه تقسیم و کشور دستخوش جنگ داخلی شده است. قلمرو پادشاه وی در شمال که توسط کائو کائوی خبیث اداره می شود، قلمرو پادشاهی وو در شرق که سردار سان کوآن در راس آن قرار دارد و ضعیف ترین قلمرو که شو نامیده شده و در غرب قرار دارد. این قلمرو زیر امر سردار لیو بی وارث خاندان هان قرار دارد. ژائو زیلونگ که برای آزادسازی زادگاهش چانگ شان به ارتش لیو بی پیوسته، خیلی زود به خاطر رشادتش از یک سرباز پیاده به مقام ژنرالی می رسد. همین امر راه او را از دوست و هم رزمش لو پینگ آن-با وجود حضور در جبهه ای واحد را از هم دور می کند. سال ها می گذرد و چهار ژنرال ارشد ارتش لیو بی توسط کائو کائو کشته می شوند.
اینک تنها زیلونگ از پنج ژنرال ببرگونه ارتش لیو بی باقی مانده است. زیلونگ که یک بار در نبرد با کائو کائو از چنگ وی گریخته، اینک مجبور می شود با نوه اش کائو ینگ رو در رو شود. جنگی نابرابر که فرجام آن چیزی جز مرگ زیلونگ نخواهد بود...
● چرا باید دید؟
سه پادشاهی قصه ای واقعی با اندک رگه هایی از خیال و در حکم تاریخی ساختگی برای چینی ها است. یک محصول عظیم ٢٥ میلون دلاری برای سینمای چین که قرار است قسمت دومی هم به زودی توسط جان وو برای آن ساخته شود تا مقطعی از تاریخ این کشور را بازگو کند.
البته هدف از ساخت چنین محصولات پرخرجی بسیار واضح و آن دستیابی به بازارهای بین المللی برای سینمای کشوری است که تا مدتی پیش چیزی جز فیلم های مستقل و کم خرج و لاجرم فاقد سود تجاری عرضه نمی کرد.
خط اصلی قصه خیالی است، اما وقایع پس از فروپاشی امپراطوری هان تا مقطع اتحاد مجدد کشور و در واقع تجدید حیات اژدها توسط خاندان جی کم و بیش واقعی است.
فیلم حالتی دوپاره دارد و از نظر روایی می لنگد. مقاطع میانی زندگی ژنرال زیلونگ حذف شده و تماشاگر بعد از پیروزی اولیه او بر کائو کائو ناگهان با زیلونگ پا به سن گذاشته روبرو می شود که باید به آخرین نبرد زندگیش بشتابد.
برخی شخصیت ها از جمله همسر زیلونگ و دلبستگی زیلونگ به زادگاهش در میانه قصه فراموش و گاه دوباره در فیلم ظاهر نمی شوند. تم حسادت پینگ آن نیز چنان کمرنگ است که در دقایق پایانی فیلم زمانی که اعتراف به راهنمایی سپاه کائو ینگ به معبد قدیمی می کند، تماشاگر نیز مانند زیلونگ هم باور ندارد و هم به راحتی او را می بخشد. در حالی که این تم قرار بوده دلیل اصلی روایت قصه از سوی او به عنوان راوی و دانای کل و یکی از گره های دراماتیک فیلم باشد.
فیلم بر اساس داستانی پر فروش و همان طور که از نامش برمی آید عاشقانه ساخته شده، اما اثری از رمانس در فیلم پیدا نمی کنید. و برعکس آنچه بیشتر از همه به چشم می خورد صحنه نبرد و رویارویی دو سپاه است که توسط یکی از کهنه کاران این نوع، یعنی سامو هانگ بازیگر نقش پینگ آن [که همراه با جکی چان در شکل گرفتن این نوع سینما در هنگ کنگ نقشی بزرگ داشته] طراحی و کارگردانی شده است.
دانیل لی یا لی یان کونگ از نویسندگان و کارگردان های مشهور سینمای بدنه چین است. و بدیهی است که تخصص اش ساخت فیلم هایی رزمی یا حماسی خاص این منطقه باشد. او که کارش را در ١٩٨٨ با طراحی صحنه فیلم امشب ستارگان بسیار باشکوه اند آغاز کرده، با دومین فیلمش نقاب سیاه[با شرکت جت لی] برای ایرانی ها نامی آشناست.
فیلم قبلی او نیز با نام جوخه اژدها یکی از فیلم های پر فروش گونه خود بود، اما نهمین فیلم او سه پادشاهی از هر جهت با آثار پیشین او تفاوت دارد و قادر به حفظ وجهه او نزد تماشاگر خوکرده به این نوع فیلم ها نیست. توصیه می کنم فیلم جنگ سالارها [٢٠٠٧] ساخته پیتر چان، وای مان ییپ یا قهرمان[جت لی] را دوباره ببینید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید