پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تغییرات دامنه حرکتی در مفصل زانو بدنبال قطع انتخابی رباط متقاطع قدامی


تغییرات دامنه حرکتی در مفصل زانو بدنبال قطع انتخابی رباط متقاطع قدامی
● زمینه:
در این مطالعه تغییرات دامنه حرکتی دامنه حرکتی مفصل زانو بعد از قطع انتخابی رباط متقاطع قدامی در میزان لغزش به جلو، چرخشهای داخلی و خارجی در وضعیتهای فلکشن بین ۴۵ و ۹۰ درجه و اکستنشن کامل مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه به دریافت عملکرد واقعی رباط متقاطع قدامی کمک می‌نماید و با ارائه اطلاعات دقیق از تاثیر آن در حرکات مختلف مفصل، پزشک را قادر به تشخیص بالینی سریعتر با استفاده از دامنه حرکتی مفصل می‌نماید.
● روشها:
بدین منظور زانوی اجساد بعد از تشریح و برش کپسول مفصلی مورد اکسپوزیون قرار گرفت. سپس رباط متقاطع قدامی بصورت انتخابی قطع شد، بعد از آن کپسول مفصلی و سایر عناصر تشریحی دوخته شدند.
● یافته‌ها:
نتایج حاصل در مقام قیاس با گروه شاهد دارای تغییرات معنی‌داری بصورت افزایش در میزان لغزش به جلو و چرخشهای داخلی و خارجی و بازشدگی بیش از حد بوده است که موید تغییرات دامنه حرکتی در مفصل زانو بدنبال ضایعه رباط متقاطع قدامی می‌باشد.
● نتیجه‌گیری:
اطلاعات بدست آمده نشانگر مردود بودن این فرضیه هستند که رباطهای متقاطع تنها باعث اتصال استخوانهای فمور و تیبیا می‌شوند و در تمام دامنه‌های حرکتی فعال هستند. از طرفی اندازه‌گیری میزان چرخشهای داخلی و خارجی و لغزش به جلو در صدمات وارده به زانو جهت تشخیص ضایعات مربوط موثر خواهد بود.
مهدی عباسی
محمد بربرستانی
محمد اکبری
فرید ابوالحسنی
محمود عمویی
عظیم هدایت پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید