جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر دوزهای متفاوت هیالورونان بر مورفولوژی، موتیلیتی، ویتالیتی و میزان لقاح اسپرم های موش سوری


بررسی اثر دوزهای متفاوت هیالورونان بر مورفولوژی، موتیلیتی، ویتالیتی و میزان لقاح اسپرم های موش سوری
● زمینه و هدف:
با توجه به اینکه هیالورونان نقش مهمی در نفوذ پذیری، موتیلیتی اسپرم و عمل متقابل گامت ها دارد و این عمل می تواند نقش مهمی در میزان باروری افراد داشته باشد، در تحقیق حاضر اثر دوزهای ۷۵۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میکرو گرم در میلی لیتر هیالورونان روی عوامل بر مورفولوژی، موتیلیتی، ویتالیتی و میزان لقاح اسپرم های موش سوری مورد بررسی قرار گرفت.
● روش بررسی:
در این مطالعه حدود ۴۰ سر موش (۲۰سر نر و ۲۰سر ماده) به صورت تصادفی انتخاب شدند. اسپرم های بدست آمده از هر حیوان نر به چهار گروه تقسیم شدند که یکی از آنها به عنوان گروه کنترل (در محیط کشتRPMI ، فاقد هیالورونان) ، گروه دوم، سوم و چهارم به مدت ۲ ساعت به ترتیب در معرض دوزهای ۷۵۰، ۱۰۰۰و ۱۲۵۰ میکروگرم در میلی لیتر هیالورونان قرار گرفتند. بعد از انکوباسیون، شمارش اسپرم ها با استفاده از لام نئوبار، مورفولوژی آن ها توسط رنگ آمیزی پاپانیکولا و بررسی ویتالیتی آنها با رنگ آمیزی فوق حیاتی ائوزین B مورد بررسی قرار گرفت. همچنین موتیلیتی اسپرم ها با مشاهده میکروسکوپی طبق استانداردWHO و میزان لقاح آن ها بعد از IVF با شمارش جنین های دو سلولی حاصل از آن بررسی شد.
● یافته ها:
نتایج این تحقیق نشان داد که دوز ۷۵۰ میکروگرم در میلی لیتر، بیشترین تاثیر را روی موتیلیتی، ویتالیتی و میزان لقاح اسپرم ها دارد، تاثیر دوز ۱۰۰۰ میکرو گرم در میلی لیتر بر روی عوامل فوق نیز مثبت بود اما از دوز ۷۵۰ میکرو گرم در میلی لیتر پایین تر بود. تاثیر دوز ۱۲۵۰ میکرو گرم در میلی لیتر بر روی عوامل فوق منفی بود و در این مطالعه هیچ تاثیری از دوزهای فوق الذکر هیالورونان روی مورفو لوژی اسپرم ها مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
با توجه به یافته های این مطالعه، به نظر میرسد که دوز مناسب هیالورونان (۷۵۰ میکرو گرم در میلی لیتر) باعث افزایش تحرک، ویتالیتی و میزان لقاح در طی فرآیندIVF می شود.
سیروس صیادی
محمد اکبری
علی قلی سبحانی
فرید ابوالحسنی
نسرین تک زارع
پریچهر پاس بخش
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید