جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر تحریکات حسی بر اضطراب بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه قلب


بررسی تاثیر تحریکات حسی بر اضطراب بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه قلب
● زمینه و هدف:
بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه با استرسورهای متعددی روبرو می شوند و این عوامل استرس زا باعث ایجاد اضطراب در بیماران می گردند. اضطراب باعث افزایش کار قلب در بیماران قلبی می گردد. میزان زیاد اضطراب در بیماران قلبی در ارتباط با عوارض بیمارستانی بیشتر می باشد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر تحریکات حسی بر میزان اضطراب بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه قلب بوده است.
● روش بررسی:
در پژوهشی شبه تجربی تعداد ۹۰ بیمار در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در سه گروه ۳۰ نفری ماساژ پشت، جایگزینی صدا و بدون مداخله تقسیم شدند. روش گردآوری داده ها مصاحبه و ابزار آن پرسشنامه بود. در ابتدای پژوهش با هر سه گروه مصاحبه شد و پرسشنامه در ابتدای پذیرش تکمیل گردید. در مورد گروه ماساژ پشت، ماساژ پشت به مدت دو روز و هر روز در دو نوبت انجام گردید. در گروه جایگزینی صدا، پخش نوار به مدت دو روز و هر روز در دو نوبت انجام شد. در پایان ۴۸ ساعت اول پذیرش مجددا پرسشنامه تکمیل گردید. اعتبار و اعتماد علمی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ انجام شد. داده های پژوهش با روش آماری آنالیز واریانس یک طرفه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
یافته های پژوهش تفاوت آماری معنی داری را در مورد میانگین نمرات اضطراب بعد از ۴۸ ساعت بین سه گروه نشان دادد (P<۰.۰۱). همچنین از نظر میانگین تغییرات نمرات اضطراب بدو پذیرش با بعد از ۴۸ ساعت بین سه گروه تفاوت آماری معنی دار مشهود بود (P<۰.۰۱).
● نتیجه گیری:
استفاده از تحریکات حسی مانند ماساژ پشت و جایگزینی صدا جهت کاهش اضطراب بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه قلب موثر می باشد.
شهلا ابوالحسنی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید