جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از سکته قلبی جان سالم در ببریم


چگونه از سکته قلبی جان سالم در ببریم
سکته قلبی یک علامت است. و از آنجا که بسیاری از مردم هنگام دچار شدن به سکته قلبی تنها هستند اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که این افراد قبل از آن که از حال بروند با انجام چند اقدام ساده خود را از مرگ احتمالی نجات دهند. سرفه کردن مداوم و شدید به همراه نفس کشیدن عمیق قبل از هر سرفه و اینکه سرفه‌ها باید عمیق و طولانی باشد مثل اینکه می‌خواهید خلط داخل سینه را صاف کنید از جمله اقداماتی است که می‌تواند ضربان قلب را به حالت طبیعی بازگرداند.به طور کلی سکته قلبی در کشور ما جزء شایع‌ترین بیماریها محسوب می‌شود، به همین جهت اغلب پزشکان پیشگیری از بروز این عارضه را بسیار مهم توصیف می‌کنند، چرا که عوارض پس از سکته قلبی در مورد افراد مختلف متفاوت بوده و به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست. در واقع سکته قلبی در یک بیمار می‌تواند باعث مرگ شود و در مورد فرد دیگر این گونه نباشد بنابراین توصیه متخصصان بر این است که فرد بیمار و اطرافیانش همواره با آگاهی از مختصر اطلاعات پزشکی بتوانند اقدام موثری در جهت پیشگیری انجام دهند.
دکتر محمود شهزادی جراح و فوق تخصص قلب و عروق در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: کسانی که احساس می‌کنند در وضعیت نامناسبی هستند و شاید مرگ تا لحظاتی دیگر به سراغشان بیاید می‌توانند با انجام این حرکت برای دقایقی خود را نجات دهند. وی خاطرنشان می‌کند: البته باید گفت همهء کسانی که مبتلا به سکته قلبی می‌شوند قابل نجات نیستند اما به هر حال آگاهی داشتن از برخی مسائل امدادی از سوی فرد و حتی اطرافیان می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.
● علائم سکته قلبی
این متخصص قلب و عروق علائم سکته قلبی را این‌گونه عنوان می‌کند: درد شدید قفسه سینه، درد در بازو، قاعدهء گردن و جلوی قلب، درد در بالای شکم و سمت راست قفسهء سینه، درد بین دو کتف از مهمترین علائم سکته قلبی هستند و چنانچه فردی برای مدتی چنین دردی را بدن خود احساس کرد بهتر است که به پزشک مراجعه کند.وی می‌افزاید: البته افرادی که دیابت پیشرفته دارند ممکن است که درد شدیدی را به هنگام بروز سکته احساس نکنند بنابراین این افراد بهتر است که هر از گاهی به پزشک مراجعه کرده، تحت معاینات پزشکی قرار گیرند وی ادامه می‌دهد: افت فشار خون نیز از دیگر علائم سکته قلبی است که طی آن فرد دچار عرق بسیار شدید می‌شود به طوری که تمامی بدنش خیس می‌شود، درست مانند افرادی که زیر باران قرار گرفته یا داخل حوض افتاده‌اند. به علاوه رنگ‌پریدگی و هیجان بسیار شدید به طوری که بیمار گمان می‌کند در چند قدمی مرگ قرار گرفته از دیگر علائم سکته قلبی است و بیمار باید بداند که این هیجان و ترس شدید خطرات بیشتری را برای وی ایجاد می‌کند. در اغلب موارد دیده شده است که دلهرهء ناشی از ترس در بیمار باعث ایجاد شوک و از حال رفتگی بیمار شده است. بنابراین چنانچه فردی دچار چنین وضعیتی شد بهترین اقدام از سوی اطرافیان وی ایجاد آرامش جسمی و روحی در فرد است.
وی اظهار می‌دارد: سکته قلبی عبارت است از مسدود شدن رگها و عدم خون‌رسانی به بخشی از قلب، بنابراین با توجه به این که چه مقدار از قلب از خون‌رسانی محروم شده باشد شدت سکته نیز متفاوت است و چنانچه رگ اصلی قلب مسدود شود در این صورت فرد پس از دقایقی دچار مرگ خواهد شد. اما ممکن است فردی به دفعات دچار سکته شود مثلا" ۴ یا ۵ بار در این صورت هر بار بروز سکته ممکن است باعث عدم خون‌رسانی به بخشی از قلب وی شود چنانچه این وضعیت ادامه یافته و هر بار در قسمت بیشتری از قلب گسترش یابد بیمار در وضعیت بحرانی بوده و باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد.
● «عوامل موثر در بروز سکته قلبی»
به گفته دکترشهزادی اولین عامل ثابت شده و موثر در بروز سکته قلبی، مصرف سیگار است و پس از آن نیز عواملی همچون چربی خون، دیابت یا مرض قند، فشار خون، چاقی ،استرس‌های مکرر و عصبانیت از مواردی هستند که فرد را برای مواجهه به سکته قلبی مستعدتر می‌کنند.
البته ناگفته نماند که در برخی از خانواده‌ها سکته قلبی ازمینهء ارثی یا ژنتیکی داردلذا این افراد نیز نه تنها باید از عوامل خطرزا نظیر چربی خون-سیگار- استرس و... دوری کنند بلکه باید تحت معاینات پزشکی به صورت دوره‌ای یعنی هر ۳تا ۶ماه یکبار نیز قرار گیرند.
● «راههای پیشگیری»
این فوق تخصص قلب و عروق درخصوص راههای پیشگیری از بروز سکته قلبی می‌گوید: کسانی که علائم سکته قلبی از قبیل درد قفسه سینه، درد کمر و... را در خود احساس می‌کنند این افراد باید خود را جزو گروه پرخطر قرار دهند چون هر لحظه امکان بروز سکته در آنها وجود دارد بنابراین باید تحت نظر پزشک باشند. از سوی دیگر افراد دچار اضافه وزن باید ورزش را از برنامه زندگی خود دور نکنند، سیگاریها نیز باید سیگار را ترک کنندو فشار خون نیز عاملی است که باید تحت کنترل قرار گیرد. وی درخصوص وضعیت سکته قلبی در کشور می‌گوید: متأسفانه میزان ابتلا به سکته قلبی در کشور ما بیش از سایر نقاط دنیا است و این در حالی است که امکانات درمانی مناسبی در کشور از این حیث وجود دارد.
وی توصیه می‌کند: کلیهء افراد مسن و کسانی که دچار ناراحتی قلبی هستند و یا افرادی که سابقهء دردهای خفیف را در ناحیهء قلب خود دارند این افراد نباید در ساختمانها تنها زندگی کنند بلکه توصیه می‌شود این افراد دائما" در کنار خویشاوندان خود حضور داشته باشند تا در صورت لزوم به آنها کمک شود. به علاوه بهتر است که بیماران شماره تلفن‌های اورژانس محل زندگی خود را همیشه در ذهن داشته باشند و در صورت احساس خطر با این شماره تلفن‌ها تماس بگیرند و همچنین چنانچه این افراد ناچار هستند که به تنهایی زندگی کنند باید همسایگان مجاور خود را نسبت به بیماری خود آگاه کنند. سرفه کردن مداوم و شدید به همراه نفس کشیدن عمیق قبل از هر سرفه از جمله اقداماتی که می‌تواند ضربان قلب را به حالت طبیعی بازگرداند کسانی که علائم سکته قلبی از قبیل درد قفسه سینه، درد کمر در ناحیه بین دو کتف و... را در خود احساس می‌کنند، این افراد باید خود را جزو گروه پرخطر قرار دهند، چون هر لحظه امکان بروز سکته در آنها وجود دارد، بنابراین باید تحت نظر پزشک باشند
منبع : موسسه رژیم درمانی تن سالم


همچنین مشاهده کنید