سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


زنان غار نشین، مردان شکارچی


زنان غار نشین، مردان شکارچی
امروزه بسیاری از زن و شوهرها تصور می کنند چون مثل هم هستند باید مثل هم کار کنند و مانند هم به تفریح بپردازند و خواسته های مشابه هم داشته باشند، در صورتی که تفریح لذتبخش زن، نه تنها مرد را راضی نمی کند، بلکه برای او عذاب آور هم هست.
به عنوان مثال؛ زنان اگر قصد خرید هم نداشته باشند در موقع گذشتن از مقابل ویترین مغازه ها می ایستند و با علاقه ویترینها را نگاه می کنند و از تماشای اجناس مختلف لذت می برند، اما همسرانشان از مشاهده این عمل عصبی می شوند، در واقع آنچه برای زن لذتبخش است ممکن است برای مرد عذاب آور باشد.
بر اساس تحقیقات عصب شناسان (نرولوژیستها) ثابت شده است که زن و مرد نه تنها مانند هم نیستند، بلکه از نظر مغزی هم (که پایه و اساس طرح ریزی تمام رفتارهاست) کاملاً با هم متفاوتند. حال باید دید این تفاوتها از کجا آغاز شده است؟ برخی معتقدند که محیط، این تفاوتها را به وجود آورده است. از آنجایی که از ابتدا برای بازی به دختر عروسک و به پسر تفنگ داده شده است، این دو آموخته اند تا رفتارهایی متفاوت را بروز دهند. این موضوع در جای خود حائز اهمیت است و جای بحث بسیار دارد، اما محیط مؤثر همین محیط کوچک نیست، این محیط به قدمت تاریخ سه یا به گفته برخی محققان، سه و نیم میلیون ساله ای است که انسان بر روی این کره خاکی زیسته است و در تمامی این سالها زن و مرد نقشهای متفاوت و متعددی را داشته اند. به عنوان مثال، وقتی انسان در غار زندگی می کرده، زن به منظور مراقبت از کودکان در غار مانده است و مسؤول نگهداری از فرزندان، جمع آوری خار و خاشاک یا کارهای مختصر کشاورزی بوده است، در مقابل مرد وظیفه بیرون رفتن از غار و شکار را به عهده داشته است و تفاوت بنیادین رفتاری میان زن و مرد، علاوه بر تفاوت رفتاری از این محیط قدیمی شروع شده است.
● تفاوت برقراری ارتباط
زن به علت پیشینه ۳/۵ میلیون ساله خود که در غار مانده و مسؤول مراقبت از کودکان بوده است و برای برقراری ارتباط با کودکان، با آنها صحبت می کرده، امروزه نیز ارتباط کلامی گسترده ای دارد، به طوری که یک زن در یک روز از ۲۱هزار کلمه برای برقراری ارتباط استفاده می کند. ادای این کلمات برای بهداشت روانی زن کاملاً ضروری است. در میان این ۲۱ هزار کلمه تنها ۷هزار واژه وجود دارد و ۱۴هزار واژه دیگر شکلها و ایما و اشاره هایی هستند که مربوط به حالتهای چهره در حین حرف زدن می شود. اگر دقت کنیم زمانی که دو زن با هم حرف می زنند، هر کدام از طریق حال چهره خود احساساتی را که در کلام دیگری نهفته است به خوبی منعکس می کند، بقیه این کلمات واژه هایی مانند آخ آخ، نچ نچ، وای وای و غیره می باشند، در واقع زنان با این واژه ها کاملاً به احساسات طرف مقابل خود پاسخ می دهند.
همچنین زنها در ارتباط کلامی خود نیاز به ارتباط چشمی نیز دارند، یعنی اگر با کسی صحبت می کنند نیاز دارند که به هنگام حرف زدن در چشمان او نگاه کنند، در غیر این صورت ارتباط کلامی آنها از هم گسسته می شود.
در مقابل مردان چون از ابتدا زمانی که به شکار می رفتند ارتباط کلامی مانع می شده وظیفه اصلی خود را که تأمین شکار و غذای خانواده بوده به درستی انجام دهند، امروزه نیز استفاده کمتری از ارتباط کلامی می کنند، همچنین در هنگام ارتباط کلامی محدود خود نیز از ارتباط چشمی استفاده نمی کنند.
● تفاوت مهارتهای عملی و ذهنی
پیشینه ۳/۵ میلیون ساله در ارتباط با زنان و مردان باعث ایجاد تفاوت مهارتها در آنان نیز شده است، به عنوان مثال وقتی مردی با تلفن صحبت می کند، اگر از او سؤالی بپرسیم کاملاً گیج می شود، چون نمی تواند دو عمل را در آن واحد انجام دهد و از عهده انجام هر دوی آنها نیز به خوبی برآید، اما در مقابل یک زن در همان حال که مشغول صحبت کردن با تلفن است به فرزندش هم دیکته می گوید، در همان حال هم آشپزی اش را انجام می دهد بدون اینکه هیچ کدام از این کارها دچار اختلال شود، چرا که در میلیونها سال پیش وقتی در غار بوده همزمان هم از کودکش مراقبت کرده، هم به جمع آوری دانه مشغول بوده و هم با زنان دیگر صحبت کرده است.
اما مرد در زمان شکار فقط ذهنش را بر یک مسأله متمرکز کرده و آن شکار بوده است.
● تفاوت حوزه دید
زنان حوزه دید ۱۸۰درجه ای دارند، به طوری که برای دیدن یک موضوع نیازی به چرخاندن سر به اطراف ندارند. در صورتی که حوزه دید مردان تونلی بوده و برای دیدن اطراف نیاز به چرخاندن سر به اطراف دارند. این به علت همان پیشینه میلیونها ساله است. زمانی که زن از فرزندش مراقبت می کرده ناگزیر بوده تمام جهات اطراف کودک را مد نظر داشته باشد تا خطری فرزندش را تهدید نکند، در همان حال مشغول جمع آوری دانه نیز بوده و همین امر باعث شده حوزه دید وسیعی داشته باشد و امروز برای پیدا کردن یک دوست در یک میهمانی مجبور به چرخاندن سر نباشد، اما مرد این توانایی را ندارد. دید مرد تونلی است، به همین علت هنگام رانندگی از دویست کیلومتری به راحتی پمپ بنزین را پیدا می کند، اما نمی تواند لنگه جورابش را در کمد لباسها بیابد، این دلیل بر بی توجهی مرد نیست، نسل مرد به علت تفاوت ساختاری مغز قادر به انجام این عمل نیست، همان گونه که یک زن در یافتن آدرس مکانی از روی نقشه دچار مشکل می شود، چون دید طولی ندارد.
● تفاوت بیان خواسته ها
مردها خواسته های خود را به صورت کاملاً مستقیم بیان می کنند، اما زنان هرگز خواسته های خود را به صورت مستقیم مطرح نمی کنند و به طور ضمنی به آن می پردازند، چرا که خودشان به راحتی پیامهای غیر مستقیم را می گیرند. بر همین اساس نیز از همسرشان توقع دارند از مضمون جمله آنان پی به قصد اصلی آنان ببرد و وقتی این گونه نمی شود تصور می کنند که همسرشان مرد بی توجهی است، در صورتی که تفاوت بنیادین، میان دو جنس زن و مرد است.
● تفاوت زنان و مردان در استفاده از لغات و کلمات
لغات در مغز زنان جایگاه مشخصی ندارد و به صورت پراکنده است، اما در مغز مردان جایگاه معینی دارد، به همین علت مردان وقتی کلمه ای را به کار می برند عمق معنای آن واژه را مد نظر دارند، اما در زنان این گونه نیست.
آنچه زنان در بر قراری ارتباط با مردان باید بدانند: در بیان خواسته های خود از شوهرتان از روش مستقیم استفاده کنید. مرد بیان غیر مستقیم شما را درک نخواهد کرد، شما می توانید آنچه را که از او می خواهید بدون هیچ احساس حقارتی به صورت مستقیم و بدون اینکه آن را در لفافه بپیچید، مطرح کنید.
● حرف مرد را قطع نکنید
زنان به راحتی دنباله حرف خود را که بوسیله فردی قطع شده به یاد می آورند، اما مردها به محض اینکه حرفشان قطع بشود رشته کلام در ذهنشان گسیخته می شود و نمی توانند به کلامشان ادامه دهند. البته قطع صحبت یک مرد توسط زن، بیشتر به منظور انتقال احساسات و بیان همدلی انجام می شود، اما مرد پس از آن نمی تواند دنباله صحبتش را به راحتی به یاد بیاورد و در نتیجه از این تبادل احساسی همسرش رضایتی نشان نخواهد داد، بنابراین سعی کنید احساسات خود را پس از اتمام صحبت همسرتان به او منتقل کنید.
در مردها به دنبال انتقال احساسات از طریق تغییرات چهره و تن صدا نباشید، چرا که مردها در طی این ۵/۳ میلیون سال آموخته اند که حرف بزنند بدون اینکه به چهره طرف مقابل خود نگاه کنند. مردها منظور خود را تنها از طریق کلمات بیان می کنند و کلمات آنها همان مفاهیم را منتقل می کند.
مواردی که مردها در ارتباط با زنان باید رعایت کنند: در جمله یک زن اگر چه ساده باشد، حتماً پیامی نهفته است. زنان استراتژیست هستند، یعنی شکل ظاهری جمله شان شاید خیلی مفهوم نداشته باشد، اما مضمونی دارد که بسیار مهمتر از شکل ظاهری جمله است و باید سعی کنید آن مضمون را درک کنید.
در ارتباط کلامی با زنان از همان ابتدا راه حل نشان ندهید، بلکه با او همدلی کنید.
وقتی همسرتان با شما درباره موضوعی صحبت می کند، ابتدا از او بپرسید که آیا می خواهد به حرفهای او به عنوان یک مرد گوش کنید، یعنی راه حل ارائه دهید یا به عنوان یک زن - یعنی همدلی کنید گ در اکثر مواقع زن تنها به همدلی شما نیاز دارد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید