جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


عضو جدید باشگاه میلیاردی‌ها


عضو جدید باشگاه میلیاردی‌ها
با اضافه شدن «همخانه» و «قرنطینه» به فیلم‌های در حال اکران، شاهد تنوع بیشتری روی پرده سینماها شدیم.
سینماهایی که سال را با فروش‌های قابل‌قبول آغاز کرده بودند و البته افتی که انتظارش می‌رفت، نیز فرا رسید. مثل فیلم‌ «مجنون لیلی» که پس از شروع فوق‌العاده، از هفته چهارم به بعد با افت شدید فروش مواجه و از پرده برداشته شد.
تنها فیلمی که توانسته با حداقل ریزش مخاطب، همچنان تماشاگر را مثل روزهای اول به سینماها بکشاند، «دایره زنگی» است، فیلمی که فروشش از مرز یک میلیارد تومان نیز گذشت.
«همخانه» و «قرنطینه» فروش چندانی نداشته‌اند ولی چون تازه روی پرده آمده‌اند، هنوز نمی‌توان درباره سرنوشت تجاری‌شان قضاوت کرد.سینمای ایران در ماه اردیبهشت، بیشتر شاهد فروش‌های متوسط و معمولی فیلم‌ها بود و با آمدن خرداد و تعطیلات مناسبتی و نزدیک شدن به فصل امتحانات به‌نظر نمی‌رسد که شرایط اکران، بهتر از چیزی که الان شاهدش هستیم، شود.
«زن‌ها فرشته‌اند» تازه‌ترین فیلم روی پرده در تداوم تجربه‌های قبلی پویا فیلم یک کمدی عامه‌پسند است که در روزهای اول اکرانش طبق پیش‌بینی‌ها فروخته است. این فیلم توسط شهرام شاه حسینی ساخته شده که سال گذشته «کلاغ پر» را روی پرده داشت.«زن‌ها فرشته‌اند» یکی از پر‌بازیگرترین فیلم‌های سال است.
نیکی کریمی، مهتاب کرامتی، امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، لیلا اوتادی و لادن طباطبایی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«همخانه» دومین فیلم سینمایی مهرداد فرید پس از «آرامش در میان مردگان» است که سال گذشته به اکران عمومی درآمد. فیلم داستان مهسا؛ دانشجوی ترم آخر شهرستانی است که به خاطر نمره نیاوردن در یک درس ناچار است یک ترم دیگر در تهران بماند و به فکر جایی دیگر برای اقامت باشد.
بیتا سحر‌خیز، علیرضا اشکان، اکبر عبدی، مجید مشیری، مریم بوبانی، ارژنگ امیرفضلی و عسل بدیعی بازیگران، بایرام فضلی مدیر فیلمبرداری، محسن نامجو آهنگساز، بابک اخوان صدابردار، م.فرید فیلمنامه‌نویس و مسعود جعفری‌جوزانی تهیه‌کننده فیلم هستند. این فیلم در بخش مهمان بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.فیلم «همخانه» از چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در گروه سینمایی آزادی اکران شده است.
منوچهر هادی که سابقه دستیاری کارگردانانی چون اصغر فرهادی را دارد پس از ساخت چند تله فیلم، «قرنطینه» را به‌عنوان اولین ساخته بلند سینمایی‌اش جلوی دوربین برد.«قرنطینه» را باید جزو آثار سینمای بدنه قلمداد کرد. منوچهر هادی در گام اول کوشیده تا جایگاه خود را به‌عنوان کارگردان تثبیت کند.«قرنطینه» در روزهای اول اکرانش فروش متوسطی داشته و سازندگانش به بالا رفتن تعداد تماشاگران در هفته‌های آینده امیدوارند. «قرنطینه»، نخستین فیلم منوچهر هادی براساس فیلمنامه ای از سعید دولتخانی ساخته شده است.
داستان فیلم درباره دختر و پسری جوان است که دل در گرو یکدیگر دارند، اما برای ازدواج با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. حمید گودرزی، رضا عطاران، افسانه بایگان، رضا رویگری، خاطره حاتمی و نیوشا ضیغمی در این فیلم بازی کرده‌اند.قرنطینه در بخش مهمان بیست و ششمین جشنواره فجر به نمایش درآمد. این فیلم از چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در گروه سینمایی عصر جدید اکران شده است.
فیلم سینمایی «تلافی» ساخته سعید اسدی با فیلمنامه عباس شیر‌محمدی سال ۸۶ ساخته شده که روایتگر داستان زوجی جوان است که به اسراری جدید درباره یکدیگر پی می‌برند و در پی تلافی برمی‌آیند. حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، سیروس گرجستانی، مهدی امینی‌خواه، کیانوش گرامی، محمد شیری و احمد پورمخبر بازیگران فیلم هستند.
«تلافی» به‌عنوان یک کمدی رمانتیک، در تداوم کوشش‌های قبلی سازنده‌اش، فیلمی است که برای جذب مخاطب جلوی دوربین رفته است. فیلم در ۳ هفته اول نمایش خود از رقم ۱۴۰ میلیون تومان گذر کرده که کارکرد متوسطی محسوب می‌شود.«تلافی» از روز چهارشنبه یازدهم اردیبهشت در سینماهای تهران اکران شده و پس از ۱۸ روز در ۲۰ سینما ۱۲۹ میلیون و ششصد هزارتومان فروخته است.
کم فروش‌ترین فیلم روی پرده، «روزی که حسنی مرد شد» است که هم سالن‌های محدودی دارد و هم تقریبا از هر گونه امکان اطلاع‌رسانی و تبلیغات بی‌بهره است. «روزی که حسنی مرد شد» به کارگردانی کیانوش و کورش دالوند از معدود فیلم های کودک و نوجوان است که از چهارشنبه یازدهم اردیبهشت اکران شده و پس از ۱۸ روز نمایش در دو سینما دو میلیون و هشتصد هزار تومان فروش داشته است.
«دایره زنگی» پرفروش‌ترین فیلم روی پرده که به جمع باشگاه میلیاردی‌های سینمای ایران پیوسته، همچنان در سینمای سرگروهش قدس فروش خوبی دارد و به‌نظر می‌رسد که با توجه به این روند همچنان بتواند به رقم قابل توجه‌تری نیز دست یابد. بخت‌آور پس از ساخت چند سریال با اولین ساخته‌اش توانست خود را در مقام کارگردان پولساز بنمایاند. میلیاردی شدن «دایره زنگی» نشان می‌دهد که تماشاگر همچنان کمدی‌های شهری را به ژانرهای دیگر ترجیح می‌دهد.«دایره زنگی» اولین ساخته پریسا بخت‌آور، داستان دختر و پسری جوان به نام شیرین و محمد را روایت می‌کند که تنها یک روز فرصت دارند هزینه تعمیر خودرویی را که با آن تصادف کرده‌اند تأمین کنند. این دو به ناچار راهی خانه‌ای در شمال شهر می‌شوند...
در این فیلم مهران مدیری، باران کوثری، صابر ابر، امین حیایی، بهاره رهنما، امید روحانی، نگار فروزنده، حامد بهداد، محمدرضا و ملیکا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، نیلوفر خوش‌خلق، نیما شاهرخشاهی، اکرم محمدی، امیر نوری، محسن قاضی مرادی، کیانوش گرامی و آفرین چیت‌ساز به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم از چهارشنبه ۲۹ اسفند اکران شده است.
«زن دوم» دیگر فیلم روی پرده با از دست دادن تعدادی از سالن‌های نمایشی، با افت فروش مواجه شده است. فیلم همچنان سینمای سرگروهش را در اختیار دارد و البته از ابتدای اکران در سینما آزادی به بیشترین فروش دست یافته است.فیلم سینمایی «زن دوم» نوزدهمین ساخته سیروس الوند بر مبنای کتابی است به همین نام به قلم فرشته طائرپور و مینو کریم‌زاده. محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، آناهیتا نعمتی، امیر آقایی، سحر زکریا و مهتاج نجومی بازیگران فیلم هستند که پس از ۶۰ روز نمایش ۳۷۰ میلیون و صد هزار تومان فروخته است.
«به همین سادگی» هم هنوز در چند سینما روی پرده است و آخرین روزهای نمایش خود را سپری می‌کند.
پنجمین ساخته رضا میر‌‌کریمی براساس فیلمنامه شادمهر راستین و داستان یک روز معمولی از زندگی زنی خانه‌دار است که هنگامه قاضیانی، مهران کاشانی، صفا آقاجانی، نیره فراهانی، هاله هماپور، نسترن همدمعلی و... در آن بازی کرده‌اند. «به همین سادگی» از چهارشنبه ۲۹ اسفند اکران شده و پس از ۶۵ روز نزدیک به ۱۸۰ میلیون تومان فروخته است.
همچنین ۳ فیلم خارجی «۱۴۰۸»، «مرد حصیری» و«سیکو» نیز به‌صورت تک سانس در چند سالن به نمایش درآمده‌اند.
فیلم خارجی «۱۴۰۸» ساخته میکائیل هافستروم است که در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم پس از ۷۰ روز نمایش در یک سینما ۲۳ میلیون تومان فروخته است.
«مرد حصیری» ساخته نیل لابوت تولید مشترک سال ۲۰۰۶ آلمان و آمریکا و درباره کلانتری است که در مورد ناپدید شدن دختری جوان در یک جزیره کوچک تحقیق می‌کند.
فیلمنامه را آنتونی شافه نوشته و پل ساروسی مدیر فیلمبرداری، جوئل پلاچ تدوینگر، آنجلو بادالامنتی آهنگساز و نیکلاس کیج، الن برستین، کیت بیهان و لیلی سوبیسکی بازیگران آن هستند.این فیلم از یکشنبه اول اردیبهشت اکران شده و پس از ۳۰ روز نمایش در یک سینما ۵/۳ میلیون تومان فروش داشته است. مستند سینمایی سیکو پنجمین فیلم مایکل مور پس از فیلم‌های تحسین‌شده «بولینگ برای کلمباین» و «فارنهایت۱۱/۹»است.
فیلمساز جنجالی در این فیلم به موضوع بهداشت و درمان در آمریکا می‌پردازد و سیستم حاکم در این کشور را زیر سؤال می‌برد. شرکت فیلمیران پخش این مستند را بر عهده دارد.این فیلم از چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت اکران شده است.
الهام اناری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید