پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

انتخاب جنسیت فرزندان با رژیم غذایی


انتخاب جنسیت فرزندان با رژیم غذایی
پیروی از رژیم غذائی مخصوص برای به دست آوردن فرزند پسر یا دختر ، از زمان های قدیم معمول بوده ولی از آنجا که مکانیسم و نحوه اثر این روش ناشناخته بوده است ، رژیم های غذایی و متفاوت و گاه متناقض به کار گرفته شده است.
درانسان اگرچه نحوه عمل تغییر رژیم غذائی و استفاده از رژیم مناسب شناخته نشده ولی حدس زده می شود که به علت تغییر متابولیسم تخمک و به خصوص یون های سطح خارجی تخمک ، باعث می شود که تخمک در صورتی که یون مناسب را داشته باشد بتواند اسپرماتوزوئید پسر یا دختر را به طرف خود جلب کند.
نتایجی که از به کار بردن این روش گزارش شده ، یکنواخت نیست و بعضی از مراکز بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد موفقیت گزارش داده اند. اما این نتایج ، زمانی می تواند قابل قبول و قابل اعتماد باشد که رژیم غذایی به تنهایی مورد استفاده واقع شود و سایر روشها همزمان با این روش به کار گرفته نشود.
روش استفاده از رژیم غذائی ، استاندارد نیست و تا حدود زیادی ارتباط به مواد غذایی موجود در هر کشور دارد ولی نتایج به دست آمده از این تحقیقات ، یکنواخت بوده و هدف از آن تغییر تعادل موجود بین یون های منیزیم، سدیم ، پتاسیم و کلیسم است. در این روش آنچه اهمیت دارد نسبت این مواد به یکدیگر و نه مقدارمطلق آنها است. بنابراین ، رژیم غذائی باید به نحوی انتخاب شود که نه تنها باعث بالا رفتن ماده معدنی مورد نظر نشود بلکه مقدار املاحی را که باعث جلب اسپرماتوزوئید جنسیت مخالف جنین مورد نظر می شود در خون کاهش دهد.
پایه علمی این روش آن است که وجود مقدار زیادی سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیوم متابولیسم تخمک و به خصوص لایه خارجی آنرا به نحوی تغییر می دهد که اسپرماتوزوئیدهای پسر به طرف آن جذب می شوند و به عکس برای جذب اسپرماتوزوئید دختر ، به وسیله تخمک ، لازم است میزان کلسیم و منیزیم خون بالا برود و میزان پتاسیم و سدیم خون پائین بیاید. در یک مطالعه دقیق که روی ۴۷ نفر زنی که از رژیم فوق برای به دست آوردن جنسیت مورد نظر استفاده کردند ۴۰ نفر توانستند فرزند پسر به دنیا آورند.
رژیم فقط لازم است به مدت سه ماه و به خصوص در ماهی که لقاح صورت می گیرد مورد استفاده واقع شود.
این روش فقط لازم است توسط زن اجرا شود زیرا تغییرات یونیک اول است که اسپرماتوزوئید مورد نظر را انتخاب می کند. استفاده از رژیم به صورت به کار بردن یک دستور آشپزی نیست بلکه به صورت یک نسخه پزشکی است و استفاده درازمدت از آن نیز اثری بر سلامت مادر و بچه ندارد.
▪ مقدار نیاز سدیم: روزانه معادل ۵/۰گرم است.
رژیم های عادی غذایی معمولا تا ۴ برابر مقدار فوق را تامین می کند.
▪ منابع غذایی سدیم: علاوه بر نمک طعام ، غذاهای دریائی ، گوشت ، تخم مرغ و شیر از جمله منابع سدیم هستند.
میلی گرم سدیم در ۱۰۰ گرم ماده خوراکی نوع غذا ،۱۴۲۸ خیارشور ،۱۰۰۰ چیپس ۷۰۰ ، پنیر ۲۷۱ تخم مرغ، ۱۱۸ جگر گوساله، ۶۶ گوشت مرغ، ۵۰ هویج، ۵۰ اسفناج ، پتاسیم ، مقدار احتیاجات روزانه پتاسیم: ۱ میلی گرم است.
در شرایط طبیعی، رژیم های عادی غذائی معمولا تا ۱۵ برابر مقدار فوق را به خوبی تامین می کند.
منابغ غذائی پتاسیم: گوشت، غلات، میوه ها و سبزیها. میلی گرم پتاسیم در ۱۰۰ گرم ماده خوراکی نوع غذا ۳۴۱ هویج، ۱۱۳۰ چیپس، ۳۲۴ اسفناج، ۳۷۰ موز، ۲۷۴ گوشت مرغ، ۴۵۳ جگر گوساله، ۴۰۰ آرد نخود چی.
● کلسیم
مقدار احتیاج روزانه بدن ۸۰۰ میلی گرم در روز ، میلی گرم کلسیم در ۱۰۰ گرم ماده خوراکی نوع غذا ۱۱۱ شیر کاکائو، ۱۱۸ شیر( ۵/۲ درصد چربی)، ۱۲۰ ماست، ۱۴۶ بستنی، ۱۸۴ شلغم، ۲۳۵ بادام، ۳۵۴ ساردین.
● منیزیوم
منابع غذائی دارای منیزیوم زیاد عبارتند از: قهوه، کاکائو، غلات و سبزی ها. میلی گرم منیزیوم در ۱۰۰ گرم ماده خوراکی نوع غذا ۳۳۶ جوانه گندم، ۴۲۰ کاکائو( پودر)، ۴۵۶ قهوه(پودر)، ۲۶۵ سویا، ۲۳۷ مخمر آبجو، ۱۹۰ گردو، ۱۰۶ چغندر، ۷۸ نان گندم، ۸۸ اسفناج در بعضی تحقیقات با این روش تا ۸۵ درصد موفقیت گزارش شده که برای چنین روش ساده ، ارزان و بدون ضرری ، نتیجه بسیار خوبی است.
تامین یونهای لازم معمولا با انتخاب و استفاده از غذاهایی که دارای یون مورد نظر هستند امکان پذیر است ولی گاه لازم است که این املاح به رژیم غذائی اضافه شود.
یکی از تغییرات دیگری که در میزان تخمک گذاری صورت می گیرد ، اضافه شدن مقدار گلوکز در ترشحات مخاطی دهانه رحم درموقع تخمک گذاری است. بالا رفتن مقدار گلوکز در ترشحات دهانه رحم به جذب اسپرماتوزوئیدها کمک می کند و از آنجا که اسپرماتوزوئید پسر از قدرت تحرک بیشتری برخوردار است. مناسب بودن ترشحات دهانه رحم بیشتر به نفع اسپرماتوزوئید پسر است.
از روش تصحیح رژیم گاه در مراکز انتخاب جنسیت در کشورهای انگلستان، فرانسه، کانادا و همراه با روش جدا کردن اسپرماتوزوئید ها استفاده می شود ولی در آمریکا کمتر از این روش استفاده می شود. استفاده از میوه های شیرین محتوی گلوکز در روزهای تخمک گذاری محیط را برای جلب اسپرماتوزوئید مناسب تر می کند.
همچنین بهتر است از غذاهای زیر بیشتر استفاده را کنید چراکه قند خون شما را به سرعت بالا می برند. این غذاها شامل: گلوکز، ساکاروز(قند ساده یا شکر)، شربت ذرت، عسل، آب نبات، غلات صبحانه شیرین شده، هویج، بیسکویت، سیب زمینی پخته، کشمش، نان گندم سفید، نوشابه های دارای شکر و یا پلی مرهای گلوکز است.
به طور خلاصه ، غذاهایی که بیشتر برای لقاح پسرمناسب است عبارتند از: کلیه غذاهای شور ، موز، خرما، هویج، سیب زمینی ، جگر، گوشت و تخم مرغ ، وغذاهایی که برای دختر مناسب است عبارتند از: شیر و فرآورده های آن، ماهی، ساردین، خاویار، بادام، کاکائو و جوانه گندم و کلم، کدو و فلفل سبز.
برگرفته از کتاب دختر یا پسر؟ نوشته دکتر شکوه قربانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید