چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


متدولوژی تفسیر سیاسی


متدولوژی تفسیر سیاسی
رشد و تحولات سیاسی جامعه انسانی امروزه سریع و پیچیده است و بدون شناخت و برنامه ریزی صحیح، امکان موفقیت و پیروزی جوامع از بین می رود با توجه به این که باید در میان این تحولات سیاسی و رشد سریع، زندگی ادامه پیدا کند و جامعه با تحولات سیاسی، برخورد صحیح و مطابق با معیار و ارزش های خود داشته باشد باید توانایی ارزیابی و تجزیه و تحلیل اخبار و اطلاعات مربوط به این رشد و تحولات را داشته باشد، لذا نیازمند به روش و وسیله ای خاص برای این شناخت و شناخت های دیگر است. متدولوژی تفسیر سیاسی در این باره کمک می کند تا با استفاده از آن یک تصویر کلی و جامع از پدیده های سیاسی در جهان به دست آوریم تا بتوانیم با آنها برخورد متناسبی داشته باشیم.
در این متدولوژی که اغلب با استفاده از متون کلاسیک اصول فقه و علم الحدیث و مسایل تجربی و همچنین استفاده از آزمون سعی و خطا به دست می آید به افرادی که قصد برخورد با تحولات سیاسی دارند توجه داده می شود که جز با اشراف خبری بر روی پدیده ها و تجزیه، تبیین، تحلیل خبر، امکان دستیابی به تصویر کلی در مورد پدیده ها و وقایع سیاسی و نهایتا برخورد با آنها وجود ندارد. اگر به کنه تمام رخدادهای سیاسی نگاه کنیم جوهر اصلی آنها را تصمیم یا تعامل تصمیمی می بینیم. به علاوه در جهان ارتباطات امروز، بی اغراق، نزدیک به اتفاق، در همه اخبارهایی که از گوشه و کنار جهان از طریق وسایل ارتباط جمعی منعکس می گردد، تصمیم نهفته است. به عبارتی اگر فعالیت های تعیین کنندگان خط مشی عرصه سیاست را در نظر بگیریم، به وضوح مشاهده می کنیم که جوهر تمامی فعالیت های آنها تصمیم گیری است. یا به عبارت دیگر تصمیم گیری از اجزای لایتجزای تحقق اهداف، و زیربنای افعال و اقدامات تصمیم گیرندگان به شمار می آید و در هر وظیفه ای به نحوی جلوه گر است. یعنی در تعیین خط مشی های کشور، تدوین هدف ها، طراحی سازمان ها، انتخاب، ارزیابی و در مقام افعال و اعمال، تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی است.
پس نظام مدیریتی کشور همواره مواجه با مواردی است که اخذ تصمیم را از جانب آن طلب می کند و البته کیفیت این تصمیمات است که میزان توفیق و تحقق هدف های دولت را معین می نماید و به عبارتی می توان گفت بقای یک کشور در جهان روابط قدرتمندانه امروز وابسته به تصمیماتی است که از سوی سیاستگذاران آن کشور اتخاذ می گردد.
در مطالعات روابط بین الملل و سیاست خارجی نیز معقول چنین است که وقتی رفتار بازیگران سیاسی یعنی دولت ها را صحنه سیاست بین الملل مورد مطالعه قرار می دهند.در واقع تصمیماتی که آنها به صورت داده های سیاست خارجی خود وارد محیط بین الملل می کنند، مطالعه می شود. این تصمیمات توسط افراد، گروه ها، نهادها و دستگاه های مختلف داخلی آن دولت ها اتخاذ می شوند و مجموعه این تصمیمات است که به صورت رفتار دولت ها در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی تجلی می نمایند. بنابراین چارچوب تصمیم گیری شامل مطالعات تحلیلی در سطوح مختلف می گردد. البته همان طور که واضح است تصمیم و تصمیم گیری حدود و ثغور مشخصی ندارد و ممکن است در برگیرنده تصمیمات افراد ، سازمان ها، گروه ها و دولت ها در مورد اتفاقات داخلی و خارجی باشد که مسلما آثار متفاوتی دارد. ترسیم مرز میان تصمیمات داخلی و خارجی در شرایط کنونی دنیای ارتباطات تا حدودی غیرممکن به نظر می رسد، زیرا تصمیماتی که در داخل حدود و ثغور یک کشور باعث حوادثی می شود می تواند عواقب و آثار بسیار تعیین کننده ای در خارج از مرزهای آن کشور داشته باشد و در نتیجه ابعاد وسیعی را در سراسر جهان به خود اختصاص دهد.
بدون شک هیچ تصمیمی نمی تواند در مورد دستیابی به هدف های از پیشن تعیین شده، کاملا عقلایی و حتی رضایت بخش باشد. مگر این که فرد، اطلاعات دقیق و منابع نیروی انسانی متخصص، تکنولوژی و امکانات مالی را در دسترس و همچنین اطلاعات کاملی درباره هر یک از کشش های بالقوه خود بر هر یک از هدف ها داشته باشد. بنابراین در نظام های سیاسی معمولا اخبار، وقایع، حقایق و آمار و ارقام مورد نیاز با استفاده از مجموعه ای از روش های مرتبط به هم به صورتی منظم جمع آوری می گردد. که پس از پردازش. داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل استفاده، در اختیار تصمیم گیرندگان خط مشی و سیاستمداران قرار می گیرند تا در تصمیم گیری ها و اقدامات اجرایی مورد استفاده واقع شوند. پس سیاستمداران برای اتخاذ یک تصمیم مناسب و رضایت بخش باید توان تدارک و تجهیز حقایق، وقایع، اطلاعات و داده های مفید و به هنگام را به شکل قابل استفاده در برنامه ریزی های و تصمیم گیری ها داشته باشند. افرادی که اطلاعات قابل توجهی ندارند به اشتباهاتی دچار می شوند. مثلا تصمیم گیرنده تصور می کند که کنشی امکانپذیر است، حال آن که واقعا چنین نیست. در این موارد محیط روانی آنان در محیط اجرایی شان گسترده تر است. به همین نحو گاه آنها از امکانات موجود غفلت می ورزند که در این صورت محیط روانی آنان از محیط اجرایی شان محدودتر می گردد.
کتاب متدولوژی تفسیر سیاسی تالیف احمد جهان بزرگی توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به قیمت ۱۲۰۰ تومان منتشر شده است.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید