جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کیفیت خدمت رسانی به بیماران در بخش فوریتها: مرکز پزشکی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان – تیرماه ۱۳۷۸


کیفیت خدمت رسانی به بیماران در بخش فوریتها: مرکز پزشکی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان – تیرماه ۱۳۷۸
● مقدمه:
محدودیت زمانی، بار کاری زیاد و محدود بودن اقدامات تشخیصی و فوریت در انتخاب درمان از ویژگیهای مهم کار در اورژانس است. این نکته، به همراه مشکلات خاص اورژانس مرکز پزشکی الزهرا (س)، به عنوان بزرگترین مرکز اورژانس و مهمترین اورژانس ارجاع پذیر در استان اصفهان، ما را بر آن داشت تا با استفاده اطلاعات و آمار، این نقاط ضعف را به صورت مستند بیان کرده، راهکارهایی برای بهبود کیفیت خدمت رسانی به بیماران ارایه نماییم.
● روشها:
در یک مطالعه مقطعی به مدت یک ماه (تیرماه ۱۳۷۸ ) کیفیت خدمت رسانی به اتمام مراجعه کنندگان به بخش فوریتها (به غیر از فوریتهای اطفال و زنان – مامایی) مورد بررسی قرار گرفت. برای هر بیمار پرسشنامه حاوی شاخصهای مورد نظر توسط مشاهده­گر تکمیل شد و پس از ورود داده­ها به رایانه تحلیل آماری صورت گرفت.
● نتایج:
تعداد مراجعات به بخش فوریتهای بیمارستان اورژانس الزهرا(س) در زمان انجام طرح ۲۲۱۲ نفر(به طور متوسط ۷۱ نفر در روز) بود. از این تعداد ۵۵.۱ درصد مراجعین شخصی و ۴۴.۹ درصد موارد ارجاعی (از مراکز دیگر یا مطبها یا اورژانس شهر) بودند. ۴۴.۳ درصد بیماران بستری شده و ۵۵.۷ درصد آنها به طور سرپایی مورد درمان قرار گرفتند. متوسط زمان صرف شده برای هر یک از اقدامات تشخیصی و درمانی به شرح زیر بوده است: معطلی برای معاینه توسط کارورز اسکرین ۲ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط کارورز سرویس ارجاعی ۷ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط دستیار سرویس ارجاعی ۳۷ دقیقه، ورود تا پذیرش بیمار ۴۱ دقیقه، تشکیل پرونده ۱۱ دقیقه، نوشتن دستورات لازم ۱۴ دقیقه، ورود به اورژانس تا انتقال از پذیرش به سایر بخشها ۱۸۹ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا اتمام اقدامات لازم (گچ­گیری، بخیه، خارج کردن جسم خارجی و ...) ۹۵ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا تحویل نسخه به او (پس از انجام اقدامات تشخیصی و درمان سرپایی) ۹۸ دقیقه، درخواست آزمایش تا آماده شدن نتیجه ۱۱۷ دقیقه، درخواست EKG تا آماده شدن آن ۱۰ دقیقه، درخواست سونوگرافی تا انجام آن ۵۰ دقیقه، درخواست گرافی یا سی­تی اسکن تا انجام آن ۳۶ دقیقه. در تیرماه ۱۳۷۸ بخشهای داخلی و داخلی اعصاب بیشترین تعداد موارد پذیرش را به خود اختصاص داده (به ترتیب ۲۷.۵ درصد و ۱۹.۴ درصد موارد پذیرش) دستیاران مقیم در اتاق اسکرین بخش فوریتها در اکثر روزها از بین دستیاران بیهوشی و جراجی بوده­اند و در مجموع فقط در ۱۱.۲ درصد موارد رشته تحصیلی دستیار اسکرین با حیطه تخصصی بیماری مراجعه کنندگان تطابق داشته است. متوسط موارد انجام CPR و مرگ در اورژانس به ترتیب ۲.۷ و ۲.۴ مورد در روز بوده است. تشخیص اولیه در ۳۱ درصد موارد صحیح و در ۶ درصد موارد غلط بوده است. در ۴۱ درصد موارد، تشخیص نهایی با ارزیابی یک علامت یا نشانه به دست آمده است. در ۲۲ درصد موارد، تشخیص نهایی بیمار مبهم بوده است. شلوغترین ساعات شبانه روز از نظر مراجعه به اورژانس ۴ بعدازظهر تا ۱۲ شب (۴۸ درصد مراجعات) برآورد گردید.
● بحث:
با توجه به نتایج، بیشترین مراحل وقت­گیر در گردش کار اورژانس الزهرا(س) عبارتند از : انجام تستهای تشخیصی، تصمیم گیری برای پذیرش بیمار، نوشتن دستورات لازم و تشکیل پرونده. نقایص دیگر اورژانس عبارتند از فضای فیزیکی کم و نامتناسب با تعداد مراجعات اورژانس، ناهمخوانی رشته دستیار اسکرین با شکایت و بیماری اکثریت مراجعه­کنندگان، و عدم ثبت واضح تشخیص نهایی بیماری در بعضی پرونده­ها.
سیدمحمدحسن امامی
سیدحمیدرضا ابطحی
پروانه بهمن زیاری
محمدرضا قرائتی
مهرداد محمدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید