پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


آیا بحد کافی به همسرتان گوش میدهید ؟


آیا بحد کافی به همسرتان گوش میدهید ؟
نوآوریهای عصر حاضر ، تکنولوژی که بسرعت رشد مینماید و سیستمی که رفته رفته مکانیزه میگردد روابطمان را عادی تر و معمولی تر از پیش میکند ...هرج و مرج ،جوش و خروش ، مشکلات ، کمبود وقت ، خستگی مفرط و ترافیک سنگین شهرهای بزرگ ، متأسفانه زندگی زناشوئی را در جهتی منفی و نامطلوب تحت تأثیر میگذارد .
برای پشت سرگذاشتن روابط مکانیزه شده و زنده کردن دوباره شور و شعف ازدواج و زندگی زناشوئی ، قبل از هرچیز باید "خوب گوش دادن" را یاد بگیریم . زیرا گوش فرا دادن نشانه ای از علاقه ، محبت ، فداکاری و دادن ارزش به فرد مقابل است .
وقتی با صبر و حوصله به همسرمان گوش میدهیم درواقع به او میگوئیم که " تو انسانی شایسته توجه و گوش دادن هستی" ... بعبارتی دیگر اگر ما به کسی ارزش قائل شویم او خود را فردی ارزشمند تلقی خواهد کرد . اگر فرد مقابل احساس کند که به او گوش میدهید هم بسیار خوشحال شده و هم وضعیت روحی مطلوبی به او دست خواهد داد . هر قدری که بتوانید توانائی گوش دادن متقابل بین خود و همسرتان را افزایش دهید آنگاه روابطتتان توسعه بیشتری داشته و لذت بیشتری از این روابط را در پی خواهد آورد .
گوش دادن در زندگی زناشوئی همانند دیگر انواع ارتباطات ، نوعی ارتباط قوی است . گوش ندادن کافی به همدیگر ، محبوبترین زوجها را نیز بسوی پرتگاه جدائی سوق میدهد . موقعی که به طرف مقابل گوش نمیدهیم در واقع بیشترین صدمه و خسارت را بخود وارد میسازیم . زیرا بمرور زمان همسرتان میتواند شنوندگان دیگری برای عقاید و سخنانش یافته و ازدواجتان صدمه فراوان ببیند .
● چگونه میتوانیم گوش فرا دادن را یاد بگیریم ؟
گوش دادن ممتد و یا تمرکزی طولانی به سخنان یک فرد مطمئنا کاری مشکل است ولی قابلیت سیستم عصبی انسان نسبت به تکلم ظرفیت بیشتری دارد . برای اینکه شنونده خوبی باشیم ، باید عناصری که میتوانند حواسمان را پرت کنند ، بحداقل برسانیم .
برای خوب گوش دادن به همسرتان و یا فرد مقابل باید با خواسته و طلب در این راستا حرکت کنید . حتی اگر سخنانتان بسیار مهم هم باشند بطرف مقابل اجازه دهید که در آن مورد اظهار نظر کرده و سخن بگوید زیرا در موارد صحبتهای تکطرفه شنونده از شنیدن ممتد خسته شده و سخنانتان ارزش خود را از دست خواهد داد .
وقتی به او گوش میدهید باید نگاهتان ، وضعیت فیزیکی و توجه تان را بطرفش متمرکز کنید .
اگر با اظهارات همسرتان موافق بوده و همانند او فکر میکنید بهتر است سرتان را بعلامت تصدیق دیدگاهش تکان دهید . میتوانید با حرکاتی مطلوب در اجزاء صورت نیز سخنان او را مورد تأئید قرار داده و روابط را نزدیکتر و شادابتر کنید .
وقتی یکی از همسران سخن گفته و نظرات خود را بیان میکند ، دیگری نباید تلویزیون نگاه کرده ، روزنامه خوانده و یا مشغول سرگرمی اینچنینی باشد . او میتواند سرگرمی خود را کوتاه مدتی کنار گذاشته و به همسر عزیزش گوش فرا دهد .
وقتی یکی از همسران صحبت میکند نباید سخنانش از طرف مقابل قطع گردیده و رشته کلامش پاره شود . زوج شنونده باید اجازه دهد تا همسر گوینده اش نظراتش را تمام و کمال به پایان برده و منظورش را برای او تشریح نماید .
قطع سخن کسی ، رفتار تحریک کننده و ناشایست بوده و با کمی توجه به دنیای درونتان شاید بتوانید علت آنرا پیدا کنید :
▪ آیا برای همسرتان و یا دیگران ارزش لازمه را قائل نیستید ؟
▪ آیا بدنبال اثبات شخصیت خود هستید ؟
▪ کدامین نیازتان شما را به نشان دادن این رفتار سوق میدهد ؟
آرام باشید و به سخنان همسرتان حتی اگر ناحق هم باشد گوش دهید . قبول داشته باشید که اگر به قدر کافی به همسرتان گوش ندهید ، مقصود او را کاملا دریافت نکرده و نمیتوانید ارتباطی شایسته با او برقرار کنید .
بعد از گوش دادن به او جملاتی در رابطه با مفهوم سخنانش ابراز داشته و یا سئوال کنید مثلا میتوانید جملاتی همانند " آیا منظورت اینست ؟ " و یا " نکند خواستی این موضوع را بگوئی ؟" بکار ببرید .
در حالیکه مردان در ارتباط متقابل بدنبال رفع هرچه سریعتر مشکلات و مسائلشان هستند بر عکس زنان دوست دارند تا دیدگاههایشان کاملا درک شود . بطوریکه بسیاری از زنان در ارتباط متقابل تنها بدنبال مهربانی بیشتر از طرف همسرشان میباشند .
فراموش نکنید که ازدواج ، عشق ، محبت و ارتباط نیازمند زحمت ، صبر و پایداری است ...بیائید باهم صحبت کرده ، سئوالهایمان را از هم بپرسیم و از هم یاد بگیریم ...مسائلمان را به کمک همدیگر حل نموده و راحتتر زندگی کنیم ...
منبع : پایگاه اطلاع رسانی بانوان یزد


همچنین مشاهده کنید