چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سطح سرمی روی در کودکان بستری شده به علت پنومونی و گاستروآنتریت در زاهدان


بررسی سطح سرمی روی در کودکان بستری شده به علت پنومونی و گاستروآنتریت در زاهدان
● زمینه و هدف:
کمبود روی باعث توقف رشد و افزایش بروز عفونت ها به خصوص در کودکان کم سن و سال می شود. هدف این مطالعه تعیین میزان سطح سرمی روی و ارتباط آن با پنومونی و گاستروآنتریت در کودکان ۱ تا ۴ ساله می باشد.
● مواد و روش کار:
این مطالعه از نوع مورد شاهدی بوده که در فاصله زمانی آبان ۱۳۸۱ لغایت اردیبهشت ۱۳۸۲ در بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر زاهدان بر روی ۲۰۴ کودک (۴-۱ ساله) در سه گروه مساوی ۶۸ نفره (شاهد، پنومونی، گاستروآنتریت) که گروه شاهد از میان کودکان سالم زیر ۵ سال و گروه های مورد از میان کودکان زیر ۵ سال بستری شده به علت پنومونی و یا گاستروآنتریت انتخاب شده بودند، انجام گرفت. کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید، ابتلا هم زمان به پنومونی و گاستروآنتریت، ابتلا هم زمان به بیماری دیگر و یا این که کودکان مصرف کننده ترکیبات روی از مطالعه حذف شدند. سطح سرمی روی به روش جذب اتمی در دانشکده شیمی وابسته به دانشگاه سیستان بلوچستان (زاهدان) انجام گرفت و سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون فیشر و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
در این پژوهش از تعداد کل ۲۰۴ کودک مورد مطالعه ۱۲۰ نفر پسر (۵۹%) و ۸۴ نفر دختر (۴۱%) بودند. متوسط سن افراد مورد مطالعه ۱.۳۴±۲.۷۱ سال و متوسط سن گروه شاهد ۱.۳۸±۲.۷۱ سال، گروه پنومونی ۱.۳۲±۲.۵۵ سال و گروه گاستروآنتریت ۱.۳۲±۲.۸۴ سال بود. از نظر سن و جنس اختلاف معنی دار آماری بین گروه های مورد بررسی وجود نداشت. طبق نتایج حاصله میانگین سطح سرمی روی در بیماران مبتلا به پنومونی (۷۰.۵۱±۱۰.۹۵ mcg/dl) و گاستروآنتریت (۷۳.۱۲±۹.۰۹ mcg/dl) با شاهد (۹۴.۹۱±۱۱.۹۶ mcg/dl) متفاوت بود. (P=۰.۰۰۰). هیچ اختلاف معنی داری بین سطح سرمی روی در مبتلایان به پنومونی در مقایسه با مبتلایان گاستروآنتریت وجود نداشت.
● نتیجه گیری:
یافته های این پژوهش نشان داد که کمبود روی با افزایش ابتلا به پنومونی و گاستروآنتریت در کودکان زیر ۵ سال رابطه دارد و بررسی تاثیر تجویز ترکیبات روی و یا غنی کردن غذا با روی در مناطقی که کمبود روی وجود دارد، بر کاهش ابتلا به پنومونی و گاستروآنتریت در این گروه سنی در مطالعات آینده توصیه می شود.
غلام رضا سلیمانی
سعید ابطحی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید