شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

استفاده از طب فشاری در پیشگیری از تهوع و استفراغ پس از جراحی


استفاده از طب فشاری در پیشگیری از تهوع و استفراغ پس از جراحی
● زمینه و هدف:
تهوع و استفراغ از مشکلات متداول پس از بیهوشی عمومی به خصوص در جراحی های سرپایی می باشد. درمان دارویی این مشکلات اغلب با عوارض جانبی همراه است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر طب فشاری در نقطه P۶ (از نقاط طب سوزنی) جهت پیشگیری از عوارض فوق می باشد.
● مواد و روش کار:
در یک مطالعه تصادفی دو سوکور در زمستان ۱۳۸۱ و بهار ۱۳۸۲ در بیمارستان سیدالشهدا (ع) شهر زهک از توابع زابل در استان سیستان و بلوچستان، ۵۸ بیمار کاندیدای اقدامات جراحی کوتاه مدت به طور مساوی در دو گروه مطالعه و شاهد قرار گرفتند. ۳۰ دقیقه قبل از القای بیهوشی در هر دو دست، ۳ میلی لیتر نرمال سالین در گروه مطالعه در نقطه P۶ (از نقاط طب سوزنی) و در گروه شاهد در منطقه ای بی اثر تزریق گردید. از نظر سن، جنس، قد، وزن، نوع و مدت عمل جراحی اختلاف آماری قابل توجهی بین دو گروه وجود نداشت.
● یـافته ها:
در اتاق بهبـودی (پس از عمل) در گروه مطالـعه ۵ نفر (%۱۷.۲) و در گـروه شاهد ۱۵ نفر (%۴۱.۴) دچـار تهـوع و استفـراغ (P<۰.۰۵) و در بخش، در گروه مطالعه ۵ نفر (%۱۷.۲) و در گروه شاهد ۱۲ نفر (%۴۱.۳) دچار تهوع و استفراغ شدند (P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
نتایج فوق نشان می دهد که تزریق در نقطه P۶ سبب کاهش بروز تهوع و استفراغ پس از جراحی می گردد و بنابراین جایگزین مناسبی برای درمان متداول ضد تهوع و استفراغ می باشد
داریوش ابطحی
آرزو اشعری
مریم لطفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید