جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کاروانی بدون نتیجه


کاروانی بدون نتیجه
کاروان ورزشی ایران برای شرکت در بازیهای المپیک مونیخ جمعا با ۵۱ ورزشکار در رشته های وزنه برداری، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، مشتزنی، دوچرخه سواری، شمشیربازی، فوتبال و دو و میدانی وارد آلمان شد. هیات اعزامی ایران ساعت ۱۰صبح روز یکشنبه ۲۹ مرداد ماه وارد مونیخ شد و از دوشنبه ۴ شهریورماه ۱۳۵۱ در بیستمین دوره بازیهای المپیک به رقابت پرداخت. در این دوره از بازیها ۱۰۱۲۵ ورزشکار از ۱۲۲ کشور دنیا حضور داشتند و این خبر از کار سخت کاروان ورزشی ایران را داد.
● وزنه برداری
ناصحی وزنه بردار تیم ملی ایران برای اولین بار در دسته سنگین وزن وارد بازیها شد اما نتوانست کاری از پیش رو بردارد تا امید تیم ایران به محمد نصیری در خروس وزن باشد. نصیری توانست رکورد پرس المپیک را برای بار دوم از آن خود کند و به این ترتیب با اختلاف امتیاز اندک در جایگاه دوم رقابت ها قرار گرفت و به این ترتیب مدال طلای او بر باد رفت. نصرالله دهنوی وزنه بردار سبک وزن ایران در حالی وارد رقابت ها شد که ۳ رکورد جدید برای این وزن زده شد و او با رکورد ۴۳۵ کیلوگرم نتوانست عنوان بهتر از پنجمی به دست بیاورد تا به این گونه تیم ملی ایران با تنها مدال نقره نصیری در رده ششم وزنه برداری دنیا قرار بگیرد.
● دوچرخه سواری
در مسابقه ۴۰۰۰ متر تیمی ایران در حالی که باید با ۴ دوچرخه سوار وارد رقابت ها می شد به دلیل عدم حضور تقی خان خداوند با ترکیب بهروز رهبر فررامی حق، خسرو حق گشا و غلامحسین کوهی وارد بازیها شد و در حالی که تنها تیمی بود که با ۳ رکابزن مسابقه ها را شروع کرد نتوانست عنوانی بهتر از آخری به دست بیاورد.
● فوتبال
جمعا ۱۶ تیم برای شرکت در مسابقه ها وارد المپیک شدند و تیم ایران در گروه سوم نتوانست کاری از پیش رو بردارد و در نهایت از حضور به دور دوم رقابت ها جا ماند.
● مشتزنی
حسین اغماضی، نصرت وکیل منفرد، واتکس پارسانیان و جبار فعلی نمایندگان ایران بودند که هیچ کدام نتوانستند مقابل حریفان خود به پیروزی برسند در نهایت تیم ملی بوکس ایران بدون کسب مدال کارش را به پایان رساند.
● کشتی
ابراهیم جوادی شرکت کننده وزن ۴۸ کیلوگرم تیم ایران بود که با ارائه کشتی های قابل قبول به دور نهایی راه یافت اما پس از باخت مقابل حریف بلغاری خود به مدال برنز قناعت کرد.
شرکت کننده وزن ۵۲ کیلوگرم ایران محمد قربانی بود. قربانی که از مدت ها قبل از آسیب دیدگی شکایت می کرد به دلیل توصیه پزشکان از دور رقابت ها کنار رفت.
رمضان خدر نماینده وزن ۵۷ کیلوگرم تیم ایران بود که به عنوان هفتم رقابت ها رسید.
در وزن چهارم شمس الدین سیدعباسی هر چند به دور ششم رسید اما نتوانست به مقامی بهتر از پنجمی دست پیدا کند. نماینده وزن ۶۸ کیلوگرم عبدالله موحد بود که پس از اینکه در دور اول به پیروزی رسید اما به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف در دورهای بعدی رقابت ها حاضر نشد.
منصور برزگر کشتی گیر وزن ۷۴ کیلوگرم هر چند رقابت هایش را با پیروزی شروع کرد اما با حذف در دور چهارم به عنوان هفتمی رسید.
علی حاجیلو دیگر نماینده کشورمان در وزن ۸۲ کیلوگرم بود که با کنار رفتن در دور چهارم به عنوانی دست نیافت. نماینده وزن هشتم ایران رضا خرمی بود که در رده ششم وزن خود جای گرفت.
دیگر نماینده ایران ابوالفضل انوری در وزن ۱۰۰ کیلوگرم بود که با عنوان هفتمی رقابت ها به کار خود پایان داد.اما آخرین کشتی گیر ایران مسلم اسکندرنیان، در وزن بالای ۱۰۰ کیلوگرم که با حضور در وزن چهارم به عنوان چهارمی مسابقه ها رسید و به این ترتیب کشتی آزاد ایران با کسب یک مدال برنز به عنوان هشتمی رقابت ها دست پیدا کرد.
● کشتی فرنگی
تیم کشتی فرنگی ایران با ۴ کشتی گیر رحیم علی آبادی، فیروز علیزاده، مهدی هوریا و محمد دلیریان وارد مسابقه ها شد.علیزاده صدمه دید، هوریا و دلیریان شکست خوردند و به جایی نرسیدند و تنها علی آبادی در وزن ۴۸ کیلوگرم توانست مدال نقره را به دست آورد.
● دو و میدانی
فرهاد نواب در دو ۱۰۰ متر برای تیم ایران به میدان رفت. او در گروه چهارم دور مقدماتی با زمان ۰۲/۱۱ ثانیه نفر ششم شد و از دور رقابت ها کنار رفت.در دو ۴۰۰ متر رضا انتظاری نماینده ایران بود. در این بخش ۶۶ شرکت کننده در ۹ گروه مقدماتی با هم مبارزه کردند که رضا انتظاری در گروه ششم با زمان ۸۹/۴۷ ثانیه نفر چهارم شد و به دور دوم راه پیدا کرد و در دور سوم با زمان ۶۹/۴۸ نفر هشتم و حذف شد.در پرش ارتفاع تیمور غیاثی قهرمان ۲۵ ساله ایران در گروه دوم حضور داشت، غیاثی از ارتفاع ۲ متر شروع کرد و بدون خطا پرید اما در ارتفاع ۱۵/۲ سه مرتبه خطا کرد و در نهایت به مسابقه نهایی نرسید.
به این ترتیب ورزشکاران ایران که این بار با تدارکات بهتر و بیشتر از هر زمان وارد مونیخ شده بودند اما کم نتیجه تر و ضعیف تر به کشور برگشتند به طوری که حاصل کاروان ۵۱ نفره ایران ۲ مدال نقره و یک برنز بود که ایران را در جایگاه ۲۸ رده بندی کشورهای حاضر در المپیک قرار دارد.
شیوا شیرمردی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید