پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

میگرن


میگرن
● مقدمه :
میگرن نوعی از انواع سردرد است که به صورت متناوب و عودکننده بوجود می آید و ممکن است یک طرفه یا دوطرفه باشد.سردردهای میگرنی اغلب با یکسری وقایع به نام اورا همراه هستند که ممکن است شامل علائم عصبی مثل گیجی یا ترس از نور باشد و یا اختلالات بینایی مثل مثل دیدن جرقه های نورانی در میدان دید را شامل می شود. از سال ۱۹۸۸ تعریف سردرد به صورت جدید انجام شد که در آن سردردهای میگرنی بدون اورا شایعتر هستند و حدود ۸۰%کل میگرنها را تشکیل می دهند.
● پاتوفیزیولوژی:
پاتوفیزیولوژی اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است ولی دانشمندان،آزاد شدن واسطه های عصبی مثل سروتونین و دوپامین درمغز را عامل اصلی آن می دانند.این واسطه هاباعث بوجود آمدن آبشار التهابی و تجمع سلولهای ایمنی در محل می شودکه در این مسیر نقش سروتونین شناخته شده تر است.
برخی از علائم همراه مثل تهوع،استفراغ،خمیازه کشیدن،حساسیت پذیری،افت فشار خون و فعالیت بیش از حد (هایپراکتیویتی)با دوپامین در ارتباط هستند.به همین علت استفاده از مهارکننده های دوپامین مثل متوکلوپرامید،هالوپیریدولو کلرپرومازین،در درمان میگرن موثراست.
● بروز و شیوع:
حدود ۱۰%افراد جامعه به سردردهای میگرنی مبتلا هستند،که از این میزان،۶%به مردان و ۱۷%به زنان تعلق دارد.میگرن در زنان شایعتر است که این نسبت در کودکی ۳ به ۱ است.اولین حمله در کودکی رخ می دهد و وقوع آن با افزایش سن بیشتر می شود.۸۰%مبتلایان،اولین حمله را در ۳۰ سالگی تجربه کرده اند.شروع میگرن پس از سن ۵۰ سالگی،بعید به نظر می رسد.
● اورا:
وقایعی هستند که چند روز تا چند ساعت قبل از شروع میگرن به وقوع می پیوندد.شایعترین آنها اختلالات بینائی هستند مثل:لکه های نورانی در میدان بینائی،نقطه های نورانی،اختلال حس یک طرفه،توهم و اختلال دید یک طرفه.
● خصوصیات سردرد:
اغلب موارد یک طرفه است و یک قسمت سر را درگیر می کند ولی در ۳۰ تا ۴۰% موارد دو طرفه است.این سر درد به صورت ضربان دار است و ۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد.
تظاهرات سیستمیک:
۱) تهوع۹۰-۸۰%
۲) استفراغ۶۰-۴۰%
۳) ترس از نور۸۰%
۴) ترس از صدا۸۰-۷۵%
۵) احساس سبکی سر۷۰%
● نکات مهم در معاینه بالینی:
۱) در معاینه فرد بیمار هیچ یافته خاصی وجود ندارد ولی بهر حال باید معاینه سیستم عصبی انجام شود و هر گونه اختلال در آن باید ما را به عامل دخیل دیگری مشکوک کند.
۲) یافته های فیزیکی مهمی که نشان دهنده یک عامل خطرناک هستند و باید آنها را در نظر داشت،عبارتند از:
الف) وجود علائم عمومی مثل
ـ درد عضلات
ـ تب
ـ خستگی
ـ کاهش وزن
ـ حساسیت پوست سر.
ب) ناهنجاری های متمرکز عصبی،گیجی،تشنج یا هر گونه اختلال در هوشیاری فرد.
● علل میگرن:
۱) عامل دقیق و اصلی آن ناشناخته است.
۲) سابقه فامیلی ۸۰-۷۰%
۳) داروها:قرصهای ضد حاملگی و داروهای متسع کننده عروق
۴) خستگی یا استرس های روانی
۵) غذاهای خاص یا الکل
۶) فعالیت
● تشخیص های افتراقی:
افتراق از انواع
▪ سردرد
▪ مننژیت
▪ سینوزیت
▪ سکته مغزی
▪ خونریزی مغزی
▪ بیماری های عروق مغز
▪ تومورهای مغزی وابستگی به مواد مخدر
● بررسیهای آزمایشگاهی:
بررسیهای رادیولوژیک برای رد کردن سایر علل انجام می شود که در این بین سی تی اسکن از همه مهمتر است ولی حساسیت ام آر آی و آنژیوگرافی بیشتر است.برای بررسی عفونت یا خونریزی های زیر عنکبوتیه می توان از خارج کردن مایع مغزی-نخاعی استفاده کرد.
● درمان:
مراقبت های پش از اورژانس و بیمارستان عبارتند از
▪ عدم مصرف داروهای ضد درد مخدر
▪ عدم تحریک عصبی یا شنوائی.
در اورژانس پس از معاینه عصبی،استفاده از داروهای موثر در میگرن و مشاوره اعصاب توصیه می شود.
● داروها:
هدف از مصرف دارو جلوگیری از حملات یا کنترل آنهاست.این امر باغث کاهش میزان حملات،بهبود پاسخدهی به درمان و بهبود کارکرد فرد می شود.انواع دارهای مصرفی در میگرن عبارتند از:
۱) محرک های گیرنده سروتونین:
ـ سوماتریپتان
ـ فرواتریپتان
ـ زولمیتریپتان
۲) آلکالوئیدهای ارگوت و مشتقات آنها:
ـ تارترات ارگوتامین
ـ دی هیدروارگوتامین
۳) داروهای ترکیبی
۴) باربیتوراتها
۵) ضد استفراغ ها:
ـ کلرپرومازین
ـ دروپیریدول
ـ پرومتازین
۶) ضد دردها:
ـ استامینوفن
ـ کدئین
ـ آسپیرین
۷) داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی:
ـ ناپروکسن
ـ کتوپروفن
داروهائی که در پیشگیری استفاده می شوند:
۱) بتابلوکرها:
ـ آتنولول
ـ پروپرانولول
ـ تیمولول
۲) ضدافسردگیها:
ـ آمی تریپتیلین
ـ نورتریپتیلین
۳) مشتقات ارگوت:متی سرژید
۴) آنتی هیستامین ها:سیپروهپتادین
۵) ضدتشنجها:اسید والپروئیک
● نکاتی جدید و خواندنی در مورد میگرن:
۱) درمان جدید برای میگرن:
در این روش یک درپوش درمسیر خروجی قلب گذاشته می شود تا لخته های کوچک به مغز نرسند.برخی پزشکان معتقدند که همین لخته ها باعث بروز میگرن می شوند.این روش در یک سوم بیماران میگرنی موثر خواهد بود.
۲) تسکین میگرن با تحریکات مغناطیسی:
دانشمندان اعتقاد دارند که حملات میگرن به دنبال تحریک سلولهای عصبی و اختلال در کار آنها است.این دو مرحله با وقوع تغئیرات در اورا همراهی دارند و سپس سردرد ضرباندار بوجود می آید.اگر بتوان این فرایند را با دو پالس مغناطیسی متوقف کنیم،می توانیم میگرن را هم تا حدودی کنترل کنیم.این دستگاه مغناطیسی ایجاد می کند و بواسطه این میدان ،سلول های مغز را فعال می کند.نتایج نشان می دهد که در ۷۵%بیماران،تخفیف سر درد پس از دو ساعت را گزارش کردند.
۳) ارتباط بین میگرن و تب یونجه:
تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که بسیاری از مبتلایان به تب یونجه،به سردردهای میگرنی نیز مبتلا می شوند که عامل این امر را هیستامین می دانند.طبق تحقیق محققان،احتمال داشتن علائم میگرن در مبتلایان به آلرژی ۱۴ برابر افراد غیر مبتلا است.
www.simsim.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید