پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


همه چیز را هم بزنید


همه چیز را هم بزنید
همزن برقی وسیله ای است که برای مخلوط کردن و زدن مواد غذایی با سرعت های مختلف به کار می رود. این وسیله در دو نوع دستی و پایه دار عرضه می شود و برای درست کردن خمیر نان و کیک و شیرینی، بستنی، زدن تخم مرغ، مخلوط کردن آرد و کره، درست کردن سوسیس و هم زدن خامه و خیلی کارهای دیگر کاربرد دارد. هم زدن با آن خیلی ساده تر از هم زدن با چنگال یا قاشق است.
همزن برقی هم مثل خیلی از سایر ابزار و لوازم خانگی ابتدا در ابعاد بزرگ تر و برای مصارف صنعتی ساخته شد. در ۱۹۰۸ مهندس هربرت جانسون دید که یک نانوا خمیر نان را با قاشق فلزی بزرگی هم می زند. خیلی زود با همکارش که مهندس مکانیک بود شروع به بازی با وسایلی کردند و تا ۱۹۱۵ همزن کاسه دار ۸۰ لیتری او تبدیل به وسیله ای استاندارد شده بود که البته بیشتر به درد نانوایی های بزرگ و ارتش می خورد. در ۱۹۱۹ شرکت هوبارت که در آن زمان به کیچن اید تغییر نام داده بود همزنی کوچک تر مخصوص خانه ها به بازار عرضه کرد.
پیش از اینکه هوبارت بتواند وارد بازار لوازم خانگی بشود جنگ جهانی اول اتفاق افتاد اما پیش از ۱۹۱۸ مدیران شرکت مدل های خانگی همزن برقی را در خانه های خودشان امتحان کرده بودند. می گویند یکی از همسران مدیران آن زمان کارخانه عقیده خود را این طور بیان کرده بود: «هیچ اهمیتی نمی دهم که دیگران چه می گویند اما چیزی که من می گویم این است که این بهترین لوازم خانگی کمکی است که من تا به حال داشتم.»
اما به هر حال این وسیله جا افتاد. نخستین همزن پایه دار کیچن اید که پنج لیتر هم گنجایش داشت اصلاً ارزان نبود. قیمت آن در آن زمان ۵/۱۸۹ دلار بود که اگر به پول امروز حساب کنیم چیزی بالغ بر دوهزار دلار می شد. وزن آن ۳۲ کیلو بود و البته کار کردن با آن هم اصلاً ساده نبود اما این شرایط در ۱۹۳۶ به کلی تغییر کرد چون طراح صنعتی پیشرو، اگمانت ایرینز، همزن را پیرایش کرد و قیمت آن را هم به ۵۵ دلار کاهش داد.
در سال های اولیه خرده فروش ها به سختی همزن کیچن اید را می فروختند. هوبارت برای اینکه با بی میلی آنها مقابله کند، سیستم فروش مستقیمی راه انداخت که در آن بازاریاب های خانم به در تک تک خانه ها می رفتند و طرز کار این وسیله جدید و آماده کردن مواد غذایی را به خانم های خانه دار نشان می دادند. در ۱۹۱۹ که لوازم جانبی یعنی آب پرتقال گیری و آسیاب هم برای همزن ساخته شد کیچن اید توانست به محصولاتش تنوع ببخشد و راه خود را به سوی تولید ابزارهای آماده سازی غذا هموار کند که پس از آن متداول تر هم شد.
تولیدات این کارخانه را امروزه می توان با افزودن لوازم جانبی اضافه به هر چیزی، از پاستاساز گرفته تا سوسیس ساز یا آسیاب گندم، تبدیل کرد. کارکرد مکانیکی همزن هم در واقع بی تغییر باقی مانده است.
مثلاً یک وسیله اضافی مثل پوست گیر نخودفرنگی که در ۱۹۱۹ ساخته شد هنوز هم روی مدل های امروزی نصب می شود.
درست است که کیچن اید نخستین کارخانه ای بود که چنین وسیله ای را تولید کرد اما پذیرش همگانی همزن برقی در واقع مدیون سان بیم میکس مستر، با استفاده مردمی و قیمت مناسب تر بود که آیور جپسون اختراع کرد. قیمت این وسیله باز هم کمتر شده بود و کمتر از قیمت کیچن اید بود. در سال های دهه سی میلادی قیمت خرده فروشی آن به ۲۵/۱۸ دلار کاهش یافته بود که در مقایسه با قیمت های امروز حدود ۲۴۰ دلار می شود. میکس مستر خیلی زود مثل آتش در انبار کاه به همه جا سرایت کرد. بعد از شش سال از عرضه آن در ۱۹۳۰ شرکت سازنده ۳۰۰ هزار میکس مستر فروخت.
سان بیم نخستین میکس مستر دستی خود را در ۱۹۵۲ به بازار عرضه کرد. با اینکه مدل پایه دار همزن کیچن اید بازار آن زمان را در دست داشت، میکس مستر سان بیم رقیب قدری شد و سهم مهمی از بازار را به خود اختصاص داد.
در آمریکا برای اثبات وفاداری به وسایلی که در طول قرن گذشته اختراع شده بودند، در ۱۹۹۸ یک مجموعه تمبر چاپ کردند که روی آن مهم ترین و محبوب ترین لوازم خانگی اختراع شده در دهه های مختلف در این کشور نشان داده می شد و تصویر همزن برقی یا همان میکس مستر برای سال های دهه ۳۰ میلادی انتخاب شده بود.
● طرز کار
همزن برقی را با مخلوط کن اشتباه نگیرید. همزن برقی با سرعت خیلی پایین تر از مخلوط کن مواد غذایی مورد نیاز را با سرعت های متفاوت هم می زند و هیچ تیغه ای هم برای بریدن یا خرد کردن مواد غذایی ندارد.
● انواع همزن
همزن برقی در دو نوع دستی و پایه دار ارائه می شود.
۱) همزن دستی
این نوع وسیله ای است که در دست نگه داشته می شود. معمولاً دو تیغه برای هم زدن و یک موتور دارد. تیغه ها را باید در ماده غذایی فرو کنید که خیلی اوقات در کاسه خود همزن ریخته می شوند. این وسیله برای کارهای سبک تر مانند هم زدن سفیده تخم مرغ یا خامه به کار می رود.
۲) همزن پایه دار
این گونه همزن با کاسه، یک همزن تخت، یک چنگک برای ورز دادن و همزن مفتولی برای هم زدن سریع است. همزن پایه دار برای آشپزهایی کاربرد دارد که نیاز به مخلوط کردن های جدی تر دارند. این ابزار اضافی را گاهی جداگانه هم می توان برای دستگاه خرید. علاوه بر این ها سوسیس پرکن، صفحه پوره درست کنی، بستنی ساز و آسیاب غذا را هم می توان جداگانه و البته با قیمت بالاتر تهیه کرد.
● توصیه هایی برای خرید
همزن برقی وسیله ساده ای است پس در خرید آن کافی است به سرعت، سروصدا و وزن آن توجه کنید.
▪ سرعت
در انتخاب های مختلف به سرعت آن دقت کنید. همزن هایی که پنج سرعت یا بیشتر دارند کمک می کنند کنترل بیشتری روی ماده غذایی که مخلوط می کنید داشته باشید.
▪ سروصدا
همزنی را انتخاب کنید که خیلی سروصدا نداشته باشد و البته ایده آل این است که دستگاهی را پیدا کنید که بی صدا کار کند.
▪ وزن
دنبال همزن دستی بگردید که وزن آن از یک کیلو بیشتر نباشد و البته وزن آن متعادل پخش شده باشد و وقتی آن را در ماده غذایی فرومی برید یکنواخت کار کند.
www.pickyguide.com
www.ideafinder.com
نوشین دیانتی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید