شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کاهش درآمد کارکنان صنعت IT در سال ۲۰۰۸


کاهش درآمد کارکنان صنعت IT در سال ۲۰۰۸
تقویم که به آخر می‌رسد و سال نو می‌شود، دغدغه‌ها همه به اوج می‌رسند.
پررنگ‌ترین دغدغه اما برای اغلب افراد شاغل یا حتی غیرشاغل، مبلغ دریافتی یا همان حقوقشان است. هر چه باشد با آغاز سال نو و البته رشد تورم، میزان دریافتی کارمندان و مدیران هم افزایش پیدا می‌کند.
مدیران و کارمندان بخش IT و تکنولوژی هم از این قاعده مستثنا نیستند.
درواقع از آنجا که صنعت تکنولوژی یکی از بخش‌های پررونق هر کشور است، افراد زیادی در این بخش و بخش‌های وابسته به آن مشغول کار هستند.
در این میان اما بخش IT ایالات متحده آمریکا به دلیل تمرکز شرکت‌ها و موسسات بزرگ این صنعت در این کشور، بیشترین تعداد کارمندان بخش IT دنیا را در اختیار دارد.
تحقیقات انجام شده درباره میزان حقوق کارمندان IT این کشور نشان از کاهش دریافتی این افراد در سال ۲۰۰۸ دارند.
این تحقیقات که اخیرا توسط مجله آنلاین Information week انجام شده، نشان می‌دهد که متوسط درآمد کارمندان IT آمریکا در سال میلادی جدید نسبت به سال ۲۰۰۷ کاهش پیدا کرده است.
براساس این آمار، میزان متوسط درآمد سالانه کارمندان IT آمریکا در سال ۲۰۰۸ با کاهش ۲۰۰۰دلاری به ۷۶۰۰۰دلار رسیده است.
این در حالی است که متوسط درآمد سالانه مدیران IT این کشور در سال جدید به ۱۰۳۰۰۰دلار رسیده است.
این تحقیقات نشان می‌دهد که در سال گذشته ۷۴درصد کارمندان IT و ۸۰درصد مدیران این بخش در آمریکا افزایش درآمد را تجربه کرده‌اند.
در مقابل اما در سال ۲۰۰۸ تنها ۶۵درصد کارمندان و ۷۱درصد مدیران این بخش افزایش درآمد داشته‌اند.
میزان این افزایش هم از سال ۲۰۰۷ کمتر بوده است. به این ترتیب کارمندان IT آمریکا در سال ۲۰۰۸ شاهد افزایش ۹/۲درصدی درآمد خود بودند، در حالی که این افزایش در سال ۲۰۰۷ برابر ۳/۳درصد بوده است.
درآمد مدیران IT هم در سال جدید تنها ۷/۳درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که این افراد در سال ۲۰۰۷ شاهد افزایش ۲/۴درصدی در میزان درآمد خودشان بوده‌اند. از طرفی میزان پاداش دریافتی سالانه این افراد هم در سال ۲۰۰۸ کاهش داشته است.
کارشناسان Information Week در این مورد می‌گویند: «کاهش درآمد کل کارمندان و مدیران IT در واقع از نیمه سال ۲۰۰۷ شروع شده و همچنان هم ادامه دارد.
به این ترتیب میزان پاداش سالانه کارمندان IT این کشور با کاهش ۱۰۰۰دلاری به ۳۰۰۰دلار در سال جدید رسیده و میزان پاداش دریافتی مدیران این بخش هم به ۷۰۰۰دلار در سال رسیده است.»
به طور کلی در این کشور نیمی از کارمندان و دوسوم مدیران IT پاداش دریافت می‌کنند.
بر اساس آمار منتشر شده توسط Information Week، دریافتی ۶۳درصد کارمندان و ۷۱درصد مدیران IT این کشور تنها بر اساس عملکرد فردی و سود سهام آنها از شرکت یا موسسه‌ای که در آن مشغول به کار هستند، تامین می‌شود.
● عناوین پردرآمد مشاغل IT
در میان کارکنان بخش‌های مختلف صنعت IT گویا کارمندان و مدیران بخش‌های امنیتی بیشترین درآمد را به خودشان اختصاص داده‌اند.
به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان در واقع بعد از حمله تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱، میزان تقاضا برای خدمات و محصولات امنیتی تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
با این اوصاف، میزان حقوق سالانه مدیران بخش‌های امنیتی صنعت IT از متوسط دریافتی ۱۰۹۰۰۰دلار در سال ۲۰۰۷ به متوسط سالانه ۱۱۸۰۰۰دلار در سال جدید افزایش پیدا کرده است.
این در حالی است که میزان حقوق سالانه کارمندان این بخش به بیش از ۸۶۰۰۰دلار در سال جدید برای پنج کارمند عالی رتبه بخش امنیت رسیده است.
به طور کلی اما تحقیقات و آمار جدید Information week نشان می‌دهد که میزان متوسط درآمد سالانه دو کارمند عالی رتبه بخش IT ایالات متحده در سال جدید با رشد بسیار کمی نسبت به سال گذشته به ۱۰۵۰۰۰دلار رسیده است.
از طرفی کارمندان و مدیران بخش‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار گویا چندان خوش اقبال نبوده‌اند. بر این اساس میزان متوسط درآمد سالانه کارمندان برنامه‌نویسی با کاهش ۱۰۰۰دلاری به ۶۶۰۰۰دلار برای برنامه‌نویسان و ۵۰۰۰دلار برای کارمندان سیستم‌های اجرایی برنامه‌نویسی رسیده است.
خانم‌های فعال در مشاغل IT کم‌درآمدترندتحقیقــــات اخیـــر مجله Information week نشان می‌دهد که صرف نظر از عناوین مشاغل مختلف بخش IT، شکاف جنسیتی در میزان درآمد سالانه افراد تاثیر چشمگیری دارد.
بر اساس این تحقیقات متوسط درآمد سالانه کارمندان مرد IT در آمریکا برابر ۷۵۰۰۰دلار است، در حالی که این رقم با کاهش ۹درصدی برای زنان به ۶۸۰۰۰دلار می‌رسد.
در مقابل میزان دریافتی سالانه مدیران مرد IT در سال جدید به طور متوسط برابر ۹۸۰۰۰دلار است که این میزان تا ۱۰درصد بیشتر از متوسط دریافتی سالانه ۸۸۰۰۰دلاری مدیران زن IT است.
به این ترتیب گویا مدیران و کارمندان زن در بخش IT هنوز در اقلیت هستند.
بیشترین و کمترین میزان درآمدها
این روزها کارمندان IT در ایالات متحده باید ۴۵ ساعت در هفته علاوه بر ۱۰ ساعت اضافه‌کار، فعالیت کنند.
این در حالی است که فعالیت مدیران IT این کشور برابر ۵۰ ساعت در هفته علاوه بر ۱۰ ساعت اضافه کار است.
با این اوصاف میزان دریافتی این افراد هم متفاوت است.
در میان کارمندان بخش IT آمریکا بیشترین درآمد سالانه با ۹۵۰۰۰ دلار به کارمندان بخش اجرا و هماهنگی هر شرکت تعلق می‌گیرد.
بعد از این افراد کارمندان بخش زیر ساخت وب و بخش برنامه‌ریزی منابع با دریافتی سالانه ۹۲۰۰۰ دلار دومین جایگاه را در بین کارمندانی با بیشترین درآمد سالانه دارند.
درمقابل اما کارآموزان و کارمندان عادی با ۶۵۰۰۰ دلار و کارمندان بخش‌های اداری با ۵۱۰۰۰ دلار کمترین میزان دریافتی سالانه این بخش را به خودشان اختصاص داده‌اند.
درمیان مدیران بخش IT این کشور بیشترین درآمد سالانه با ۱۳۰۰۰۰ دلار به مدیران بخش استخراج اطلاعات تعلق دارد.
مدیران بخش‌های زیرساخت وب و زیرساخت تکنولوژی‌های بی‌سیم با ۱۲۱۰۰۰ دلار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
کمترین میزان دریافتی سالانه مدیران به‌ترتیب با ۷۹۰۰۰ دلار برای کارآموزان، ۷۵۰۰۰ دلار برای مدیران بخش توسعه محتوای وب و ۷۲۰۰۰ دلار برای مدیران بخش اداری است. به صورت کلی اما تحقیقات نشان می‌دهد که باوجود کاهش درآمد کارکنان IT در ایالات متحده، تنها ۱۳ درصد کارمندان و ۲۹ درصد مدیران این بخش به تغییر شغل خود تمایل دارند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید