شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه سرعت رشد بافت فیبرووسکولار در ایمپلنت های چشمی اولیه و ثانویه


مقایسه سرعت رشد بافت فیبرووسکولار در ایمپلنت های چشمی اولیه و ثانویه
● هدف:
مقایسه سرعت رشد بافت فیبرووسکولار در کارگذاری اولیه و ثانویه ایمپلنت چشمی هیدروکسی آپاتیت.
● روش پژوهش:
به روش مطالعه آینده نگر مجموعه موارد مداخله ای(interventional case series) ، سرعت پیدایش و رشد بافت فیبرووسکولار در ایمپلنت های هیدروکسی آپاتیت اولیه و ثانویه چشمی را به کمک اسکن استخوانی و MRI در ماه های اول، دوم، سوم و ششم مقایسه کردیم.
● یافته ها:
از ۱۰۳ بیماری که تحت کارگذاری ایمپلنت چشمی هیدروکسی آپاتیت قرار گرفتند، ۷۵ مورد (۷۲.۸ درصد) اولیه و ۲۸ مورد (۲۷.۲ درصد) ثانویه بودند. در ۷۵ مورد موارد براساس MRI ، در ۱۳ بیمار (۱۸ درصد) در ماه اول، ۳۳ بیمار (۴۵ درصد) تا ماه دوم، ۵۸ بیمار (۷۸ درصد) تا ماه سوم و ۷۰ بیمار ۹۴) درصد) تا ماه ششم، رگ دار شدن ایمپلنت در قسمت مرکزی دیده شد و در ۵ بیمار (۶ درصد) هیچ وسکولاریزیشنی در قسمت مرکزی دیده نشد حال آن که براساس استخوانی، تا ماه سوم ۹۸.۳ درصد موارد و تا ماه ششم ۱۰۰ درصد موارد ایمپلنت ها رگ دار شده بودند. در ۲۸ مورد ثانویه براساس MRI، در ۲ بیمار (۷ درصد) در ماه اول، ۸ بیمار (۲۹ درصد) تا ماه دوم، ۱۹ بیمار (۶۸ درصد) تا ماه سوم و ۳۳ بیمار (۸۲ درصد) تا ماه ششم رگ دار شدن در قسمت مرکزی ایمپلنت مشاهده شد و در ۵ بیمار (۱۸ درصد) تا ماه ششم هیچ شواهدی از رگ دار شدن ایمپلنت در قسمت مرکزی دیده نشد ولی براساس اسکن استخوانی، تا ماه سوم ۱۰۰ درصد ایمپلنت ها رگ دار شده بودند. میزان سازگاری بین اسکن استخوانی و MRI در ماه ششم، ۴۲.۷ درصد بود و اسکن استخوانی دارای ۵۷.۳ درصد منفی کاذب بوده است.
● نتیجه گیری:
رشد بافت فیبرووسکولار در اکثر موارد ایمپلنت اولیه و ثانویه تا ماه ششم و در تعدادی از افراد تا ماه سوم روی می دهد و اختلاف آماری معنی داری بین ایمپلنت های اولیه و ثانویه از نظر زمان پیدایش بافت فیبرووسکولار وجود ندارد. به علاوه، باتوجه به مثبت کاذب بالای اسکن استخوانی، توصیه می شود که در همه ایمپلنت ها در ماه سوم MRI انجام شود و در صورت رگ دار شدن ایمپلنت، مته کاری صورت گیرد و در ماه ششم، مستقیما و بدونMRI ، مته کاری انجام گردد.
حسین سالور
محمد ابریشمی
عباس باقری
محمدرضا جمشیدی
محمدرضا محبی
ویولت امیرجلالی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید