ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ / Wednesday, 3 September, 2014 /
اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیریدر ابتدا اختلالات یادگیری را که طبق طبقه بندی کتاب DSM-IV-TR در محور I طبقه بندی می شود و شامل
ـ اختلال درخواندن
ـ اختلال در ریاضیات
ـ اختلال در بیان نوشتاری
ـ اختلال یاد گیری
است راتوضیح می دهیم :
▪ ویژگی های تشخیصی :
اختلال های یاد گیری زمانی تشخیص داده می شوند که پیشرفت فرد درآزمونهای استاندارد شده ی فردی برای خواندن ، ریاضیات و بیان نوشتاری اساسا پایین تر از سطح سنی ، هوش و تحصیلی مورد انتظار باشد. در تعریف فوق منظور از اساسا پایینتر عبارت است از تفاوت بیش از ۲ انحراف معیار بین پیشرفت تحصیلی وهوشبهر است.البته گاهی تفاوت کمتر(یعنی بین ۱تا ۲ انحراف معیار) بین پیشرفت تحصیلی و هوشبهرهم به کاربرده می شود به ویژه در مواردی که عملکرد فرد در آزمون هوشی با اختلال مربوطه در پردازش شناختی و یا یک اختلال روانی توام ، بیماری جسمانی یا زمینه قومی یا فرهنگی فرد همخوانی داشته باشد . اگر یک نقیصه حسی وجود داشته باشد مشکلات یادگیری باید علاوه برآنهایی باشد که معمولا همراه با آن نقیصه دیده می شوند . اختلالهای یادگیری ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابند.
▪ ویژگی ها واختلالهای توام :
امکان دارد که اختلالهای یادگیری با روحیه ضعیف ٫ عزت نفس پایین و کمبودهایی درمهارتها ی اجتماعی همراه باشند . میزان ترک تحصیل کودکان یا نوجوانانی که اختلال یادگیری دارند تقریبا ۴۰ درصد گزارش شده است .
بزرگسالانی که اختلال یادگیری دارند ممکن است درزمینه های استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی روبرو شوند . بین ۱۰ تا ۲۵ درصد ازافرادی که اختلال سلوک ، اختلال لجبازی و نافرمانی ،اختلال کاستی توجه – بیش فعالی ،اختلال افسرگی عمده یا اختلال افسرده خویی دارند ، درعین حال اختلال یادگیری هم دیده می شود. شواهدی دردست است که نشان می دهد تاخیرهای دررشد زبان ممکن است با اختلال های یادگیری (به ویژه اختلال در خواندن ) همراه شوند هر چند احتمال دارد این تاخیرها آنچنان شدید نباشند که تشخیص جداگانه ای تحت عنوان اختلال ارتباطی را مطرح کنند . همچنین اختلال های یادگیری ممکن است با میزان بالایی از اختلال در هماهنگی حرکتی مربوط به رشد همراه باشند . امکان دارد در پردازش شناختی (مانند اختلال هایی درادراک بینایی فرآیندهای زبانی توجه یا حافظه و یا ترکیبی ازآنها) نا بهنجاری های اساسی وجود داشته باشند که اغلب مقدم براختلال های یادگیری و یا همراه باآنها هستند . هر چند زمینه ارثی آسیب زمان تولد و انواع گوناگون بیماریهای عصب شناختی و طبی ممکن است با گسترش اختلال های یادگیری رابطه داشته باشند ولی وجود چنین شرایطی به طورحتم نمی تواند اختلال یادگیری نهایی را پیش بینی کند و بسیاری ازافراد دچار اختلالهای یادگیری چنین سابقه ای ندارند . در هر حال اختلال های یادگیری غالبا همراه با انواعی از بیماریهای جسمانی دیده می شوند (مانند مسمومیت با سرب، نشانگان جنین الکلی یا نشانگان کروموزوم x شکسته )
▪ شیوع :
برآورد های شیوع اختلالهای یادگیری با درنظر گرفتن میزان قطعیت و تعاریف به کار رفته از ۲ تا ۱۰ درصد است.
▪ تشخیص افتراقی :
بینایی و شنوایی مختل ممکن است بر توانایی یا دگیری تاثیر بگذارند ، بنابراین باید به وسیله آزمون های بینایی سنجی و شنوایی سنجی مورد بررسی قرارگیرند . تشخیص اختلال یادگیری در شرایطی که چنین نقیصه های حسی وجود دارند تنها زمانی مطرح می شود که مشکلات یادگیری بیش از آن حدی باشد که معمولا با این نقیصه همراه است.
در عقب ماندگی ذهنی ،اختلال های یادگیری با اختلال عمومی درکارکرد ذهنی هماهنگی دارند . اما در بعضی از موارد عقب ماندگی ذهنی خفیف ، سطح پیشرفت در خواندن ، ریاضیات یا بیان نوشتاری با توجه به میزان تحصیلات و شدت عقب ماندگی ذهنی، به گونه معنا داری پایین تر از حد انتظار است . در چنین مواردی باید تشخیص اضافی متناسب با نوع اختلال یادگیری را مد نظرقرارداد.
● اختلال در خواندن
▪ ویژگی های تشخیصی :
مهمترین مشخصه اختلال در خواندن افت در پیشرفت خواندن است (یعنی دقت ، سرعت و درک در خواندن که با آزمون های استاندارد شده ی فردی اندازه گیری می شوند ) که با توجه به سن تقویمی ، هوش اندازه گیری شده و تحصیلات متناسب با سن فرد ، بسیار پایین تر از میزان مورد انتظار است
ـ (ملاک الف) . اشکال در خواندن در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت هایی از زندگی روزمره که نیاز به مهارت های خواندن دارند به طورچشمگیری اختلال ایجاد می کند
ـ (ملاک ب). اگر یک نقیصه ی حسی وجود داشته باشد، مشکلات در خواندن بیش ازحدی است که معمولا در این اختلال دیده می شوند
ـ (ملاک ج). اگر یک بیماری عصبی یا سایر بیماری های جسمانی و یا نقیصه ی حسی وجود داشته باشند باید روی محور ۳ کدگذاری شوند . در افرادی که اختلال در خواندن دارند (که به آن خوانش پریشیdyslexia)) هم می گویند ) بلند خوانی با تحریف ، جانشین سازی یا حذف اصوات همراه است و خواندن ، چه با صدا وچه بدون صدا با کندی وخطاهای استنباطی مشخص می شود .
تقریبا ۶۰تا۸۰ درصد افرادی که تشخیص اختلال درخواندن درمورد آنان داده می شود مذکر هستند .
▪ شیوع :
تعیین میزان شیوع اختلال درخواندن دشوار است زیرا بسیاری از بررسیها بر شیوع اختلال های یادگیری بدون جداسازی دقیق اختلال های اختصاصی درخواندن ، ریاضیات یا بیان نوشتاری متمرکز هستند . به طور تقریب از هر ۵ مورد اختلال یادگیری علت ۴ مورد آن فقط اختلال در خواندن و یا ترکیب این اختلال با اختلال در ریاضیات یا اختلال در بیان نوشتاری است .
▪ دوره یا سیر:
هر چند نشانه های اشکال درخواندن (مانند ناتوانی درمتمایزکردن حروف معمولی یا ناتوانی در متمایزکردن حروف معمولی یا ناتوانی درتداعی واج های معمولی با نماد حروف ) ممکن است در کودکستان ظاهر شود ولی اختلال در خواندن به ندرت پیش ازکودکستان یا شروع کلاس اول دبستان قابل تشخیص است زیرا آموزش رسمی خواندن معمولا در بیشتر مدارس در این سطح شروع می شود . هر گاه اختلال درخواندن باهوشبهربالا همراه باشد کارکرد کودکان ممکن است نزدیک یا هم سطح کلاسهای اول باشد و احتمال دارد اختلال در خواندن تا رسیدن به کلاس چهارم یا بالاتر به طورکامل آشکار نشود . در صورت شناسایی و اقدام به موقع در میزان قابل ملاحظه ای ازموارد ، پیش آگاهی خوبی وجود دارد . اختلال در خواندن ممکن است تا بزرگسالی هم تداوم یابد.
● اختلال در ریاضیات
▪ ویژگی های تشخیصی :
مهمترین مشخصه ی اختلال در ریاضیات آن است که توانایی شخص درریاضیات با در نظر گرفتن سن تقویمی ، هوش اندازه گیری شده و تحصیلات متناسب با سن وی به میزان قابل ملاحظه ای پایین ترازحد انتظار است ( ملاک الف ) (لازم به ذکر است که توانایی مذکور باآزمون های استاندارد شده فردی برای محاسبه ی ریاضی یا استدلال اندازه گیری می شود ).
اشکال در ریاضیات بر پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های زندگی روزمره که به مهارت در ریاضیات نیاز دارند تاثیر می گذارد (ملاک ب ) . اگر یک نقیصه ی حسی وجودداشته باشد معمولا مشکلات مربوط به توانایی در ریاضیات برمشکلات مربوط به آن نقیصه افزوده می شود (ملاک ج) . اگر یک بیماری عصبی یا جسمانی دیگر یا نقیصه ی حسی وجود داشته باشد باید روی محور ۳ کدگذاری شود . در اختلال ریاضیات تعدادی از مهارتهای مختلف ممکن است دچار شوند که عبارتند از مهارت های زبانی (مانند درک یا نام گذاری اصطلاحات ریاضی ،عملیات ، مفاهیم ورمز گشایی یا حل مسایل نوشته شده با نمادهای ریاضی ) ،مهارت های ادراکی (مانند بازشناسی یا خواندن نمادهای عددی یا علایم حسابی و گروه بندی اشیاء ) ، مهارت های توجه (مانند رونویسی درست ازروی اعداد و شکلها ، به یاد سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علایم عملیات ریاضی ) و مهارت های ریاضیاتی (مانند پیروی از توالی مراحل ریاضیاتی ، شمارش اشیاء و یادگیری جدول ضرب ) .
▪ دوره یا سیر :
اگر چه نشانه های دشواری در ریاضیات (مانند اشتباه در مفاهیم عددی یا ناتوانی در شمارش دقیق )ممکن است در کودکستان یا کلاس اول دبستان ظاهر شود ولی اختلال در ریاضیات به ندرت تا قبل از پایان کلاس اول دبستان قابل تشخیص است زیرا در اکثر مدارس آموزش رسمی ریاضی معمولا تا پایان کلاس اول به حد کفایت ارایه نمی شود . اختلال در ریاضیات معمولا در کلاس های دوم وسوم ظاهر می شود .هر گاه اختلال در ریاضیات باهوشبهر بالا یی هعمراه باشد کودک می تواند کارکردی نزدیک و یا در حد کلاس های ابتدایی داشته باشد و امکان دارد اختلال در ریاضیات تا کلاس پنجم و یا بالاتر آشکار نشود.
● اختلال دربیان نوشتاری
▪ ویژگی های تشخیصی :
مشخصه اصلی اختلال در بیان نوشتاری آن است که مهارتهای نوشتاری بادرنظر گرفتن سن تقویمی ، هوش اندازه گیری شده و تحصیلات متناسب با سن فرد به میزان قابل ملاحظه ای پایین ترازحد انتظار است (ملاک الف ) (توانایی مذکور با آزمون استاندارد شده فردی یا سنجش کارکردی مهارتهای نوشتاری اندازه گیری می شود ) . اشکال در بیان نوشتاری به طور چشمگیری بر پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های روزمره که نیاز به مهارتهای نوشتاری دارند تاثیر می گذارند ( ملاک ب ) . اگر یک نقیصه حسی وجود داشته باشد،اشکال در مهارتهای نوشتاری بر آن افزوده خواهد شد (ملاک ج ) .
اگر یک بیماری عصبی یا یک بیماری دیگر جسمانی و یا نقیصه حسی وجود داشته باشد باید روی محور ۳ کد گذاری شود . معمولا مجموعه ای از مشکلات در توانایی فرد برای انشای متن های نوشتاری دیده می شود که به صورت اشتباه های دستوری و نقطه گذاری در جمله ها ،جمله بندی ضعیف ، اشتباه های متعدد املایی و دستخط بسیار بد مشخص می شود . درصورتی که صرفا اشتباه های املایی یا دستخط ضعیف در غیاب اشکالات بیان نوشتاری وجود داشته باشد معمولا تشخیص اختلال بیان نوشتناری مطرح نمی شود .اصولا در مورد اختلال های بیان نوشتاری و درمان آنها در مقایسه با سایر انواع اختلال های یادگیری ،اطلاعات نسبتا اندکی وجود دارد ، به ویژه زمانی که با اختلال در خواندن همراه نیست . به استثنا ی املاء در بقیه ی مواردمربوط به این اختلال آزمون های استاندارد شده در مقایسه با آزمون های توانایی خواندن یا ریاضی ، چندان تکامل نیافته و ارزیابی اشکال در مهارتهای نوشتاری ممکن است مستلزم مقایسه ی بین نمونه های زیادی از تکالیف نوشتاری فرد در مدرسه و عملکرد مورد انتظار برای سن و هوشبهر وی باشد . این موضوع به ویژه در مورد کودکان کوچکتر کلاسهای مقدماتی در سطح ابتدایی بیشتر صدق می کند . احتمال دارد دادن تکالیفی مانند رونویسی ، دیکته وانشاء در تعیین وجود اختلال و میزان آن سودمند باشد .
▪ ویژگیها و اختلال های توام :
اختلال در بیان نوشتاری معمولا همراه با اختلال در خواندن یا اختلال در ریاضیات دیده می شود . شواهدی وجود دارند که نشان می دهند نقیصه های زبانی و ادراکی – حرکتی ممکن است با این اختلال رابطه داشته باشند
▪ دوره یا سیر :
هر چند اشکال در نوشتن (مانند دستخط یا رونویسی ضعیف یا ناتوانی در یاداوری توالی حروف در کلمات معمولی ) ممکن است در کلاس اول دبستان ظاهر شود . ولی معمولا در کلاس دوم دبستان ظاهر می شود . اختلال در در بیان نوشتاری به ندرت امکان دارد در کودکان بزرگتر یا بزرگسالان دیده می شود و اطلاع زیادی درمورد پیش آگاهی درازمدت آن دردست نیست .
● تشخیص افتراقی :
وجود اختلال تنها دراملا یا دستخط ، در صورتی که سایر اشکالات مربوط به بیان نوشتاری وجود نداشته باشند ،معمولا برای تشخیص اختلال در بیان نوشتاری کافی نیست . اگردستخط ضعیف به اختلال در هماهنگی حرکتی مربوط باشد باید تشخیص اختلال در هماهنگی حرکتی مربوط به رشد را مد نظرقرارداد.
http://www.psychology-student.blogfa.com/
نوشته شده توسط بکائیان

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
تاریخ ادبیات ایران    وضع سیاسی و اجتماعی و علمی و ادبی ایران در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم هجری    وضع ادبی ایران در قرن چهارم و نیمهٔ اول قرن پنجم هجری   
ارتباطات    رسانه    رسانه های گروهی    رسانه های چاپی ـ کتاب    کتابداری و اطلاع رسانی    برنامه ریزی حوادث    بازسازی   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
شعر و ادب    اَوْحَدی    دیوان اشعار    غزلیات   
شعر و ادب    عبید زاکانی    دیوان اشعار    غزلیات   
بازار و بازاریابی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران    مناطق ویژه اقتصادی ایران   
شعر و ادب    شهریار    غزلیات   
شعر و ادب    سنائی    دیوان اشعار    غزلیات   
بانک و بیمه    بیمه    انواع بیمه    بیمه های بازرگانی    بیمه های اشیاء    بیمهٔ آتش سوزی    کالبدشناسی آتش و آتش سوزی    آتش سوزی    مثلث حریق    حرارت   
بهداشت و سلامت    بهداشت    طبقه بندی بهداشت    بهداشت فردی   


کلمات در حال جستجو
کفاشیان    کی روش    وزارت ورزش    قرارداد    دوبی    پرتغال    علی بابا    پولدار    جک ما    پوتین    تهدید    روسیه    اوکراین    قرص برنج    مرگ    دریای خزر    شناگاه    مرگ مغزی    نوجوان    گینه نو    وزیر کشور    معاونت سیاسی    داعش    ویدئو    خبرنگار    سر بریئن    سفته بازی    خودرو    بازار   



سریال کیمیا - عکس/حضور در شورا با گردنبند و پیژامه - عکس؛ کاپیتان معروف و ستاره‌های ایران بعد از برد شیرین مقابل آمریکا - تصاویر/ تمرین تیم پرسپولیس - عکسی از ظاهر عجیب سوشا مکانی - عکس/ جانشین اشتون در کنار یاسر عرفات - تقدیر لاریجانی از شریعتمداری/عکس - محمدرضا رحیمی در حال گرفتن نشان درجه یک "خدمت" از احمدی نژاد (عکس) - موسیقی ایرانی در چهارمین فستیوال موسیقی فولکلوریک جهان درخشید + عکس - عکس؛اجرای زنده حامدزمانی با لباس بسیج - صندلی هاشمی در کنار درگذشتگان/عکس - گزارش تصویری؛ پیروزی نفسگیر ایران مقابل قهرمان لیگ جهانی - تصاویر/ ماکسیما و پاترول 2015 - دیدار وزیر امور خارجه فنلاند با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - انصاری‌فرد در تست‌های اوساسونا /عکس - عکس/ مارادونا در آغوش پاپ - مظفرالدین شاه دست در دست ملکه انگلیس+عکس - تقدیر از خواننده وسط کنسرت /تصاویر - مردی با سر برعکس/تصاویر - توجه خارجی‌ها به خبرنگار و عکاس محجبه ایران +عکس

استفاده از علوم مختلف را واجب می دانیم/ برخی جنجال بیهوده راه انداختند - آیت الله مکارم شیرازی گفت: برخلاف آنچه دشمنان تبلیغ می کنند، ما معتقدیم که باید علم هر چه بیشتر پیشرفت کند و از پیشرفت علم و دانش استقبال کرده و ا ستفاده از علوم مختلف ...
زمستان با «رومی» رنگ موسیقی می‌‌گیرد/ انتشار آلبوم تصویری - گروه موسیقی «رومی» مراحل تولید آلبوم تصویری خود را برای انتشار در زمستان امسال و با حال و هوایی متفاوت آغاز کرد.
سفر هیئتی از رژیم اسرائیل به آمریکا برای بحث درباره مذاکرات هسته‌ای - در حالی که بر اساس اعلام مقامات ایرانی و غربی، قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود، رژیم اسرائیل بار دیگر و مطابق معمول، تلاش های خود را برای جلوگیری از حصول توافق شدت بخشیده است. در این زمینه، اخبار از سفر هیئتی از این رژیم به آمریکا برای بحث درباره موضوع هسته ای ایران حکایت دارد.
آمریکا با سینما خود را ناجی جهان معرفی می‌کند/ ضعف دیپلماسی فرهنگی ایران در منطقه - محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با مروری بر سابقه سیاست‌های سینمایی قدرت‌های استکباری، از جایگاه مفهوم مقاومت در دیپلماسی فرهنگی کشور و اهداف و ...
نیروگاه اتمی بوشهر 500 میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار است - بوشهر - خبرگزاری مهر: مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه 500 میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکاریم، ادامه داد: سالانه 35 میلیارد تومان هزینه‌ در این نیروگاه داریم ...
دو کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق آزاد شدند/ مذاکره برای خاتمه اعتصاب - «علی صبری» و «امیر حسین کارگران»، دو کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق دیروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) آزاد شدند / خانواده‌های بازداشت شدگان نیز در معدن حاضر شده‌اند و در جمع کارگران بر پایان اعتصا...
کارگران سیمان لوشان در ازای واگذاری معدن، شغل می‌خواهند - «آنچه کارگران می‌خواهند حفظ شغل‌شان پس از انتقال معدن است، اگر قرار است با واگذاری معادن سیمان لوشان به سیمان خزر این کارخانه به طور کامل تعطیل شود کارگران در مقابل این واگذاری مقاومت می‌کنن...
سفر ظریف نشان‌دهنده گشایش روابط ایران و اتحادیه اروپاست - ظریف در این سفر می‌كوشد چهره‌ای تازه و معقول كه خواهان تعامل و روابط منطقی با دنیا و بالاخص اتحادیه اروپاست را نشان دهد/این سفر با توجه به در پیش بودن دور آتی مذاكرات، به تفاهم و نزدیك كردن ...
آمریکا در مقابله با داعش به قرارداد نظامی خود با بغداد پایبند نبود/ ادعای استقلال خواهی اربیل اشتباه بود - رئیس ستاد عراق در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، چالشهای سیاسی و امنیتی اخیر در عراق را مورد بحث و بررسی قرار داد.
چرا اصلاح‌طلبان در شورای تهران شکست خوردند؟ - پس از چند روز جنجال روزنامه‌های اصلاح‌طلب در مورد استیضاح قریب‌الوقوع پنج وزیر، امروز این روزنامه‌ها به سکوت مجلس مشکوک شده‌اند. بخشی از گناه شکست دیروز اصلاح‌طلبان در شورای شهر به گردن مسجد جامعی و نامتناسبی وی با شورای شهر انداخته شده است. یکی از مهم‌ترین پست‌های سیاسی دولت هم به محل اختلاف دو جناح مدعی تبدیل شده است.
حضور داستین هافمن با سریال اقتباسی از رولد دال در تلویزیون - کمپانی واینستین حقوق پخش فیلم تلویزیونی داستین هافمن و جودی دنچ را برای آمریکا خریداری کرده و آن را به زودی به نمایش درمی‌آورد.
محتوای فعلی تئاتر و سینما از نظر ارزشی 100 درصد مورد تایید ما نیست/ توزیع عادلانه یارانه مطبوعات - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح عملکرد یکساله خود گفت: محتوای فعلی تئاتر و سینمای ایران از نظر ارزشی صد در صد مورد تایید ما نیست اما در مجموع قابل قبول است. وی همچنین ...
سازه‌های کامپوزیتی در ایران کلید می‌خورند/ پیش به سوی ساختمانهای ارزان و 100درصد ضد زلزله - یک محقق ایرانی موفق به ساخت سازه های کامپوزیتی شد که این کامپوزیت ها در ساخت و سازها به کار می روند و می توانند ساختمان ها را صددرصد ضد زلزله کنند.
تداوم رکود در بازار مسکن/ نرخ آپارتمان‌های کمتر از 50 مترمربع - خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: با گذشت 6 ماه از آغاز سال بازار مسکن همچنان در رکود عمیقی به سر می برد که گرانی اوراق تسهیلات مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان بیشتر به آن ...
نداشتن استراتژی برای مقابله با داعش آمریکا را در مخمصه قرار داد/امکان تاثیرگذاری داعش بر مذاکرات هسته ای - پروفسور "رابرت جرویس" رئیس انجمن علوم سیاسی آمریکا با اشاره به سخنرانی پنجشنبه هفته گذشته "باراک اوباما"، در مورد نداشتن استراتژی مشخص برای مقابله با داعش، حمایت ایالات ...
ایتالیا سومین مقصد سفر اروپایی وزیر خارجه/ ظریف امروز با موگرینی دیدار می‌کند - محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که از روز دوشنبه سفر اروپایی خود را از بلژیک آغاز کرده است، امروز در ایتالیا به سفر ادامه می دهد.
راز موفقیت یک برنامه سلامت‌محور/ «فردا دیر است» نصیحت نمی‌‌کند - تهیه‌کننده «فردا دیر است» که تولید برنامه‌های موفقی چون «شوک» را در کارنامه دارد، تأکید کرد آنها قصد ندارند مخاطبانشان را در این برنامه نصیحت کنند.
عضو کمیسیون اصل نود:ضرورتی برای استیضاح های جدید نداریم/سود برخی دربر هم خوردن تعامل دولت و مجلس است - مجلس - عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: برخی از بر هم خوردن تعامل میان دولت و مجلس نفع می برند.
اوباما با اعزام 350 نظامی به عراق موافقت کرد - رئیس جمهوری آمریکا با اعزام 350 نظامی دیگر به عراق با هدف تامین امنیت سفارت واشنگتن در بغداد موافقت کرد.
داعش دومین خبرنگار آمریکایی را سر برید - دومین خبرنگار آمریکایی که گروگان گروه تروریستی داعش بود نیز توسط جلادان این گروه سربریده شد.
چرا دولت سودان مرکز فرهنگی ایران را تعطیل کرد؟ - بازتاب خبر تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان و بررسی علل این موضوع، تأکید وزیر خارجه ایران بر ضرورت قطع حمایت های بین المللی از تروریسم، بازتاب رونمایی از دستاوردهای جدید ایران در حوزه دفاعی و توافق تهران و مسقط بر سر حجم گاز صادراتی ایران به عمان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
جزئیات شرکت نخبگان در فراخوان جذب هیأت علمی 93/ شرایط برگزیده بودن در مقاطع تحصیلی - مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط شرکت نخبگان و استعدادهای درخشان را در فراخوان جذب شهریورماه سال جاری اعلام کرد.
اگر می‌خواهیم به جریانات معاند نظام میدان بدهیم با صراحت ممیزی را برداریم - مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: اگر قرار است به جریانات معاند نظام میدان بدهیم، این را به صراحت بگوییم تا کار اخذ مجوز که در سیستم متمرکز ممیزی کتاب که اصلا ربطی ...
بیابانزدایی در 34 هزار هکتار زمین های اطراف دریاچه ارومیه/ اختصاص بودجه 120 میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردهای نمکی - معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به ریزگردهای نمکی بیابان های اطراف دریاچه ارومیه که زندگی ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند، گفت: کارگروه نجات این دریاچه ...
ارائه وام کم‌بهره و تسهیلات بانکی به مدارس غیردولتی - مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با تشریح سیاستهای حمایتی آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی گفت: امسال با بسته شدن قرارداد بین مدارس دولتی و غیردولتی دانش آموزان به ...
ماجرای نارضایتی شدید بخش تعاون از ادغام/ سرانه ایجاد هر شغل تعاونی؛ 70 میلیون تومان - عدم توجه دولت به بخش تعاون در بسته خروج از رکود، باقی ماندن 80 درصد اقتصاد در اختیار دولت، ناراحتی شدید تعاونی‌ها از ادغام وزارت تعاون و تلاش برای احیای دوباره این ...
مرگ 239 نفر در چهارماهه امسال با قرص برنج/ مرگ خاموش قربانی می گیرد؛ نظارت تعطیل است - روزانه دو نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست می دهند. مرگی خاموشی که آمار آن طی سال های اخیر روندی افزایشی داشته است. اغلب قربانیان قصد خودکشی نداشته اند ...
من با هواپیمای امام خمینی به ایران آمدم/ ثبت اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه - میشل ستبون عکاس فرانسوی که مهمترین بخش از تاریخ انقلاب اسلامی را ثبت و ضبط کرده است امسال برای دومین سال پیاپی به ایران آمده تا نتیجه سفر سال گذشته اش را به تماشا ...
اظهارات جنجالی مربی آلمانی واترپلو ایران/ برخی از مسئولان دروغ می‌گویند! - "لوتوس مولر" که پس از پایان رقابتهای قهرمانی جوانان جهان در ترکیه از ایران رفت در نامه‎ای سرگشاده به خبرگزاری مهر، از وضعیت حاکم بر واترپلوی ایران انتقاد کرده و ادامه ...
تمام حرف‌های برومند کذب محض است/ هرگز از برومند خواهش نکردم - سخنان خانم برومند درباره من دروغ محض است و تاکنون روی صحبت من هرگز با ایشان نبوده؛ اگر گله‌گزاری و احقاق حقی بوده؛ متوجه خانم منیژه حکمت و آقای علی سرتیپی بوده اما سخنان ایشان مرا مجبور کرد ...


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved