ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ / Saturday, 20 September, 2014
اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیریدر ابتدا اختلالات یادگیری را که طبق طبقه بندی کتاب DSM-IV-TR در محور I طبقه بندی می شود و شامل
ـ اختلال درخواندن
ـ اختلال در ریاضیات
ـ اختلال در بیان نوشتاری
ـ اختلال یاد گیری
است راتوضیح می دهیم :
▪ ویژگی های تشخیصی :
اختلال های یاد گیری زمانی تشخیص داده می شوند که پیشرفت فرد درآزمونهای استاندارد شده ی فردی برای خواندن ، ریاضیات و بیان نوشتاری اساسا پایین تر از سطح سنی ، هوش و تحصیلی مورد انتظار باشد. در تعریف فوق منظور از اساسا پایینتر عبارت است از تفاوت بیش از ۲ انحراف معیار بین پیشرفت تحصیلی وهوشبهر است.البته گاهی تفاوت کمتر(یعنی بین ۱تا ۲ انحراف معیار) بین پیشرفت تحصیلی و هوشبهرهم به کاربرده می شود به ویژه در مواردی که عملکرد فرد در آزمون هوشی با اختلال مربوطه در پردازش شناختی و یا یک اختلال روانی توام ، بیماری جسمانی یا زمینه قومی یا فرهنگی فرد همخوانی داشته باشد . اگر یک نقیصه حسی وجود داشته باشد مشکلات یادگیری باید علاوه برآنهایی باشد که معمولا همراه با آن نقیصه دیده می شوند . اختلالهای یادگیری ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابند.
▪ ویژگی ها واختلالهای توام :
امکان دارد که اختلالهای یادگیری با روحیه ضعیف ٫ عزت نفس پایین و کمبودهایی درمهارتها ی اجتماعی همراه باشند . میزان ترک تحصیل کودکان یا نوجوانانی که اختلال یادگیری دارند تقریبا ۴۰ درصد گزارش شده است .
بزرگسالانی که اختلال یادگیری دارند ممکن است درزمینه های استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی روبرو شوند . بین ۱۰ تا ۲۵ درصد ازافرادی که اختلال سلوک ، اختلال لجبازی و نافرمانی ،اختلال کاستی توجه – بیش فعالی ،اختلال افسرگی عمده یا اختلال افسرده خویی دارند ، درعین حال اختلال یادگیری هم دیده می شود. شواهدی دردست است که نشان می دهد تاخیرهای دررشد زبان ممکن است با اختلال های یادگیری (به ویژه اختلال در خواندن ) همراه شوند هر چند احتمال دارد این تاخیرها آنچنان شدید نباشند که تشخیص جداگانه ای تحت عنوان اختلال ارتباطی را مطرح کنند . همچنین اختلال های یادگیری ممکن است با میزان بالایی از اختلال در هماهنگی حرکتی مربوط به رشد همراه باشند . امکان دارد در پردازش شناختی (مانند اختلال هایی درادراک بینایی فرآیندهای زبانی توجه یا حافظه و یا ترکیبی ازآنها) نا بهنجاری های اساسی وجود داشته باشند که اغلب مقدم براختلال های یادگیری و یا همراه باآنها هستند . هر چند زمینه ارثی آسیب زمان تولد و انواع گوناگون بیماریهای عصب شناختی و طبی ممکن است با گسترش اختلال های یادگیری رابطه داشته باشند ولی وجود چنین شرایطی به طورحتم نمی تواند اختلال یادگیری نهایی را پیش بینی کند و بسیاری ازافراد دچار اختلالهای یادگیری چنین سابقه ای ندارند . در هر حال اختلال های یادگیری غالبا همراه با انواعی از بیماریهای جسمانی دیده می شوند (مانند مسمومیت با سرب، نشانگان جنین الکلی یا نشانگان کروموزوم x شکسته )
▪ شیوع :
برآورد های شیوع اختلالهای یادگیری با درنظر گرفتن میزان قطعیت و تعاریف به کار رفته از ۲ تا ۱۰ درصد است.
▪ تشخیص افتراقی :
بینایی و شنوایی مختل ممکن است بر توانایی یا دگیری تاثیر بگذارند ، بنابراین باید به وسیله آزمون های بینایی سنجی و شنوایی سنجی مورد بررسی قرارگیرند . تشخیص اختلال یادگیری در شرایطی که چنین نقیصه های حسی وجود دارند تنها زمانی مطرح می شود که مشکلات یادگیری بیش از آن حدی باشد که معمولا با این نقیصه همراه است.
در عقب ماندگی ذهنی ،اختلال های یادگیری با اختلال عمومی درکارکرد ذهنی هماهنگی دارند . اما در بعضی از موارد عقب ماندگی ذهنی خفیف ، سطح پیشرفت در خواندن ، ریاضیات یا بیان نوشتاری با توجه به میزان تحصیلات و شدت عقب ماندگی ذهنی، به گونه معنا داری پایین تر از حد انتظار است . در چنین مواردی باید تشخیص اضافی متناسب با نوع اختلال یادگیری را مد نظرقرارداد.
● اختلال در خواندن
▪ ویژگی های تشخیصی :
مهمترین مشخصه اختلال در خواندن افت در پیشرفت خواندن است (یعنی دقت ، سرعت و درک در خواندن که با آزمون های استاندارد شده ی فردی اندازه گیری می شوند ) که با توجه به سن تقویمی ، هوش اندازه گیری شده و تحصیلات متناسب با سن فرد ، بسیار پایین تر از میزان مورد انتظار است
ـ (ملاک الف) . اشکال در خواندن در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت هایی از زندگی روزمره که نیاز به مهارت های خواندن دارند به طورچشمگیری اختلال ایجاد می کند
ـ (ملاک ب). اگر یک نقیصه ی حسی وجود داشته باشد، مشکلات در خواندن بیش ازحدی است که معمولا در این اختلال دیده می شوند
ـ (ملاک ج). اگر یک بیماری عصبی یا سایر بیماری های جسمانی و یا نقیصه ی حسی وجود داشته باشند باید روی محور ۳ کدگذاری شوند . در افرادی که اختلال در خواندن دارند (که به آن خوانش پریشیdyslexia)) هم می گویند ) بلند خوانی با تحریف ، جانشین سازی یا حذف اصوات همراه است و خواندن ، چه با صدا وچه بدون صدا با کندی وخطاهای استنباطی مشخص می شود .
تقریبا ۶۰تا۸۰ درصد افرادی که تشخیص اختلال درخواندن درمورد آنان داده می شود مذکر هستند .
▪ شیوع :
تعیین میزان شیوع اختلال درخواندن دشوار است زیرا بسیاری از بررسیها بر شیوع اختلال های یادگیری بدون جداسازی دقیق اختلال های اختصاصی درخواندن ، ریاضیات یا بیان نوشتاری متمرکز هستند . به طور تقریب از هر ۵ مورد اختلال یادگیری علت ۴ مورد آن فقط اختلال در خواندن و یا ترکیب این اختلال با اختلال در ریاضیات یا اختلال در بیان نوشتاری است .
▪ دوره یا سیر:
هر چند نشانه های اشکال درخواندن (مانند ناتوانی درمتمایزکردن حروف معمولی یا ناتوانی در متمایزکردن حروف معمولی یا ناتوانی درتداعی واج های معمولی با نماد حروف ) ممکن است در کودکستان ظاهر شود ولی اختلال در خواندن به ندرت پیش ازکودکستان یا شروع کلاس اول دبستان قابل تشخیص است زیرا آموزش رسمی خواندن معمولا در بیشتر مدارس در این سطح شروع می شود . هر گاه اختلال درخواندن باهوشبهربالا همراه باشد کارکرد کودکان ممکن است نزدیک یا هم سطح کلاسهای اول باشد و احتمال دارد اختلال در خواندن تا رسیدن به کلاس چهارم یا بالاتر به طورکامل آشکار نشود . در صورت شناسایی و اقدام به موقع در میزان قابل ملاحظه ای ازموارد ، پیش آگاهی خوبی وجود دارد . اختلال در خواندن ممکن است تا بزرگسالی هم تداوم یابد.
● اختلال در ریاضیات
▪ ویژگی های تشخیصی :
مهمترین مشخصه ی اختلال در ریاضیات آن است که توانایی شخص درریاضیات با در نظر گرفتن سن تقویمی ، هوش اندازه گیری شده و تحصیلات متناسب با سن وی به میزان قابل ملاحظه ای پایین ترازحد انتظار است ( ملاک الف ) (لازم به ذکر است که توانایی مذکور باآزمون های استاندارد شده فردی برای محاسبه ی ریاضی یا استدلال اندازه گیری می شود ).
اشکال در ریاضیات بر پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های زندگی روزمره که به مهارت در ریاضیات نیاز دارند تاثیر می گذارد (ملاک ب ) . اگر یک نقیصه ی حسی وجودداشته باشد معمولا مشکلات مربوط به توانایی در ریاضیات برمشکلات مربوط به آن نقیصه افزوده می شود (ملاک ج) . اگر یک بیماری عصبی یا جسمانی دیگر یا نقیصه ی حسی وجود داشته باشد باید روی محور ۳ کدگذاری شود . در اختلال ریاضیات تعدادی از مهارتهای مختلف ممکن است دچار شوند که عبارتند از مهارت های زبانی (مانند درک یا نام گذاری اصطلاحات ریاضی ،عملیات ، مفاهیم ورمز گشایی یا حل مسایل نوشته شده با نمادهای ریاضی ) ،مهارت های ادراکی (مانند بازشناسی یا خواندن نمادهای عددی یا علایم حسابی و گروه بندی اشیاء ) ، مهارت های توجه (مانند رونویسی درست ازروی اعداد و شکلها ، به یاد سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود و رعایت علایم عملیات ریاضی ) و مهارت های ریاضیاتی (مانند پیروی از توالی مراحل ریاضیاتی ، شمارش اشیاء و یادگیری جدول ضرب ) .
▪ دوره یا سیر :
اگر چه نشانه های دشواری در ریاضیات (مانند اشتباه در مفاهیم عددی یا ناتوانی در شمارش دقیق )ممکن است در کودکستان یا کلاس اول دبستان ظاهر شود ولی اختلال در ریاضیات به ندرت تا قبل از پایان کلاس اول دبستان قابل تشخیص است زیرا در اکثر مدارس آموزش رسمی ریاضی معمولا تا پایان کلاس اول به حد کفایت ارایه نمی شود . اختلال در ریاضیات معمولا در کلاس های دوم وسوم ظاهر می شود .هر گاه اختلال در ریاضیات باهوشبهر بالا یی هعمراه باشد کودک می تواند کارکردی نزدیک و یا در حد کلاس های ابتدایی داشته باشد و امکان دارد اختلال در ریاضیات تا کلاس پنجم و یا بالاتر آشکار نشود.
● اختلال دربیان نوشتاری
▪ ویژگی های تشخیصی :
مشخصه اصلی اختلال در بیان نوشتاری آن است که مهارتهای نوشتاری بادرنظر گرفتن سن تقویمی ، هوش اندازه گیری شده و تحصیلات متناسب با سن فرد به میزان قابل ملاحظه ای پایین ترازحد انتظار است (ملاک الف ) (توانایی مذکور با آزمون استاندارد شده فردی یا سنجش کارکردی مهارتهای نوشتاری اندازه گیری می شود ) . اشکال در بیان نوشتاری به طور چشمگیری بر پیشرفت تحصیلی یا فعالیت های روزمره که نیاز به مهارتهای نوشتاری دارند تاثیر می گذارند ( ملاک ب ) . اگر یک نقیصه حسی وجود داشته باشد،اشکال در مهارتهای نوشتاری بر آن افزوده خواهد شد (ملاک ج ) .
اگر یک بیماری عصبی یا یک بیماری دیگر جسمانی و یا نقیصه حسی وجود داشته باشد باید روی محور ۳ کد گذاری شود . معمولا مجموعه ای از مشکلات در توانایی فرد برای انشای متن های نوشتاری دیده می شود که به صورت اشتباه های دستوری و نقطه گذاری در جمله ها ،جمله بندی ضعیف ، اشتباه های متعدد املایی و دستخط بسیار بد مشخص می شود . درصورتی که صرفا اشتباه های املایی یا دستخط ضعیف در غیاب اشکالات بیان نوشتاری وجود داشته باشد معمولا تشخیص اختلال بیان نوشتناری مطرح نمی شود .اصولا در مورد اختلال های بیان نوشتاری و درمان آنها در مقایسه با سایر انواع اختلال های یادگیری ،اطلاعات نسبتا اندکی وجود دارد ، به ویژه زمانی که با اختلال در خواندن همراه نیست . به استثنا ی املاء در بقیه ی مواردمربوط به این اختلال آزمون های استاندارد شده در مقایسه با آزمون های توانایی خواندن یا ریاضی ، چندان تکامل نیافته و ارزیابی اشکال در مهارتهای نوشتاری ممکن است مستلزم مقایسه ی بین نمونه های زیادی از تکالیف نوشتاری فرد در مدرسه و عملکرد مورد انتظار برای سن و هوشبهر وی باشد . این موضوع به ویژه در مورد کودکان کوچکتر کلاسهای مقدماتی در سطح ابتدایی بیشتر صدق می کند . احتمال دارد دادن تکالیفی مانند رونویسی ، دیکته وانشاء در تعیین وجود اختلال و میزان آن سودمند باشد .
▪ ویژگیها و اختلال های توام :
اختلال در بیان نوشتاری معمولا همراه با اختلال در خواندن یا اختلال در ریاضیات دیده می شود . شواهدی وجود دارند که نشان می دهند نقیصه های زبانی و ادراکی – حرکتی ممکن است با این اختلال رابطه داشته باشند
▪ دوره یا سیر :
هر چند اشکال در نوشتن (مانند دستخط یا رونویسی ضعیف یا ناتوانی در یاداوری توالی حروف در کلمات معمولی ) ممکن است در کلاس اول دبستان ظاهر شود . ولی معمولا در کلاس دوم دبستان ظاهر می شود . اختلال در در بیان نوشتاری به ندرت امکان دارد در کودکان بزرگتر یا بزرگسالان دیده می شود و اطلاع زیادی درمورد پیش آگاهی درازمدت آن دردست نیست .
● تشخیص افتراقی :
وجود اختلال تنها دراملا یا دستخط ، در صورتی که سایر اشکالات مربوط به بیان نوشتاری وجود نداشته باشند ،معمولا برای تشخیص اختلال در بیان نوشتاری کافی نیست . اگردستخط ضعیف به اختلال در هماهنگی حرکتی مربوط باشد باید تشخیص اختلال در هماهنگی حرکتی مربوط به رشد را مد نظرقرارداد.
http://www.psychology-student.blogfa.com/
نوشته شده توسط بکائیان

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند

کلمات در حال جستجو
فرج نژاد    موسیقی    نقش غم    رویترز    داعش    نظامی    فیلم    هالیوود    آمریکا    عبدالله    احمدزی    توافق    وحدت ملی    سکه    طلا    دلار    بازار    جداسازی    دانش آموز    والدین    شهریه    خودرو    شاسی بلند    خودروی چینی    گرانترین    ارزانترین    خانه    انتقاد    طیب نیا    بورس   

برخی منابع مهم خبری
زومیت - شفقنا ورزشی - افکار - ایران ورزشی - ایلنا - الف - ارانیکو - جوان - خودرو - جام جم - رجانیوز - ایران اکونومیست - برنا - بولتن - تسنیم - روزنامه نود - شانا - تراز - پرشین خودرو - کافه سینما - ایتنا - موبنا - پرشین وی - بهارنیوز - بی باک - پویش - تبیان - ایران استخدام - پی سی ورلد - اکو - موسیقی ایرانیان - عیارآنلاین - نورپرتال - گویا آی تی - رسالت - رهیاب - پرسپولیس - ورزش سه - دیدبان - دیپلماسی ایرانی - اروم‌نیوز - صراط - مهر - مهرخانه - اقتصاد ایرانی - ایستنا - ای استخدام - پول - سنا - پارس فوتبال - اقتصادایران آنلاین - برهان - خبر آنلاین - پرداد - شهرسخت‎‌افزار - روزنو - بانی فیلم - انصاف - عماریون - سلامت نیوز - کتابخانه مجلس - بنکر - رویش - خبرنامه دانشجویان - دنیای اقتصاد - ایفنام - آرمان - مجله ماشین - پارس - آی سی تی - همشهری - شفا - بورس نیوز - اصفهان امروز - پانا - معماری - ایران - ایبنا - مثلث - فردا - گسترش صنعت - ایربا - میراث فرهنگی - جهان نیوز - شفاف - سینما نگار - موج - روزگارنو - پارسینه - عصر خودرو - فرهنگ - خرداد - موسیقی ما - ایسنا - سیاست روز - ایمنا - سیمرغ - شرق - قدس آنلاین - اعتدال - فان پاتوق - بانک ورزش - آی تی آنالیز - شبکه - سینما پرس - برترینها - تریبون - سلامانه - فارنت - تدبیر 24 - . - نیک صالحی - شهرخبر - مشرق - اقتصاد آنلاین - تابناک - لیزنا - آفتاب - خبرورزشی - افق - فرهنگ امروز - فرارو - تفاهم - ایران و جهان - سخن‌آنلاین - ایران گراند - آریا - اقتصاد پنهان - جماران - سراج 24 - پیام نو - دانشجو - نماینده - تهران پرس - سینما خبر - واحد مرکزی خبر - حوادث - سی نت - خانه ملت - حوزه هنری - انتخاب - جنوب - باشگاه خبرنگاران - استخدام - شفقنا - سفیر - نامه - جمهوریت - تیک - ملت - عصرایران - آفتاب نیوز - گفتار - فارس - خانه‌ ورزش - ایرنا - پیام نفت - طلا - سیتنا - زیباکلام - العالم -



گزارش تصویری؛ افتتاحیه مسابقات آسیایی اینچئون و رژه کاروان ایرانعکس/ شادی عجیب مربی فولاد بعد از برد استقلالدیدار تیم های فوتبال استقلال و فولاد خوزستانعکس: بهرام رادان در برابر مهران مدیرییانگوم در حال روشن کردن مشعل بازی های آسیاییعکس/ خمیازه کی‌روش در آزادی!مراسم افتتاحیه هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2014 - اینچئونپرچمدار ایران در بازی‌ آسیایی اینچئون/ عکسآخرین جمعه تابستان علی کریمی+عکسگزیده عکس‌های خبریعکس/ کاروان ایران در بازی‌های آسیاییعکس/ خوش و بش عابدزاده و درخشانپژمان‌جمشیدی در تولد لینداکیانی +عکسفیلم؛ کل کل دایی با خبرنگار اماراتهند جگرخوار به تهران می‌آید +عکسگزارش تصویری؛ شکست یاران فردوسی‌پور مقابل یاران مناجاتیعکس: عیادت بهنوش بختیاری از همکار حادثه دیده‌اشساعت چپ‌گرد استاد شهریار +عکسداعش جنگنده سوری را ساقط کرد + عکسمحتویات سوسیس و کالباس ایرانی +عکس

ادامه جنجال برسر گشت‌های انصار‌حزب‌الله / آشنا: دوران تركتازی دهه هفتاد گذشته - مثلث آنلاین: آنطور كه به نظر مي‌رسد هيچ كدام از طرفين قصد ندارم در مساله حضور خياباني انصار‌حزب‌الله كوتاه بيايند
سرمایه گذاری در کدام بازارها سود دارد؟/ سکه و بورس بیشتر زیان را داده اند - اقتصاد کلان - بررسی وضعیت بازارهای کشور نشان می دهد طی سال 1393 سرمایه گذاری در بازارهای مالی مولد مانند بانک ها بیش از بازارهای دلار و ارز بازدهی داشته است.
سومین پرده از چالش کلامی بی‌سابقه هاشمی و مصباح - در سال‌های اخیر هریک از ایشان در مقاطعی نقدهایی نسبت به سوابق یا عملکرد کنونی طرفین داشته اما هیچ‌گاه این نقدها به تقابل گفتاری نیانجامیده بود، تا اینکه در روزهای اخیر، فضای تازه‌ای میان این دو چهره پرسابقه…
سجادی: طلایی‌های اینچئون 150 سکه پاداش می‌گیرند - معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی اینچئون را اعلام کرد.
رقابت شاهزاده تایلندی در مسابقات سوارکاری اینچئون - حضور نوه پادشاه تایلند در مسابقات سوارکاری بازی‌های آسیایی اینچئون توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.
رستگار:نمی‌توانیم خودمان را با ژاپن و کره مقایسه کنیم/ بهرامیان مردانه مبارزه کرد - رئیس فدراسیون جودو ایران با اشاره به عملکرد ورزشکاران کشورمان در روز نخست بازی‌های آسیایی گفت: ما نباید خودمان را با کره و ژاپن مقایسه کنیم.
دلایل کتمان سونامی سرطان در ایران/ سه عامل مهم افزایش آمار سرطان - رئیس هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اعلام اینکه نه تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نیز کاهش یافته است، تاکید کرد: دلایل کتمان سونامی سرطان در ...
موافق انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی نیستیم - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور گفت: برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی موافقتی صورت نگرفته و ما هم موافق انتقال آب نیستیم.
اعتصاب کارگران «گیلانا» وارد چهارمین روز شد/ از توهین کلامی تا تهدیدات قضایی - «کارگران کارخانه کاشی گیلانا در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۶ ماه حقوق در فاصله سال‌ ۸۸ تا کنون و همچنین پرداخت نشدن حدود ۴ سال بیمه، از تاریخ سه شنبه ۲۵ شهریوماه دست از کار کشیده…
قندپهلو مهمان «خندوانه» می شود - برنامه «خندوانه» که هر شب ساعت 23 به روی آنتن شبکه نسیم می رود، امشب شنبه 29 شهریور میزبان مجری قندپهلو می‌شود.
پرکارترین سال «نگار جواهریان» - نگار جواهریان سال خوب و پرکاری را شروع کرده است؛ از اول سال تا به حال در 4 فیلم بازی کرده و دو، سه روزی می‌شود از سفر سوئیس بازگشته ...
آقایان در رابطه با خاورمیانه اشتباه کردید - انتقاد شدید وزیر امور خارجه اسبق دولت اردوغان:آقایان در رابطه با خاورمیانه اشتباه کردیدیشار یاکیش گفت: «وضعیت آشفته‌ای که ترکیه در آن به سر می‌برد، نتیجه سیاست‌های اشتباهی است که در برابر کشورهای منطقه اتخاذ کرده…
اعلام شماره تلفن مربوط به گرانفروشی و کسری کتب‌ درسی/ فروش کتب به قیمت پشت جلد - مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مردم می‌توانند مشکلات مربوط به گرانفروشی و کسری کتاب‌های درسی را از طریق تلفن ۸۸۸۲۷۷۷۸-۰۲۱ اطلاع دهند.
تشدید برخورد با فاکتورهای بی‌نام ونشان/ وزارت صنعت از سبد میوه پیازش را به اصناف داد - رئیس اتحادیه لوازم خانگی می گوید از یک ماه پیش نظارت بر پروانه کسب، فاکتورهای بی مهر و نشان و برخورد با گرانفروشی و کالای قاچاق یا تقلبی توسط بازرسان اصناف دو چندان شده…
جزئیات مفاد توافق ۹ ماده‌ای آتش‌بس در اوکراین - هواداران روسیه و اوکراین امروز در توافقی ۹ ماده‌ای در زمینه استقرار آتش‌بس و ایجاد منطقه‌ای امن به اتفاق‌نظر رسیدند.
افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد در صورت تایید هاشمی‌رفسنجانی - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: افزایش شهریه دردانشگاه آزاد باید به تصویب هیات امنا برسد و پس از تایید رئیس هیات امنا، قابلیت اجرایی دارد.
«خاک سرخ» ابراهیم حاتمی‌کیا به روایت 10 + 1 عکس - «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی‌کیا در دوره‌ای پخش شد که همانند این روزها، پخش بی‌رویه‌ی آگهی‌های بازرگانی انتقادهای جدی را متوجه تلویزیون کرده بود؛ اما مسوولان تلویزیون در تمام طول مدت پخش این سریال، هیچ تبلیغی…
ضارب شهید خلیلی دوشنبه محاکمه می شود - دومین جلسه محاکمه ضارب شهید علی خلیلی دوشنبه در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران برگزارمی شود.
مراکز هسته ای و حساس خطوط قرمز ماست/ ماجرای هواپیماربایی در آسمان ایران - معاون اجرایی پدافند هوایی خاتم الانبیا با بیان اینکه نوع تدبیر رزمایشی ما نسبت به گذشته مقداری متحول شده است، گفت: مراکز هسته ای و حساس خطوط قرمز ماست.
هنرمندان از شهید آوینی می‌گویند/ افتتاح باشگاه مستند فرهنگسرای انقلاب - مریم امینی، بهروز افخمی و کیومرث پوراحمد به میزبانی فرهنگسرای انقلاب اسلامی در برنامه «روایت یک حقیقت» از شهید آوینی سخن می گویند.
«ابوزینب» آماده اولین حضور جشنواره‌ای شد/ اکران همزمان در چند کشور - مراحل فنی فیلم سینمایی «ابوزینب» شامگاه گذشته برای حضور در سه بخش سینمای ایران، سینمای بین الملل و جایزه عماد مغنیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به پایان رسید و این فیلم ...
«خوشبختی در راه است» - مجموعه داستان «خوشبختی در راه است» نوشته آلیس مانرو با ترجمه مهری شرفی از سوی نشر ققنوس راهی بازار کتاب شد.
شاخص کل بورس در ارتفاع 71 هزار واحد درجا زد - شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با 1.5 واحد رشد به رقم 71 هزار و 445 واحد افزایش یافت.
پدید آمدن نوعی اشرافیت در پتروشیمی اروند - «مدیران پتروشیمی اروند برای اولین بار به شمار محدودی از کارگران پیمانی و خانواده‌هایشان اجازه داده‌اند در کلاس‌های آموزش شنای یکی از استخرهای وابسته به این واحد تولیدی شرکت کنند، اما هنگامی ...
نوع امتیازگیری تیم نشان داده شوک وارد شده مثبت بوده است/برای تقویت تیم منتظر نیاز کادر فنی هستیم - سخنگوی هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس گفت: نوع امتیازگیری پرسپولیس در این دو بازی نشان داده که شوک وارد شده به تیم مثبت بوده است.
اخبار کوتاه از داعش: راه‌اندازی «پلیس اسلامی» در نینوا با دستور کار حفاظت از نظام و بازگشت 40 آمریکایی از داعش - گروه تروریستی داعش از راه اندازی نیروهای جدید پلیس در استان نینوا در شمال غربی عراق خبر داد.
طرح‌هایی برای جذاب کردن سرمایه‌گذاری در بورس - وزیر اقتصاد گفت: جهت گیری اصلی دولت و سیاست‌های طراحی شده در سبد خروج از رکود این است که ما بتوانیم نقش بازار سرمایه را در تامین مالی بنگاه‌ها افزایش دهیم. آنجا احکام متعددی پیش بینی شده و ابزارهای مالی جدیدی…
پیشنهاد جدید آمریکا به ایران درباره روند غنی‌سازی اورانیوم - یکی از تفاوت‌های دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ با دوره‌های پیش این بود که در این دور، اخبار چندانی درباره موارد احتمالی مطرح در مذاکرات و پیشنهادهای طرفین به یکدیگر منتشر نشده بود.…
توافق عبدالله و احمدزی برای تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان - رسانه ها از توافق نامزدهای دور دوم انتخابات افغانستان برای تشکیل دولت وحدت ملی خبر دادند.
سد لار ولتیان فقط چند روز دیگر آب دارند/ مردم صرفه‌جویی کنند - معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه سد لار و لتیان تنها چند روز دیگر کفاف تامین آب تهران را می دهند، گفت: به طور جدی از مردم درخواست می‌کنیم که در مصرف آبصرفه جویی کنند ...
نمایندگان بانوان AFC و یوفا به تهران سفر می‌کنند - نایب رئیس فدراسیون در امور بانوان از حضور نمایندگان بانوان AFC و یوفا در تهران خبر داد و گفت: به منظور توسعه و پیشرفت فوتبال بانوان، نمایندگان این دو بخش مهم فوتبال به ...
ملایی و قاسمی نژاد فردا به دیدار رقبای خود می روند - دو نماینده تیم ملی جودو کشورمان فردا یکشنبه در روز دوم از هفدمین دوره بازیهای آسیایی 2014 به روی تاتامی خواهد فرستاد.
يك شركت چيني حامي مالي اتحاديه جهاني كشتي شد/ روسها جایزه باران شدند! - يك شركت چيني به عنوان حامي ملي اتحاديه جهاني كشتي تا سال 2020 ميلادي انتخاب شد.
اوجاقی: رقابت محمدزاده حکم را فینال دارد/ کوچکترین اشتباه قابل جبران نیست - مدیر فنی تیم ملی های ملی ووشو گفت: رقابت ها در هفدهمین دوره بازی های آسیایی از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است تا جایی که به طور مثال مصاف محمدزاده با حریف چینی حکم ...
مدافع تیم فوتبال آرسنال سه ماه از میادین دور شد - مدافع راست فرانسوی آرسنال که گفته می‎شد شش هفته به دلیل آسیب دیدگی قادر به همراهی توپچی‎ها نیست، اکنون باید سه ماه از میادین به دور باشد.
بازگشت حیدری و بیگ‌زاده به تمرینات/ برهانی از قلعه‌نویی عذرخواهی کرد - خسرو حیدری و هاشم بیگ زاده پس از چند روز غیبت به دلیل مصدومیت از امروز تمرینات خود را با استقلال شروع کردند.
برگزاری کارگاه آموزش ترجمه در شهر کتاب - مرکز فرهنگی شهر کتاب دوره‌ «آموزش ترجمه» را با تدریس علی‌صلح‌جو در 15 جلسه برگزار می‌کند.
فراخوان بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی کانون منتشر شد - فراخوان هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به زبان‌های انگلیسی و عربی ترجمه و منتشر شد.


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved