پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رقابت، بدون سینمای ایران!


رقابت، بدون سینمای ایران!
شصت ویکمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ ماه می در شهرک سینمایی کن واقع در کشور فرانسه برگزار می شود. ستاره های هالیوود از جمله استیون اسپیلبرگ، کلینت ایستوود، استیون سادربرگ به علاوه وودی آلن در کن حضور دارند. این در حالی است که امسال از سینمای ایران فیلمی در بخش مسابقه حضور ندارد اما به نظر می آید خلاصه ای از چند فیلم مطرح در جشنواره فیلم ۲۰۰۸ برای خوانندگان عزیز جالب باشد. آنچه در زیر می آید، چکیده ای از ده فیلم برتر جشنواره کن ۲۰۰۸ از دید «دیوید گریتن»، گزارشگر جشنواره برای سایت اینترنتی تلگراف است که در تاریخ ۹ می در این سایت معتبر سینمایی درج شده است.
۱) «چنجلینگ» یعنی بچه ای که پریان به جای بچه ای که دزدیده اند می گذارند.
کارگردانی کلینت ایستوود همچنان در اواخر هفتاد سالگی اش نیز به ثمر می نشیند و آن فیلمی است که در دهه ۱۹۲۰ در لس آنجلس اتفاق می افتد. آنجلینا جولی نقش مادری را بازی می کند که پسرش ربوده شده و به او برگردانده می شود. اما او متوجه می شود که بچه ای که به او برگردانده اند فرزند او نیست. «جان مالکوویچ» در اینجا نقش کشیش حامی او را بازی می کند.
۲) چه:
استیون سادربرگ در ابتدا به عنوان کارگردان جهانی با دروغ و نوار ویدئویی و ... در کن شناخته شده است. وی روحیه ای بی قرار و شخصیتی فعال دارد که دوست ندارد در گوشه ای آرام و آسوده بنشیند. این بار نیز این کارگردان فعال فیلمی دو قسمتی درباره «چه گوارا» ساخته، که نقش اول آن را «بنیسیو دل تورو» بازی می کند و زمان کل فیلم بیش از چهار ساعت است.
۳) «لینها دپاسه»:
امسال هیئت نمایندگی قدرتمندی از آمریکای جنوبی در کن حضور دارد، پس شایسته است که فیلمساز اول قاره «والتر سالس» محبوب (ایستگاه مرکزی، خاطرات موتور سیکلت) یک رقیب در «پالمه دور» داشته باشد. این فیلم که با همکاری کارگردان «دانیلا توماس» ساخته شده، داستان چهار برادر است که در شهر پرجمعیت سائوپائولو اتفاق می افتد.
۴) ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلوری:
عنوان این فیلم جای زیادی در ستون عناوین کن خواهد گرفت. فیلم چهارمین قسمت این مجموعه و اولین در زمانی حدود دو دهه است و ماندگار خواهد شد اگر کارگردان استیون اسپیلبرگ بتواند با همان سحر و جادو و جذبه رای را به خود اختصاص دهد. هریسون فورد ۶۵ ساله نقش ایندی را در این فیلم ایفا می کند.
۵) گرسنگی:
«استیو مک کوئین» انگلیسی و برنده جایزه ترنر فیلم هایی می سازد که معمولا بر دیوارهای گالری ها به نمایش درمی آید. وی اکنون اولین فیلم سینمایی خود را ساخته که گزارشی است از اعتصاب غذا در زندان میز ایرلند شمالی در سال .۱۹۸۱
۶) سینکدوچ، نیویورک:
اثر جدید «پرنکستر چارلی کافمن» در مورد کارگردان تئاتری با نام «فیلیپ سیمور هافمن» است که سعی می کند نسخه عینی همه زندگی نیویورک را در انباری بسازد، در حالی که برای نمایش جدیدش نیز تمرین می کند. «امیلی واتسون»، «سامانتا مورتون» و «کاترین کینر» گروه بازیگران را کامل می کنند. به غیر از بازی های ذهنی، واژگونگی خیال و واقعیت نیز در این فیلم وجود دارد.
۷) مورد خواست و آرزو: فیلم مستند «مارینازنوویچ» در مورد «رومن پولانسکی» به نظر می آید از فیلم هایی است که حتما باید در کن مورد تماشا واقع شود. کارگردان با تجربه در این فیلم همچنان از موقعیت افسانه ای و خیالی لذت می برد. فیلم نفرت انگیزترین دوره زندگی شخصیت را مرور می کند.
۸) سه میمون:
اطلاعات زیادی از این فیلم که کارگردان آن «نوری بیلجه جیلان» از کشور ترکیه است، در دست نیست. اما او به دنبال دو فیلم قبلی «اوزاک» یعنی «دور» در سال ۲۰۰۲ و «کلایمیتز» یعنی «آب وهوا» در سال ۲۰۰۶ همچنان از شهرت و اعتبار خاصی در جشنواره کن برخوردار است و به نظر می رسد در موقعیتی قرار دارد که بتواند موفقیت کسب کند و در جشنواره مهمی چون جشنواره کن برنده جایزه شود.
۹) «از زمان و شهر»:
شرم آور است که «ترنس دیوس»، یکی از فیلم سازان بزرگ، در جستجوی حمایت مالی باشد ولی مایه دلگرمی و قوت قلب است که از جشنواره کن به او جایزه ای تعلق گیرد که فیلم مستند او را مورد تحسین قرار دهد. این فیلم در مورد شهر زادگاه وی «لیورپول» است و اینکه چقدر نسبت به دوران کودکی اش تغییر یافته است.
این اثر ظاهرا از کار کوتاه «هامفری جنینگز» با نام «به انگلیس گوش فرا ده» الهام گرفته است. همانطور که تاکنون بوده، موسیقی نقش کلیدی در فیلم دیویس دارد.
۱۰) «تونی مانرو»:
این فیلم محصول کشور شیلی و به کارگردانی «پابلو لارائین» است و داستان آن در سال ۱۹۷۸ اتفاق می افتد، زمانی که دولت پینوشه در اوج ستمگری خود بود و ماموران مخفی پلیس مخالفان را دستگیر می کردند. موضوع فیلم در مورد مرد میانسالی است که وانمود می کند «تونی مانرو» است، شخصیت «جان تراوولتا» در فیلم «تب شنبه شب».
عاصفه زین العابدینی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید