چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

هیجان انگیزترین دوره لیگ برتر


هیجان انگیزترین دوره لیگ برتر
۳۴ هفته فوتبال مهیج لیگ برتر را در هفتمین دوره خود با آنچه که در شش دوره قبلی دیده بودیم متمایز کرد. هیجان از نخستین دیدار این فصل آغاز شد و تا پایان بازی سیصد وششم که آخرین آن بود وجود داشت. از این حیث جام هفتم یک سر و گردن از شش دوره قبلی بالاتر بود. اما در خصوص سطح کیفی رقابت ها اتفاق نظری وجود ندارد و کارشناسان با تردید درباره آن سخن می گویند. آنها که کیفیت لیگ را در سطح ایده آلی می دانند تقریباً هم ردیف گروهی هستند که با قاطعیت از درجازدن و حتی نزول کیفی بازی ها سخن می گویند. با پایان گرفتن جام هفتم شاید بهتر از قبل بتوان دستاوردهای آن را مورد ارزیابی قرار داد. این لیگ علاوه بر هیجاناتی که داشت از نقاط مثبت دیگری هم برخوردار بود و در عین حال نقاط تاریکی هم داشت لیگی که در طول یک فصل ۳۱ مربی را روی نیمکت ۱۸ تیم ببیند به طور حتم از استانداردهای لازم در بخش نرم افزاری برخوردار نبوده است زیرا در سطح اول فوتبال دنیا کمتر شاهد تغییرات متوالی مربیان روی نیمکت تیم ها هستیم به گونه ای که ۳۱ مربی در مجموع روی نیمکت ۱۸ تیم قرار گیرند.
البته مسئولان رده بالای فدراسیون از آنچه که بر لیگ هفتم گذشته ابراز رضایت دارند و معتقدند در بسیاری از سطوح اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده است. عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ برتر در دفاع از برنامه ریزی مسابقات می گوید: «امسال کمترین وقفه را در برگزاری بازی ها داشتیم. به غیر از فصل زمستان که برخی از دیدارها عقب افتاد حتی به خاطر تیم ملی هم لیگ را تعطیل نکردیم.»
محمدی مشخص نبودن سرنوشت قهرمانی تا روز پایانی و نیز حضور تماشاگران پرشمار در ورزشگاه ها را عاملی برای خوب توصیف کردن لیگ برتر می داند. این در حالی است که علی کفاشیان منتظر گزارش کامل سازمان لیگ در خصوص ضعف ها و قوت های بازیها است. رئیس فدراسیون فوتبال براین باور است لیگ هفتم دستاوردهایی داشته که برای برنامه ریزی لیگ آینده مؤثر هستند. بنابراین باید از تجربیات فصلی که پایان یافت به خوبی استفاده کرد.
یکی از مسائلی که همواره تیم ها نسبت به آن معترض بوده و هستند نحوه قضاوت داوران است با وجود این که چند روزی از پایان مسابقات می گذرد و بسیاری از تیم ها همچنان در حال نقد داوری هستند و مدعی اند ضعف های داوری لطمات جبران ناپذیری به آنها وارد کرده است. این در شرایطی است که عنایت رئیس کمیته داوران همواره از عملکرد همکارانش دفاع کرده و می گوید با وجود این که جوانگرایی در داوری صورت گرفته و نسل تازه ای از آنها به لیگ برتر تزریق شده اند اما سطح کیفی آنها امیدوارکننده بوده است. شاید هر فرد دیگری هم جای عنایت بود در دفاع از عملکرد مجموعه ای که زیر نظر وی کار می کنند همین حرف ها را بر زبان می آورد اما واقعیت هایی وجود دارند که چشم پوشی از آنها غیر ممکن است و کار به جایی رسیده که کریم باقری هافبک با سابقه پرسپولیس پیشنهاد کمک نیم درصدی از محل قراردادهای هر بازیکن به کمیته داوران برای رفع مشکلات مالی داوران را مطرح می کند و می گوید با این کمک از نظر روحی می توان داوران را آماده قضاوت در میادین حساس کرد. محمدی رئیس سازمان لیگ هم با اشاره به این موضوع که پس از بررسی برخی اعتراضات باشگاه ها نتایجی در خصوص اشتباهات داوران به دست آمده، تأکید می کند که هیچکدام از این اشتباهات به عمد نبوده اند. در چنین شرایطی اظهارات کفاشیان مبنی بر تقویت داوران نشان از عدم رضایت کامل سران فدراسیون از کیفیت قضاوت آنها دارد.
● نظم
از جمله نکات قابل توجهی که به خصوص در نیم فصل اول مورد تحسین همگان واقع شد برگزاری مرتب بازی ها بود که البته با شروع برنامه های تیم ملی در نیم فصل دوم این نظم تا حدی از بین رفت و شاهد وقفه هایی در برگزاری آن بودیم. محمود یاوری سرمربی تیم برق شیراز معتقد است این وقفه ها به بسیاری از تیم ها ضرر وارد کرد و باید از آن برای برنامه ریزی آینده درس گرفت.
یاوری مهمترین شاخصه جام هفتم را راه یافتن چهره های جدید و جوان به تیم ملی عنوان کرده است.
این در حالی است که احمد طوسی سرمربی تیم سقوط کرده نفت آبادان اتمام بازی ها را تنها نقطه قوت مسابقات ذکر کرده است. وی مدعی است که جام هفتم سرشار از نکات منفی بوده است. شاید سال ها دوری از وطن و عدم شناخت کافی طوسی از آنچه که در سال های قبل بر لیگ ایران گذشته بود باعث دید منفی وی نسبت به شرایط برگزاری رقابت ها باشد. این مربی بزرگ ترین کمبود لیگ را مشکلات فرهنگی حاکم بر ورزشگاه ها دانسته و از اینکه در ورزشگاه ها همچنان مسائلی وجود دارد که مردم احساس آرامش نمی کنند و نمی توانند از تماشای بازی ها لذت کافی ببرند ابراز تأسف می کند.
نادر دست نشان سرمربی تیم پگاه نیز در این باره سقوط تیم های شهرستانی را مطرح می کند و می گوید: با سقوط تیم های شهرستانی به لیگ یک و صعود تهرانی ها به لیگ برتر این رقابت ها چیزی شبیه به لیگ باشگاه های تهران خواهد شد. این مربی استفاده از مربیان جوان و نیز داوران کم تجربه را مهم ترین دستاوردهای جام هفتم می داند. وی در عین حال از اینکه شورای استیناف در بسیاری موارد احکام کمیته انضباطی را وتو کرده است انتقاد می کند و می گوید: «کمیته انضباطی از ارکان مهم فدراسیون و برای سالم سازی فوتبال کشور لازم است و باید تصمیمات آن اجرا بشود اگر قرار است شورای استیناف در رأی این کمیته اعمال نظر کند بهتر است قبل از صدور رأی باشد چون که شورای استیناف برای تیم های قدرتمند راحت تر تجدیدنظر می کند ولی برای تیم های متوسط و معمولی قضایا جدی گرفته نمی شود.»
● مسائل جدید
امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال ایران در ارزیابی های خود از جام هفتم می گوید: «مسائل تازه ای در این لیگ نهفته بود. شاید مهمترین آن کسر شش امتیاز از پرسپولیس باشد که توجه بیشتر مدیران به قوانین را می طلبد.»
حاج رضایی ظهور قدرت های تازه در فوتبال کشورمان را یکی از نکته های مثبت در جام هفتم اظهار داشت. وی حتی سقوط نفت در آخرین لحظات را به فال نیک می گیرد زیرا بر این باور است مشخص نبودن وضعیت تیم های سقوط کننده تا آخرین لحظات نشان از رشد فوتبال کشور دارد. این کارشناس برگزاری فشرده بازی ها در هفته های پایانی را تلنگری برای باشگاه ها دانست تا نسبت به یارگیری ابتدای فصل دقت عمل بیشتری داشته باشد.
دکتر ذوالفقارنسب سرمربی تیم ذوب آهن اصفهان نیز اتمام به موقع لیگ را مهم ترین دستاورد جام هفتم ذکر کرد و از آن به نیکی یاد می کند. این مربی در بخش دیگری از حرف هایش به عملکرد خوب تیم های شهرستانی اشاره دارد و آن را نکته ای قابل تأکید می داند. اما جلال چراغپور از نزول سطح کیفی بازی ها و تیم ها سخن به میان آورده و از نزول فوتبال باشگاهی ایران می گوید. چراغپور معتقد است که هیجانات دلیل بر افزایش سطح بازی ها نیست و خیلی ها این موضوع را نادیده می گیرند. مجید جلالی هم رشد قابل توجهی در سطح بازی تیم ها ندیده است. در هر حال آنچه که می تواند مورد توجه قرار گیرد رضایت نسبی مربیان و کارشناسان از وضعیت جام هفتم است. در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال برگزاری رقابت های حرفه ای است انتظار می رود برای فصل آتی مشکلات به حداقل برسد تا لیگ برتر ایران در میان آسیایی ها به جایگاه واقعی خود برسد.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید