پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی نتایج درمان بیماری شوئرمن در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی الزهرا (س) اصفهان و کاشانی شهرکرد از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰


بررسی نتایج درمان بیماری شوئرمن در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی الزهرا (س) اصفهان و کاشانی شهرکرد از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰
بیماری گوژپشتی جوانان یا کیفوز شوئرمن (Scheuermann) به افزایش انحنای ستون فقرات توراسیک گفته می شود و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع منجر به تغییرات ساختمانی غیرقابل برگشت ستون فقرات، ظاهر زشت و آرتروز (Arthrosis) زود هنگام و کاهش کارایی فرد می شود. این بیماری در مراحل اولیه با روش های غیر جراحی قابل درمان است. از این رو این مطالعه برای بررسی نتایج درمان غیرجراحی و اثربخشی استفاده از بریس در این بیماری به هنگام تشخیص زودرس طراحی شد.
پژوهش فوق یک کارآزمایی بالینی با روش نمونه گیری آسان بود که بر روی ۲۶۷ بیمار طی سال های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۰ انجام شد. افراد مبتلا به بیماری شوئرمن بر حسب گروه درمانی تحت درمان غیرجراحی با بریس میلواکی (Milwaukee brace) قرار گرفتند. بیماران با متوسط کیفوز (Kyphosis) ۶۴ درجه و بیماری شوئرمن نوع I، II، III و IV وارد مطالعه شدند. ۲۹ بیمار به علت عدم استفاده صحیح و عدم پذیرش بریس از مطالعه خارج شدند، ۲۳۸ بیمار دیگر از نظر بهبود علایم رادیوگرافیک و بالینی تحت نظر قرار گرفتند. داده ها پس از گردآوری با روش مشاهده و ابزار چک لیست جمع آوری و با مدل اندازه های مکرر چند متغیره (Multivariate repeated measures) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها نشان داد ۱۶۸ نفر از بیماران (%۷۰) با بریس بهبود یافتند به گونه ای که انحنای ستون فقرات به کمتر از ۴۰ درجه رسید. بر اساس مدل اندازه های مکرر چند متغیر روند معنی داری بر حسب زمان در درمان کیفوز و لوردوز در همه گروه های درمانی دیده شد و میزان این روند در گروه های مختلف با یکدیگر تفاوت معنی دار داشت (p<۰.۰۰۱) به نظر می رسد تشخیص زود هنگام و استفاده از بریس در بیماران مبتلا به بیماری شوئرمن روش قابل اعتمادی در درمان زود هنگام بیماری می باشد.
حمیدرضا آرتی
سعید ابریشم کار
سلیمان خیری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید