جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اثر جریان‌های تداخلی در درمان شب ادراری کودکان


اثر جریان‌های تداخلی در درمان شب ادراری کودکان
● مقدمه:
در درمان شب ادراری، به عنوان مشکلی شایع در کودکان، راه حل هایی گوناگون پیشنهاد شده است، که بر پایه ی تجربه ی پزشک و امکانات بیمار برگزیده می شوند. اثر جریان های تداخلی در درمان شب ادراری، تاکنون بررسی نشده است و تنها گزارش هایی پراکنده از الکتروتراپی وجود دارد.
● روش کار:
تعداد ۴۰ بیمار که به روش های معمول درمان شب ادراری مقاوم بودند و به انجام این روش درمانی رضایت داشتند، برگزیده شدند و هفته ای سه بار و هر بار، به مدت ۱۵ دقیقه تا سقف ۱۲ جلسه تحت بررسی با جریان های تداخلی قرار گرفتند. نیمی از بیماران، پیشتر از دارو نیز استفاده کرده و پاسخ نگرفته بودند ولی برای هیچ یک از کودکان، از دستگاه اخطار دهنده استفاده نشده بود.
● یافته‌ها:
سن بیماران، ۵ تا ۱۵ سال (میانگین ۹.۲ سال) و نیمی از آنها دختر بودند. در کل، در شش بیمار پاسخ کامل (همگی دختر بودند) و در ۲۱ بیمار پاسخ نسبی ( دست کم ۵۰ درصد کاهش در شمار شب هایی که خیس می کردند) و روی هم رفته، در ۲۷ بیمار (۶۷.۵ درصد) پاسخ کامل یا نسبی گرفته شد و در ۲۳ نفر از آنها، تا دو ماه پس از قطع درمان، این وضعیت حفظ شد. از هشت بیمار، که شب ادراری ثانویه داشتند ، تنها یک مورد به درمان پاسخ نداد، در حالی که، در ۳۲ بیمار با شب ادراری اولیه، ۱۲ مورد به درمان مقاوم بودند. شیوه ی پاسخ به درمان، به سن ارتباطی نداشت و هیچ یک از بیماران، با این روش درمانی عارضه ای نداشتند.
● نتیجه:‌
جریان‌های تداخلی در شماری چشمگیر از بیماران با شب ادراری موثر بوده، به عنوان یکی از راه های درمان پیشنهاد می شود.
محمدحسین فلاح‌ زاده
مریم ابراهیمیان
فاطمه فلاح زاده
عباس پیری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید