پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

میزان دقت در پرستاران شب کار


میزان دقت در پرستاران شب کار
تمرکز حواس و ذهن در مورد هر محرک خاص که منجر به عکس العمل مناسب شود، دقت نامیده میشود. بخش قابل توجهی از خطاها و اشتباهات بشر، معلول بی دقتی است. پرستاری از جمله مشاغلی است که در آن خطا و بی دقتی خسارات جبران ناپذیری بر جان افراد، اقتصاد خانواده و کشور وارد می سازد. در شیفت شب به علت عدم تطابق بدن با بی خوابی، امکان کاهش دقت بیشتر است. لذا مطالعه ای با هدف تعیین میزان دقت در پرستاران شب کار انجام شد.
۶۰ نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان های شهر دامغان به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس بین ساعت ۴ تا ۵ صبح به محل کار پرستاران مراجعه و با استفاده از آزمون های قلم و کاغذی بوناردل(Bonardel) و هانری پیرن (Hanry pearn)، دقت آنها سنجیده شد. جهت کسب اطلاعات دقیق تر و حذف تورش های احتمالی، دقت پرستاران به فاصله یک ماه پس از آزمون اولی، دو بار دیگر نیز (مجموعا سه بار) اندازه گیری شد. سپس ارتباط دقت با برخی متغیر های دمو گرافیک سنجیده شد.
نتایج نشان داد میانگین دقت پرستاران شب کار در ارزیابی اول ۰.۲۳ (۰.۲۱±)، ارزیابی دوم، ۰.۳۰ (۰.۱۹±) و در ارزیابی سوم ۰.۳۰ (۰.۱۸±) بود. همچنین بین میزان دقت پرستاران با جنس و مدرک تحصیلی ارتباط معنی داری دیده نشد. بر اساس نتایج، میانگین دقت پرستاران در حین شب کاری و در ساعات اولیه صبح در حد ضعیف تا متوسط است که با توجه به حساسیت کار پرستاری مطلوب نیست. پیشنهاد می شود جهت افزایش دقت پرستاران شب کار چاره اندیشی شود.
عباس علی ابراهیمیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید