پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


یک مادر متشخص


یک مادر متشخص
▪ یک مادر متشخص
▪ نویسنده: جیمی کارتر
▪ ناشر: سیمون و شوستر
▪ چاپ اول: ۱ آوریل ۲۰۰۸
▪ تیراژ:۱۲۰ هزار نسخه، ۲۴۰ صفحه
▪ قیمت پشت جلد: ۹۵/۲۲ دلار با تخفیف ۳۸/۱۵ دلار
جیمی کارتر، رئیس جمهوری سابق آمریکا، به مناسبت روز جهانی مادر با شرکت در یک مراسم ویژه از کتاب جدید خود با نام « یک مادر متشخص » رونمایی کرد.
معروف است که کارتر در بسیاری از مراسم سیاسی که شخصیت­ها و چهره­های مهم سیاسی در آن حاضر می­شدند از مادر خود می­خواست در آن حاضر شده یا به عنوان نماینده­اش در مراسم تشیع جنازه سیاستمداران و چهره­های مهم شرکت کند.
اما کارتر در روز رونمایی از کتابش اعتراف کرد، مادرش لیلین کارتر را تنها برای شرکت در مراسم سوگواری مجلل به عنوان نماینده خود می­فرستاده و او را در بسیاری از مراسم رسمی با خود همراه نمی­کرده است.
مادر کارتر نقش بسزایی در شخصیت دادن به پسرش ایفا کرده است. وی تلاش می­کرد با اندیشه­های غیر سنتی خود جیمی را برای رسیدن به مدارج بالای سیاسی رهنمون کند. وی از معدود افرادی در جامعه آن روزگار آمریکا بود که نظریات افراد خارجی را می­پذیرفت و قبول می­کرد آنها را با فرزندش در میان بگذارد.
جیمی کارتر در کتاب جدید خود زندگی­ مادرش را از نخستین روز تولدش در سال ۱۸۹۸ تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۳ که بر اثر بیماری سرطان درگذشت به رشته تحریر در ­آورده و تمام نامه­ها، گفت و گوها و خاطرات خانوادگی خودش و مادرش را نیز در آن یادآور شده است. مادر وی همچنین در زمان جنگ جهانی اول پرستار بوده و به جبهه اعزام شده است.
کارتر همچنین یادآور می­شود در امضای بسیاری از پروتکل­ها نظر مادرش تاثیر مستقیم داشته و حتی در بخشی از موارد تحت تاثیر همین نظریات به ضرر روابط آمریکا با کشورهای دیگر عمل کرده است.
وی در این باره می­گوید:« وجود این مسائل همیشه مرا آزار می­داد. از این رو تصمیم گرفتم آن را به صورت کتاب بنویسم و در آن بسیاری از چیزهایی که درباره من مخفی مانده بازگو کنم.
مثلا به یاد می­آورم روزی را که در یک سفر رسمی به ایتالیا رفتم. در آن سفر مادرم به من توصیه کرد در سخنرانیم از سیب­زمینی ایتالیایی بد بگویم و نفرتم از آن را به زبان آورم. موضوعی که تا حدودی باعث رنجش ایتالیایی­ها شد.»
به گفته کارتر مادرش ۶۰۰ نطق رسمی در ایالات متحده آمریکا و خارج از آن ایراد کرده است. وی همچنین دوستی نزدیک با شخصیت­های بزرگ سیاسی و هنری جهان از جمله « شرلی مک­لاین »، « فرانک سیناترا » و « دین مارتین » خوانندگان معروف، « الویس بریسلی »، « باب دیلن » و دو رهبر سابق واتیکان داشته است.
وی در سال ۱۹۷۶ وارد کارزار انتخاباتی آمریکا به نفع پسرش جیمی شد و توانست وی را به منصب ریاست جمهوری رهنمون کند. وی همچنین بواسطه فرزندش توانست وارد عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا شود به گونه­ای که در تصمیم­گیری­های پنتاگون تاثیر مستقیم بگذارد.
مادر کارتر در دفاع از حقوق سیاهپوستان فعالیت­های گسترده­ای داشت به گونه­ای که بطور مرتب به خانه­های آنها می­رفت و به آنها کمک­های مالی می­کرد.
کارتر همچنین با افتخار می­گوید:« مادرم در سن ۶۸ سالگی به هند رفت تا به جذامیان هندی کمک کند. وی دو سال در آنجا ماند و توانست جایگاه ویژه­ای در میان قلب هزاران هندی برای خود باز کند. هدیه­ای بزرگ که به اعتقاد من بزرگترین افتخاری است که نصیب من شده است. »
نویسنده : علی موسوی خلخالی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید