جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


در انتظار تابستانی نه‌چندان پررونق


در انتظار تابستانی نه‌چندان پررونق
ظاهرا امسال قرار است فیلم‌های تابستانی هالیوود تازه‌تر، اصیل‌تر و بامزه‌تر از معمول باشند.
این انحراف از روال معمول می‌تواند مشکلاتی را برای کمپانی‌ها به همراه داشته باشد. «آیرون‌من» و «اسپید ریسر»، به‌عنوان نخستین فیلم‌های فصل پرفروش مه تا اوت، با عملکرد خود تاکنون در گیشه نشان داده‌اند که بازار امسال در مقایسه با سال گذشته آنچنان پررونق نیست. در حقیقت درآمد سال گذشته فیلم‌ها آن‌قدر زیاد بود که به نظر می‌رسد فیلم‌های امسال، حتی اگر به تنهایی موفق باشند، در مجموع قادر به تکرار موفقیت سال پیش نخواهند بود.
«آیرون‌من» با تمام جذابیت‌هایش، در یک هفته و نیم اول نمایش خود، ۱۸۰ میلیون دلار فروش داشته است که هنوز ۲۵ درصد کمتر از فروش «اسپایدرمن۳»، به‌عنوان آغازگر فیلم‌های تابستانی سال قبل، در مدت زمانی مشابه است.
اگر «اسپید ریسر» با فروش ۲۰ میلیون دلاری خود در هفته گذشته، فیلمی شکست‌خورده به‌حساب می‌آید اما هنوز هم عملکرد بسیار بهتری نسبت به فروش ۷ میلیون دلاری «قانون جورجیا» با شرکت لینزی لوهان در هفته مشابه سال قبل داشته است. با وجود این به نظر نمی‌رسد نه «اسپید ریسر» و نه کمدی «آنچه در ‌وگاس اتفاق افتاد» با بازی کامرون دیاز، بتوانند به فروشی معادل ۱۷ فیلمی که در تابستان موفق گذشته از مرز ۱۰۰ میلیون دلار بگذرند، دست یابند. تابستان سال قبل یکی از بهترین تابستان‌ها برای هالیوود بود، چرا که فیلم‌های به نمایش درآمده در این فصل جمعا توانستند ۲/۴ میلیارد دلار، یعنی معادل ۴۳ درصد از کل فروش سال، درآمد کسب کنند.
با نگاهی به دیگر فیلم‌های منتظر نمایش تابستان امسال، به سختی می‌توان انتظار موفقیت سال گذشته را داشت.
در میان این فیلم‌ها تعداد دنباله‌ها بسیار کم هستند و اکثرا نیز فضای تاریکی دارند (مانند «شوالیه تاریکی»). امسال تعداد کمدی‌ها رشد قابل توجهی داشته اما حتی این کمدی‌ها نیز، مانند «توفان گرمسیری» به کارگردانی بن استیلر یا «پاین‌اپل اکسپرس» با بازی ست روگن، حاوی عناصر غمگین هستند. مسلما این ترکیب غم و خنده چندان به مذاق تماشاگری که به دنبال مفری برای رهایی از هیاهوی رقابت‌های انتخابات است، خوش نخواهد آمد.
حتی اگر این فیلم‌ها قادر به برآوردن منظور سازندگانش شوند، بعید است بتوانند عملکردی موفق‌تر نسبت به فیلم‌های سال قبل داشته باشند.
ویل اسمیت یکی از پولسازترین ستارگان حال حاضر هالیوود است که جدیدترین فیلمش «هنکاک» از روز چهارم ژوئیه در آمریکای شمالی اکران خواهد شد. اسمیت در این فیلم نقش ابرقهرمانی گوشه‌گیر را بازی می‌کند که از حرفه خود بیزار است. گرچه ممکن است فروش این فیلم بتواند با «من افسانه‌ هستم»، آخرین فیلم موفق اسمیت، برابری کند اما باز هم راه درازی برای رسیدن به فروش ۳۱۹ میلیون دلاری «ترانسفورماتورها» در پیش دارد که سال پیش در همین محدوده زمانی به نمایش درآمد. در میان چهار فیلمی که سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشتند، سه فیلم «اسپایدرمن ۳»، «شرک ۳» و «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا»، سومین قسمت از مجموعه خود بودند.
هفت دنباله دیگر سال قبل، از جمله «هری‌پاتر و محفل ققنوس»، «اولتیماتوم بورن» و «آزادی زندگی کن یا سخت بمیر»، نیز جزو گروه صد میلیون دلاری‌ها بودند. با توجه به پیش‌بینی استودیوها امسال تنها ۴ دنباله قادرند بیش از صد میلیون دلار فروش کنند. این فیلم‌ها عبارتند از «وقایع‌نگاری نارنیا: شاهزاده کاسپین»، «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین»، «شوالیه تاریکی» و «مومیایی: مقبره امپراتور اژدها». هریک از این دنباله‌ها برای تکرار موفقیت ۴ فیلم پرفروش تابستان گذشته باید بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کنند اما حتی با توجه به افزایش بهای بلیت، احتمالا «ایندیانا جونز» تنها گزینه‌ای است که می‌تواند فروشی ۳۰۰ میلیون دلاری داشته باشد.
در میان فیلم‌های غیردنباله‌ای با کمی تردید می‌توان به موفقیت «دیوار ای»، محصول جدید «دیسنی» و «پیکسار»، امیدوار بود. شاید صحنه‌های صامت و چاپلین‌وار این فیلم بتواند فروش ۲۰۶ میلیون دلاری پسرعموی پرحرفش «راتاتوی» را در تابستان گذشته تکرار کند. در رده ۲۰۰ میلیون دلاری‌ها (تابستان گذشته ۷ فیلم به این فروش دست یافتند)، «اتفاق» ساخته ام نایت شیامالان باید به فروشی معادل «نشانه‌ها» (۲۰۰۲) دست یابد که هیچ‌یک از فیلم‌های این کارگردان از آن زمان تابه‌حال قادر به تکرار آن نبوده‌اند. «کنگ‌فو پاندا»، جدیدترین انیمیشن «دریم ورکس»، باید فروش ۱۹۳ میلیون دلار «ماداگاسکار»، موفق‌ترین انیمشین استودیو بجز مجموعه «شرک»، را تکرار کند یا به عبارت دیگر بیش از «فیلم سیمپسن‌ها» بفروشد که سال گذشته ۱۸۳ میلیون دلار در گیشه به دست آورد.
در میان ده‌ها کمدی تابستان امسال، به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک بتوانند به فروشی معادل دنباله‌های فانتزی سال قبل دست یابند، چرا که تراکم زیاد آنها تاثیری منفی بر فروش‌شان خواهد شد. این مساله بسیار باعث تاسف است. امید به موفقیت کمدی‌ها در خارج از آمریکا معمولا با شک و تردید همراه است اما معمولا روی فروش آنها در داخل آمریکا حساب ویژه‌ باز می‌شود. از سوی دیگر موفق‌ترین کمدی‌ها معمولا طی زمانی طولانی به فروش خوب دست یافته‌اند، مانند «شب در موزه» که از دسامبر ۲۰۰۶ روی پرده رفت و پس از شش ماه توانست ۲۵۰ میلیون دلار فروش کند.
«گورو عشق» با بازی مایک مه‌یرز و «باهوش باش» با بازی استیو کارل، به‌عنوان پرامیدترین کمدی‌های امسال، هر دو در یک روز روانه پرده خواهند شد. قبل و بعد از این فیلم نیز دو فیلم «با زوهان قاطی نشو» با بازی آدم سندلر و «ملاقات با دیو» با بازی ادی مورفی اکران می‌شوند. پس از آن نیز در ماه اوت با نمایش «توفان گرمسیری»، «پاین‌اپل اکسپرس» و «خانه بانی» با مملو از کمدی روبه‌رو خواهیم بود.
حتی «جنسیت و شهر»، فیلمی که بر مبنای مجموعه تلویزیونی موفق شبکه HBO ساخته شده نیز احتمالا در مقایسه با فیلم‌های سال قبل کم خواهد آورد.
بسیاری نسبت به موفقیت این فیلم خوش‌بین هستند و امیدوارند بتواند دست‌کم به فروشی مانند «شیطان پرادا می‌پوشد» دست بیابد که تابستان ۲۰۰۶ حدود ۱۲۵ میلیون دلار فروش داشت. حتی اگر این امر تحقق یابد، «جنسیت و شهر» هنوز هم فروش کمتری نسبت به «باردار» خواهد داشت که در زمان مشابه سال گذشته به نمایش درآمد. کمدی‌های با موضوع دختران نوجوان هنوز نتوانسته‌اند به رده اول فیلم‌های پرفروش راه یابند و «باردار» نیز به سختی توانست فروش خود را به ۱۴۹ میلیون دلار برساند.
شاید دست‌اندرکاران هالیوود بتوانند با امید به فرا رسیدن فصل فیلم‌های جایزه‌بگیر در پاییز و زمستان، راحت‌تر با این مقایسه‌ها کنار بیایند. فیلم‌های اسکاری سال قبل ـ به‌ویژه آثار سیاهی مانند «خون به پا می‌شود» و «پیرمردها کشوری ندارند» (برنده اسکار بهترین فیلم) ـ در گیشه نیز کمابیش موفق بودند. شاید بدین ترتیب تجارت سینما بتواند در پایان سال کارنامه قابل‌قبولی، در مقایسه با سال قبل، از خود به‌جای گذارد.
مایکل سیپلی
منبع: ورایتی، ۱۵ مه
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید