پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

میشل سلیمان کیست؟


میشل سلیمان کیست؟
پس از چندین ماه رایزنی های مستمر میان گروههای معارض و جریان حاکم بر دولت و مطرح شدن اسامی مختلف برای تصدی پست ریاست جمهوری و ارائه چندین طرح برای برون رفت از بحران لبنان از جمله طرح میشل عون رئیس جریان آزاد ملی لبنان، سرانجام دو جناح عمده سیاسی این کشور در نشست دوحه قطر، درباره انتخاب میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان به عنوان رئیس جمهور این کشور به توافق رسیدند.
میشل سلیمان فرمانده ارتش لبنان مسیحی مارونی است. وی در سال ۱۹۴۸در شهر عمشیت واقع در شهرستان جبیل در استان جبل لبنان به دنیا آمد. سلیمان سال ۱۹۹۰ ریاست رسته اطلاعاتی جبل لبنان را بر عهده گرفت و تا تاریخ ۱۹۹۱‎/۸‎/۲۴ عهده دار این سمت بود. وی فرماندهی ارتش را در تاریخ ۱۹۹۸‎/۸‎/۲۱ عهده دار شد.
فرمانده ارتش لبنان که تصدی پست ریاست جمهوری را به دست گرفت در سال ۱۹۷۰از مدرسه نظامی با درجه ستوانی فارغ التحصیل شد. وی همچنین دارای مدرک علوم سیاسی در دانشگاه لبنان است.
وی به دو زبان فرانسه و انگلیسی کاملا مسلط است. سلیمان داری سه فرزند است. رئیس جمهوری جدید لبنان برگزینه مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی تاکید دارد و از مقاومت در مبارزه با اشغالگران برای آزاد سازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ حمایت کرد.
بعد از خروج ارتش سوریه در ۲۶ آوریل سال ۲۰۰۵ نیروهای ارتش در سراسر خاک لبنان مستقر شدند و هیچ مورد شورش یا ناامنی در سال ۲۰۰۷ در این کشور مشاهده نشد. تکمیل و بازسازی ساختار ارتش لبنان بعد از تعدیل قانون خدمت زیر پرچم از دیگر فعالیت های وی بود که بدان اقدام نمود. کشف فعالیت شبکه های تروریستی و جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز از دیگر مواردی بود که سلیمان خوب از عهده آن بر آمد که آخرین آن کشف یک شبکه جاسوسی اسرائیل در تاریخ ۲۰۰۶‎/۶‎/۱۰ در یک عملیات غافلگیرکننده بود.
وی در تحولات سیاسی لبنان خط مشی بی طرفانه ای در پیش گرفت و از ارتش برای برقراری ثبات، امنیت و حفظ حقوق شهروندان این کشور کمک گرفت و به ابزاری در دست جریان حاکم تبدیل نشد تا از قدرت خود برای سرکوب مخالفان سیاست های دولت استفاده کند، از همین رو از قرار دادن ارتش در مقابل گروههای معارض و مخالف سیاست های دولت سنیوره خودداری کرد و مانع از برگزاری تحصن نیروهای مخالف علیه دولت فواد سنیوره نشد و حتی در جریان درگیری های اخیر در بیروت و دیگر مناطق این کشور که در پی مصوبه دولت سنیوره مبنی بر غیرقانونی خواندن شبکه مخابراتی حزب الله لبنان و برکناری سرتیپ وفیق شقیر افسر بلندپایه و رئیس دستگاه امنیت فرودگاه بیروت، صورت گرفت از عهده نقش خود در حفظ و برقراری امنیت شهروندان و حفظ نهادهای دولتی و خصوصی کاملا برآمد گرچه این اقدام سلیمان باعث شد که وی را به جانبداری از نیروهای مخالف دولت متهم کنند.
سلیمان علاوه بر در پیش گرفتن سیاست بیطرفانه در تحولات لبنان، توانایی خود را در سرکوب گروه موسوم به فتح الاسلام در اردوگاه نهرالبارد که این درگیری به مدت سه ماه به طول انجامید، به نمایش گذاشت که این امر موجب تقویت جایگاه او در لبنان شد به طوری که دو جناح مخالف و موافق جریان حاکم با نامزدی وی برای تصدی پست ریاست جمهوری موافقت کردند، ولی تصدی پست ریاست جمهوری از سوی وی مشکل قانونی داشت که با اصلاح قانون اساسی لبنان از سوی نمایندگان مجلس این مشکل برطرف شد زیرا بر اساس ماده ۴۹ قانون اساسی لبنان مسئولان رده بالای دولتی باید دو سال قبل از احراز این پست از سمت خود استعفا دهند که با تغییر در این ماده از قانون اساسی لبنان عملا زمینه برای تصدی پست ریاست جمهوری توسط وی هموار شد.
سرانجام گروههای سیاسی لبنان پس از سفر هیئت اتحادیه عرب به بیروت توافق کردند که با میانجیگری قطر در دوحه تشکیل جلسه دهند و برای حل مسائل مورد اختلاف به مذاکرات خود در هتل شرایتون قطر ادامه بدهند که پس از پنج روز مذاکره دو جناح عمده سیاسی این کشور با انتخاب میشل سلیمان فرمانده ارتش به ریاست جمهوری جدید این کشور موافقت کردند و عملا سکان اداره امور این کشور را به وی واگذار خواهند کرد. امیل لحود رئیس جمهور لبنان از سوم آذرماه سال گذشته پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود و پس از ۹ سال با اعلام حالت فوق العاده ارتش این کشور را مامور حفظ امنیت و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور کرد و کاخ بعبدا را ترک گفته بود. از آن زمان به بعد لبنان بدون رئیس جمهور اداره می شود و مدتها در میان گروههای سیاسی لبنان درباره فرد مورد نظر برای جانشینی وی بحث بود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید