شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی نمایه توده بدن در زنان سنین باروری شهرستان مرند و ارتباط آن با شاخصهای هماتولوژیک وضعیت آهن


بررسی نمایه توده بدن در زنان سنین باروری شهرستان مرند و ارتباط آن با شاخصهای هماتولوژیک وضعیت آهن
● زمینه و اهداف:
برخی مطالعات اخیر حاکی از رابطه بین ترکیب و اندازه های بدن و شاخصهای وضعیت آهن هستند. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت نمایه توده بدن (BMI) زنان غیرباردار - غیرشیرده در سنین باروری (۱۵-۴۹ سال) شهرستان مرند و شناسایی ارتباط آن با وضعیت هماتولوژیک و شاخصهای بیوشیمیایی وضعیت آهن انجام گرفت.
● روش بررسی:
تعداد ۱۰۴۹ نفر از زنان واجد شرایط به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. پس از انتخاب نمونه ها از هر یک توسط پرسشنامه مصاحبه به عمل آمد و ویژگیهای دموگرافیک، اطلاعات مربوط به سابقه بیماری و باروری گردآوری شد. اندازه های تن سنجی شامل قد و وزن اندازه گیری و BMI محاسبه گردید. نمونه خون ناشتا گرفته شد و ارزیابی هماتولوژیک توسط اندازه گیری Hb, Hct و MCV صورت گرفت.
● یافته ها:
بر اساس یافته ها، میانگین BMI زنان مورد مطالعه معادل ۲۴.۴۹ kg/m۲بود که در محدوده طبیعی می باشد، لیکن منحنی توزیع آن دارای چولگی به سمت چپ است. میانگین BMI گروههای سنی، با افزایش سن به طرز معنی داری افزایش یافت. (P<۰.۰۰۰۱) میانگینBMI جامعه شهری بیش از جامعه روستایی بود. همچنین همبستگی مثبت و معنی داری بین BMI و تعداد زایمانها (p=۰.۰۰۶۷, r=۰.۰۱۰۲) مشاهده شد. در مطالعه چارکهای مختلف BMI و شاخصهای هماتولوژیک، رابطه معنی داری بین چارکهای مختلف BMI و هماتوکریت و هموگلوبین مشاهده شد.
● نتیجه گیری:
بنابراین، در کنار به اجرا درآوردن برنامه هایی جهت پیشگیری از کم خونی فقر آهن، مقابله با موارد چاقی و افزایش احتمالی ذخایر آهن در زنان در سنین باروری ضروری به نظر می رسد.
زمزم پاک نهاد
نسرین امیدوار
علی محبوب سلطان
شمسی عافیت میلانی
علیرضا استادرحیمی
مهرانگیز ابراهیمی ممقانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید