سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

الگوی مصرف موادغذایی و وضعیت رشد کودکان پیش دبستانی مهدکودک های تبریز


الگوی مصرف موادغذایی و وضعیت رشد کودکان پیش دبستانی مهدکودک های تبریز
● زمینه و اهداف:
سوء تغذیه یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی است که میلیون ها کـــــودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در کشورهای در حال توسعه وضعیت نابسامان اقتصادی - اجتماعی و دریافت ناکافی غذا از علل عمده سوء تغذیه است.
● روش بررسی:
به منظور بررسی الگوی مصرف مواد غذایی و وضعیت رشد کودکان پیش دبستانی ۴۰۰ کودک از مهد کودک های دولتی و خصوصی تبریز به روش نمونه گیری ساده تصادفی انتخاب شدند و از طریق اندازه گیری های تن سنجی و پرسشگری مورد مطالعه قرار گرفتند.
● یافته ها:
نتایج پژوهش نشان داد که در کل کودکان، نسبت سو تغذیه خفیف تا متوسط بر اساس استانداردNCHS ، از نظر نمایه وزن بایسته برای سن ۵۱.۹%، قد بایسته برای سن ۴۶.۱% و وزن بایسته برای قد ۴۷.۶% بود. بر اساس انحراف از میانه رفرانس نسبت سوء تغذیه به ترتیب ۶.۱%، ۷.۶%و ۵.۱% به دست آمد. وابستگی معنی دار میان وضعیت تغذیه با جنس تنها در نمایه قد بایسته برای سن (p=۰.۰۲۶) مشاهده شد. بیشترین شیوع کم وزنی در گروه سنـــی ۶-۵ سال و کوتاه قدی و تحلیل رفتن در گروه زیر ۴ سال مشاهده شد.
از نظر مصرف، میانگین بسامد چهار گروه غذایی اصلی (بار در هفته) در کودکان مورد مطالعه کمتر از مقادیر توصیه شده بود و هیچ تفاوتی بین کودکان مهدکودک های دولتی و خصوصی از نظر میانگین بسامد مصرف مواد غذایی و وضعیت رشد مشاهده نشد. با افزایش سطح تحصیلات مادران مصرف گـــروه گوشت، سبزی و میوه ارتباط مثبت معنی داری را با سن کودکان نشان داد (p=۰.۰۲۳).
● نتیجه گیری:
نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از نامطلوب بودن وضعیت رشد و میانگین بسامد مصرف چهار گروه غذایی اصلی در بین کودکان پیش دبستانی مورد مطالعه است.
پروین پورعبدالهی
مهرانگیز ابراهیمی ممقانی
حسین کوشاور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید