جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به فیلم Iron Man


نگاهی به فیلم Iron Man
در سفری به افغانستان برای معرفی محصول جدید صنایع استارک به نام موشک جریکو، کاروان نظامی همراه تونی استارک مورد حمله قرار گرفته و تونی زخمی می‌شود. تروریست‌ها بدن نیمه جان وی را به مخفی گاه خود برده و در آنجا تونی توسط اسیر دیگری به نام دکتر ینسن مورد مداوا قرار می‌گیرد، اما باید باطری بزرگی را برای جلوگیری از رسیدن ترکش‌ها به قلب‌اش با خود به این طرف و آن طرف بکشد. تروریست‌ها از تونی می‌خواهند تا برایشان موشک‌های جریکو بسازد، اما تونی به همراه دکتر ینسن به موازات این کار زرهی بسیار مقاوم و مکانیکی تولید می‌کند و موفق به فرار از چنگ تروریست‌ها می‌شود.
در بازگشت به آمریکا، تونی رآکتور کوچکی برای بدن خود ساخته و سپس اعلام می‌کند از این پس صنایع استارک در زمینه اسلحه‌سازی فعالیت نخواهد کرد، اما اوبادیا استن شریک وی از این تصمیم راضی نیست. تونی نیز در آزمایشگاه مجهز خود دست به کار تکمیل زره ابداعی خود می‌شود. هدف او حفاظت از مردم و تامین صلح است، و به زودی شهرتی فراگیر در میان مردم با عنوان Iron Man پیدا می‌کند. ولی همزمان با اعلام هویت واقعی مرد آهنی خبر می‌رسد که تروریست‌ها با سلاح‌های ساخت صنایع استارک و به ویژه موشک جریکو مجهز شده اند.
تونی خیلی زود کشف می‌کند که استن به هر دو طرف جنگ، یعنی ارتش آمریکا و تروریست‌ها اسلحه می‌فروشد. مجهز شدن تروریست‌ها به موشک جریکو سبب می‌شود تا تونی مجهز به زره آهنین تازه- که قدرت پرواز نیز به آن اضافه شده- به افغانستان بازگردد. تونی در بازگشت به آمریکا دستیارش پپر پاتز را برای یافتن مدارک ارسال اسلحه به تروریست‌ها به دفتر استن می‌فرستد. استن که مخفیانه سرگرم کار روی زرهی مشابه است، بعد از اطلاع یافتن از ماجرا تصمیم به نبرد با تونی و نابودی او می‌گیرد...
جاناتان کولیا فوریو متولد ۱۹۶۶ نیویورک است. در ۱۹۸۸ تحصیل در کالج کوئینز را نیمه تمام گذاشت و به شیکاگو رفت تا کمدین شود. در تئاترهای بداهه تجربه اندوخت و در ۱۹۹۳ اولین نقش کوچک خود را در فیلم رودی به دست آورد. سال بعد وارد تلویزیون شد و سپس به لس آنجلس مهاجرت کرد. در آنجا موفق شد تا به عنوان بازیگر-فیلمنامه نویس با فیلم Swingers شهرتی به هم بزند. در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی متعددی ظاهر شد و تهیه کنندگی را نیز آزمود. در سال ۲۰۰۳ اولین فیلم بلند سینمایی خود را به نام الف ساخت.
فیلم با موفقیت تجاری روبرو شد و راه برای تامین سرمایه فیلم گران قیمت زاتورا باز کرد. Iron Man سومین فیلم بلند فوریو است و با توجه به سه فیلمی که تاکنون ساخته می‌توان او را کارگردانی مناسب برای فیلم‌های خانوادگی و نوجوان پسند ارزیابی کرد. چیزی که خود نیز به آن می‌بالد.
با این اوصاف بدیهی است که می‌تواند بهترین گزینه برای تولید اولین فیلمی باشد که استودیوی مارول نقش صاحب اثر و سرمایه گذار آن را بازی می‌کند.
فیلمی با بودجه‌ای ۱۸۶ میلیون دلاری که فوریو خود آن را نوعی فیلم مستقل جاسوسی-مهیج که گویا رابرت آلتمن آن را با تاثیراتی از سوپرمن، داستان‌های تام کلنسی، فیلم‌های جیمز باند و پلیس آهنین و بتمن بازمی‌گردد کارگردانی کرده باشد. توصیف خوبی است و نباید فراموش کرد که آلتمن نیز فیلمی چون پاپای [همان ملوان زبل خودمان!] را در کارنامه دارد. با این تفاوت که Iron Man به گفته خالقانش بر اساس شخصیتی واقعی چون‌هاوارد هیوز ساخته شده که عاشق هوانوردی، فیلمسازی، اختراع و ... بود.
بنا به اقتضای روز داستان کمی تغییر یافته و به روز شده است. در قصه اصلی استارک در جنگ ویتنام زخمی می‌شد و سپس در جنگ خلیج فارس شرکت می‌کرد، اما در فیلم محل وقوع داستان به افغانستان تغییر یافته است. البته این موضوع سبب نشده تا فیلم حال و هوایی واقعگرایانه پیدا کند.
Iron Man شاید مهم ترین و مورد پسندترین قصه مصور مارول نباشد، اما به دلیل داشتن مابه ازای بیرونی [هاوارد هیوز] با الگوهای قهرمانی در قرن بیستم بیشتر همخوانی دارد. طبیعی است چنین ابرقهرمانی باید خیلی زودتر از اینها روی پرده سینما ظاهر می‌شد.
او بر خلاف اسپایدرمن/مرد عنکبوتی توسط یک حیوان گزیده نمی شود، یا مانند سوپرمن مادرزاد دارای نیروهای خارق العاده نیست. بلکه او مردی متعلق به زمانه ماست که تنها توانایی اش ساختن و ابداع ابزار است. یک مغز متفکر که سرانجام به قدرت تخریبی اختراعات خود پی می‌برد [کسی مثل آلفرد نوبل]، یعنی زمانی که روی خود حضرت شان امتحان می‌شود، اما راه حل نهایی آن قدرها هم مسالمت آمیز نیست و ته رنگی از تصور آمریکایی‌های امروز برای دست یافتن به صلح دارد: استفاده از زور یعنی جنگ برای صلح.
به همین خاطر قهرمان ما هم بعد از اعلام توقف خط تولید موشک‌های جریکو [به خاطر اینکه سربازان آمریکایی هم با سلاح‌های ساخت کارخانه خود او لت و پار می‌شوند!] چاره ای نمی بیند تا زره خارق العاده خود را تولید کند و به جنگ تروریست‌ها و حامیان آنها [صاحبان کارخانجات اسلحه سازی] برود!
رابرت داونی جونیور که برای رسیدن به قالب فیزیکی نقش بسیار تلاش کرده، در ترسیم چهره پر تناقض این قهرمان کمی تا قسمتی بداخلاق و اصولاً یک بچه بد موفق است. می‌ماند حضور کم رنگ پالترو، که مدتی است حضور کم‌رنگی دارد، در نقشی کوچک و بدون چالش که انتظارات را بر باد می‌دهد.
بریجز نیز در نقش آدم بد قصه با سری طاس و انگیزه‌هایی پذیرفتنی خوش درخشیده است. می‌ماند حضور دو ایرانی-رامین جوادی و شاون توب- در دو نقش پر اهمیت که می‌تواند انگیزه قوی برای تماشای فیلم از سوی ایرانی‌ها باشد. کارگردان فیلم اعلام کرده که Iron Man اولین فیلم از یک سه گانه است و قرار است که قسمت دوم آن در سال ۲۰۱۰ اکران شود. ولی تا آن زمان سه سال باید صبر کنید. پس دم را غنیمت شمرده و به تماشای همین یکی بروید!
منبع : بانی فیلم
منبع : وب سایت سینمایی سی نگاه


همچنین مشاهده کنید