جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تظاهرات پوستی در مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان همودیالیز


تظاهرات پوستی در مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان همودیالیز
● مقدمه:
تظاهرات پوستی متنوعی در مرحله نهایی نارسایی مزمن کلیه وجود دارد که ممکن است نمای عرضه کننده بیماری نیز باشد. این مطالعه با هدف بررسی تظاهرات پوستی در مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان با همودیالیز انجام شده است.
● روش کار:
این مطالعه توصیفی طی نیمه اول سال ۱۳۸۱ در بیمارستان قائم (عج)، امام رضا (ع)، موسی بن جعفر(ع) انجام شده است. تظاهرات و علائم پوستی ۸۲ بیمار با نارسایی مزمن کلیه مورد مطالعه قرار گرفت. ۱۲ بیمار از مطالعه حذف شدند. سطح سرمی PTH، کلسیم و فسفر تعیین و ارتباط آن با خرش مورد مطالعه قرار گرفت. مشخصات فردی، تظاهرات بالینی، نتایج آزمایشگاهی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید و اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی، جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
● نتایج:
شایعترین علامت خارش بود که در %۷۰ بیماران مشاهده شد. نشانه ها شامل خشکی پوست در %۵۰، تغییر رنگ پوست در %۷۱.۵ و ناخن نیمه شده در %۳۰ موارد مشاهده شد. سطح سرمی PTH در بیماران با خارش بیشتر از بیمارانی که خارش نداشتند بود (p=۰.۰۱) اما اختلاف بارزی بین سطح کلسیم و فسفر سرم در دو گروه مشاهد نشد (p>۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
گر چه فراوانی تظاهرات پوستی در مرحله نهایی نارسایی کلیه مشابه سایر مطالعات در کشورهای غربی بود اما در بعضی موارد اختلاف وجود دارد عواملی مثل نژاد، آب و هوا، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و ... ممکن است در این اختلاف ها سهیم باشند.
محمدجواد یزدان پناه
محمدجواد مجاهدین
محمد ابراهیمی راد
محسن بیجندی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید