جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رابطه بین سطح آلانین آمینوترانسفراز سرمی و یافته های آسیب شناسی کبدی در مبتلایان به هپاتیت C مزمن


رابطه بین سطح آلانین آمینوترانسفراز سرمی و یافته های آسیب شناسی کبدی در مبتلایان به هپاتیت C مزمن
● زمینه و هدف:
در اغلب بیماریهای کبدی، افزایش سطح آلانین آمینوترانسفراز (ALT) می تواند نشانه ای از نکروز سلولی باشد؛ ولی هنوز مطالعه ای در این زمینه در ایران انجام نشده است.
● روش بررسی:
این مطالعه جهت مقایسه درجه (grade)، مرحله (stage) و مقیاس فعالیت بافتی (HAI Score) در دو گروه از مبتلایان به هپاتیت مزمن C با آلانین آمینوترانسفراز سرمی طبیعی و افزایش یافته طراحی شده است. در این مطالعه ۳۲ بیمار با آلانین آمینوترانسفراز سرمی طبیعی و ۸۴ بیمار با آلانین آمینوترانسفراز سرمی افزایش یافته مورد بررسی قرار گرفته اند.
● یافته ها:
میانه درجه و مرحله در گروه با سطح طبیعی آنزیم به ترتیب ۴ و ۱ و در گروه با سطح افزایش یافته آنزیم به ترتیب ۶.۵ و ۲ به دست آمد. مرحله بزرگتر از ۲ به ترتیب در ۵ بیمار (%۱۵.۶) با سطح طبیعی آنزیم و ۳۶ بیمار (%۴۲.۹) با سطح افزایش یافته آنزیم مشاهده شد (p=۰.۰۰۶).
● نتیجه گیری:
اگرچه ضایعات کبدی در بین مبتلایان به هپاتیت مزمن C با سطح طبیعی آلانین آمینوترانسفراز سرمی خفیف ترند، لیکن نمونه برداری و بررسی آسیب شناسی کبدی به عنوان یک روش تشخیصی مفید در تمامی مبتلایان به هپاتیت مزمن C، صرف نظر از سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز توصیه می گردد.
ناصر ابراهیمی دریانی
فرید آزموده اردلان
ترانه درمحمدی
محمد بشاشتی
علی اسد هشترودی
بابک حق پناه
علیرضا سیاح
مجید شکیبا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید