شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تظاهرات بالینی سندرم روده تحریک پذیر در مردان و زنان ایرانی: یک مطالعه مقایسه


تظاهرات بالینی سندرم روده تحریک پذیر در مردان و زنان ایرانی: یک مطالعه مقایسه
● زمینه و هدف:
سندرم روده تحریک پذیر(Irritable bowel syndrome-IBS) از جمله شایع ترین اختلالات گوارشی است که در بخش عمده ای از مراجعین به پزشکان عمومی و متخصصین گوارش مشاهده می گردد. نوع و فراوانی علایم بالینی این سندرم ممکن است در زنان و مردان متفاوت باشند. از آنجایی که در ایران مطالعات انجام شده در این خصوص اندک می باشد، مطالعه حاضر جهت بررسی تفاوت معیارهای تشخیصی و علایم بالینی در زنان و مردان ایرانی مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر طراحی و اجرا گردید.
● روش بررسی:
در این مطالعه مقطعی بین علایم بالینی ۷۶ بیمار مرد و ۱۱۶ بیمار زن مراجعه کننده به یک درمانگاه تخصصی خصوصی که بر اساس نظر متخصص گوارش ورد بیماریهای عضوی تشخیص سندرم روده تحریک پذیر برای آنها مطرح گردیده بود مقایسه انجام گرفت. از آزمون کای-دو جهت سنجش تفاوت آمارهای به دست آمده استفاده گردید.
● یافته ها:
از میان علایم گوارشی درد شکمی، تهوع، آروغ زدن بیش از حد، مزه بد دهان به ترتیب با نسبت زن به مرد ۱.۲،۲،۱.۷ و۱.۴ در زنان شایع تر بودند (p<۰.۰۵)، در حالی که نفخ شکمی و دفع موکوس به ترتیب با نسبت مرد به زن۱.۳ و ۱.۶ بیشتر در آقایان مشاهده گردیدند (p<۰.۰۵). علایم غیر گوارشی این بیماری نظیر تپش قلب، اضطراب و افسردگی با نسبت زن به مرد۱.۷ و ۱.۳ و ۱.۷ در زنان بیشتر مشاهده گردیدند (p<۰.۰۵). حساسیت معیارهای رومRomeII)II) در جنس مذکر و مونث به ترتیب %۹۶.۳ و %۹۲ به دست آمد. این مقادیر برای معیارهای مانینگ (Manning) در جنس مذکر و مونث به ترتیب %۹۳.۴ و%۸۰.۲ بود.
● نتیجه گیری:
علایم بالینی سندرم روده تحریک پذیربر حسب جنس متفاوت است. به نظر می رسد معیار تشخیصی مانینگ در مردان کاربردی تر باشد.
ناصر ابراهیمی دریانی
فاطمه فرامرزی گروسی
هادی غفرانی
پرویز حسینی
محمد بشاشتی
علی اسد هشترودی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید