شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی وجود ژن cagA درسویه های هلیکوباکتر پیلوری جدا شده از بیمـاران مبتلا به NUD، زخم های پپتیک و سرطان با روش PCR


بررسی وجود ژن cagA درسویه های هلیکوباکتر پیلوری جدا شده از بیمـاران مبتلا به NUD، زخم های پپتیک و سرطان با روش PCR
● مقدمه:
هلیکوباکتر پیلوری در موکوس معده کلونیزه می شود و انواعی از تظاهرات بالینی در دستگاه فوقانی گوارش ایجاد می کند. نتایج بالینی عفونت هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در ارتباط با وجود یا عدم وجود ژن cagA باشد.
● مواد و روش ها:
به منظور بررسی وجود ژن cagA در سویه های هلیکوباکتر پیلوری مرتبط باNon Ulcer Dyspepsia، زخم های پپتیک و سرطان معده، ۱۵۰ نمونه بیوپسی از بیماران آلوده به هلیکوباکتر پیلوری تهیه گردید. نمونه های بیوپسی بر روی محیط اختصاصی تحت شرایط میکروآئروفیلیک کشت داده شد. پس از پایان مهلت انکوباسیـون، کلنی های مشکوک به هلیکوباکتر پیلوری با روش های بیوشیمیایی تعیین هویت گردید. در مـرحله بعد، کلنی های باکتری جهت استخراج DNA مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت با استفاده از پرایمر اختصاصی، حضور یا عدم حضور ژن cagA با روش PCR مورد بررسی قرار گرفت.
● یافته های پژوهش:
از میان نمونه های مورد بررسی در ۹۲ مورد باکتری با روش کشت، ایزوله گردید. پس از انجام PCR فراوانی ژن cagA در سویه های مرتبط با بیماران مبتلا به NUD، زخم اثنی عشر، زخم معده و سرطان معده به ترتیب برابر بود با ۷/۶۴% (۲۲ مورد از ۳۴ نمونه مورد مطالعه)، ۱۰۰ % (۲۸ مورد از ۲۸ نمونه مورد مطالعه)، ۹۰% (۱۸ مورد از ۲۰ نمونه مورد مطالعه) و ۱۰۰% (۱۰ مورد از ۱۰ نمونه مورد مطالعه). تفاوت معنی داری در همـراهی این ژن با سویه های جدا شده از بیماران مبتلا به زخم های پپتیک و سرطان معده وجود داشت (P<۰.۰۵)، اما این تفاوت در مورد سویه های جدا شده از بیماران NUD معنی دار نبود (P=۰.۰۸).
● نتیجه گیری نهایی:
با توجه به نتایج این مطالعه می توان استنباط نمود که وجود ژنcagA در سویه های هلیکوباکترپیلوری می تواند منجر به نوع شدید بیماری از جمله زخم های پپتیک و سرطان گردد.
محمدحسن شیرازی
امیر قاسمی
محمدرضا خرمی زاده
ناصر ابراهیمی دریانی
مصطفی حسینی
نورخدا صادقی فرد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید