جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سیر بالینی کولیت اولسروز در همزمانی با کلانژیت اسکلروزان اولیه


بررسی سیر بالینی کولیت اولسروز در همزمانی با کلانژیت اسکلروزان اولیه
● مقدمه:
بر اساس تجربیات بالینی مولفین، ابتلا به کلانژیت اسکلروزان اولیه در بیماران مبتلا به کولیت اولسروز منجر به خفیفتر شدن سیر بیماری روده ای می شود. لذا این مطالعه جهت مقایسه فعالیت بالینی کولیت اولسروز به صورت منفرد و یا در همزمانی با کلانژیت اسکلروزان اولیه طراحی شده است.
● مواد و روشها:
در این مطالعه ۱۹ بیمار مبتلا به کولیت اولسروز و کلانژیت اسکلروزان اولیه با میانگین سنی ۲۵ سال که ۸ نفر از آنها مذکر بودند، وارد مطالعه شدند. در ازای هر یک از این بیماران، ۳ بیمار که تنها مبتلا به کولیت اولسروز بودند به عنوان شاهد انتخاب شدند. جهت تعیین سیر و شدت بیماری در طول سالهایی که بیماران تحت نظر بودند، از عواملی همچون تعداد دفعات بستری در بیمارستان به علت کولیت اولسروز و تعداد دوره های درمان کوتاه مدت با کورتیکوستروئید استفاده شد. جهت مقایسه سیر بالینی بیماری در دو گروه مورد و شاهد، از آزمون repeated measures two-way ANOVA استفاده شد.
● نتایج:
متوسط دوره پیگیری در دو گروه مورد و شاهد به ترتیب برابر با ۱۲.۲±۵.۷ و ۱۱.۴±۴.۹ سال بود. از نظر مصرف سولفاسالازین و آمینوسالیسیلات ها تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. در هر دو گروه تناوب دفعات بستری و مصرف کورتیکوستروئید کوتاه مدت به مرور زمان کاهش یافته بود (p<۰.۰۰۰). به طور کلی در گروه شاهد تعداد دفعات بستری و مصرف کورتیکوستروئید کوتاه مدت بیشتر بود (به ترتیب p=۰.۰۴۵ و (p=۰.۰۳۲.
● نتیجه گیری:
پیدایش کلانژیت اسکلروزان اولیه در بیماران مبتلا به کولیت اولسروز می تواند باعث خفیف تر شدن علایم بالینی کولیت گردد. بنابراین مطالعات تکمیلی جهت بررسی اساس این پدیده ضروری است.
ناصر ابراهیمی دریانی
علیرضا معیری
حسین بهرامی
بابک حق پناه
آتوسا نیرحبیبی
محسن سادات صفوی
محمد بشاشتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید