چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اپیدمیولوژیک بیماران مراجعه کننده با کولیت میکروسکوپیک به یک مرکز درمانی دانشگاهی


بررسی اپیدمیولوژیک بیماران مراجعه کننده با کولیت میکروسکوپیک به یک مرکز درمانی دانشگاهی
● مقدمه:
کولیت میکروسکوپیک شامل دو بیماری التهابی روده با منشا ناشناخته می باشد: کولیت لنفوسیتیک و کولیت کلاژنی. با توجه به طبیعی بودن نمای ظاهری کولون در این بیماران، شک بالینی و نمونه برداری از بافت روده حین کولونوسکوپی جهت تشخیص این بیماری ضروری است.
● مواد و روشها:
در این مطالعه گذشته نگر به بررسی توصیفی خصوصیات اپیدمیولوژیک، بالینی و پاراکلینیکی بیماران مبتلا به کولیت میکروسکوپیک در یک مرکز دانشگاهی واقع در شهر تهران، که از ابتدای سال ۱۳۸۱ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۸۲ مراجعه کرده بودند، پرداخته شد.
● نتایج:
در این مقطع ۱۲ بیمار مبتلا به کولیت میکروسکوپیک (۳ نفر کولیت کلاژنی، و ۹ نفر کولیت لنفوسیتیک) در این مرکز تشخیص داده شدند. اکثریت این بیماران مونث بودند (۱۱ نفر-۹۲%). میانگین سنی بیماران حین تشخیص بیماری ۱۸/۱± ۶/۴۷ سال بود. میانگین زمان بروز علایم تا تشخیص بیماری ۸ سال (۲ ماه تا ۲۷ سال) به دست آمد. شایعترین شکایت اسهال بود که در تمامی بیماران وجود داشت. تظاهرات بالینی اکثر بیماران به صورت مزمن متناوب بود (۶ نفر- ۵۰%). از لحاظ وجود بیماریهای همراه یک مورد بیمار مبتلا به هیپرتیروئیدی، یک مورد مبتلا به گاستریت آتروفیک و یک مورد مبتلا به دیابت نوع ۱ مشاهده شد. در پیگیری به عمل آمده در طول دوسال پس از شروع درمان هیچ گونه علایمی به نفع عود بیماری مشاهده نگردید.
● نتیجه گیری:
این بیماری اکثرا توسط پزشکان به فراموشی سپرده می شود و گاهی بیمار با تشخیص سندرم روده تحریک پذیر تحت مداوا قرار می گیرد. بنابراین تشخیص آن محتاج ضریب بالای شک بالینی در زمینه اسهال ابکی مزمن و نمای ماکروسکوپیک طبیعی در کولونوسکوپی است.
فرید آزموده اردلان
ناصر ابراهیمی دریانی
بابک حق پناه
علی اسد هشترودی
علیرضا معیری
محمد بشاشتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید