جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کشورهای درحال توسعه و ریسک اقتصادی


کشورهای درحال توسعه و ریسک اقتصادی
ریسک در عرصه های مختلف اقتصادی و مالی به معنای ایجاد شرایطی در اقتصاد یک کشور است که موجب زیاندهی شرکتهای خارجی یا سرمایه گذاران خارجی در کشور میزبان شود یا اینکه سبب شود آنها بازدهی مورد انتظار را بدست نیاورند.
ریسک اقتصادی یکی از انواع ریسکهایی است که اقتصاد هر کشوری را تهدید می کند. از انواع ریسک می توان به ریسک اعتباری، ریسک مالی، ریسک اقتصادی، ریسک تورمی، ریسک سیاست پولی، ریسک سیستمیک یا ریسک بازاری اشاره کرد. تمامی انواع ریسکها از جهت تأثیر گذاری روی میزان جذب سرمایه های خارجی اهمیت دارند. به گزارش دیپلماسی ایرانی در این میان کشورهایی که اقتصادهای کوچک تری دارند یا در برخی از بخشهای اقتصادی ضعیف هستند بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. طبق گزارشهای اخیر صندوق بین المللی پول، ریسک اقتصادی بیشترین آسیب را به کشورهای در حال توسعه وارد می آورد و در میان تمامی کشورهای در حال توسعه کشورهای واقع در آفریقا و آسیا آسیب پذیرتر هستند. کشورهای در حال توسعه، قربانیان اصلی واحد مطالعات اقتصادی در گزارشی با عنوان « افق سرمایه گذاری در جهان تا سال ۲۰۱۱ میلادی: سرمایه گذاری مستقیم خارجی و چالش ریسک سیاسی » نوشت: « مطالعات روی وضعیت اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی در ۸۲ کشور جهان نشان می دهد در سال ۲۰۰۸ میلادی و سالهای آینده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای جهان کاهش خواهد یافت.
در این سالها تنها کشور مستثنی کشور هند خواهد بود که به دلیل فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه های خارجی خواهد توانست سهم بیشتری از سرمایه های خارجی را جذب کند.» فایننشال تایمز در گزارشی نوشت:« از سال ۲۰۰۰ میلادی تا به حال روند سرمایه گذاری خارجی در جهان تنزل یافته است اما نرخ این کاهش در سال ۲۰۰۷ میلادی بیشتر بود. دلیل بیشتر شدن نرخ کاهش سرمایه گذاری در کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه افزایش ریسک در اغلب اقتصادها بود. ریسکی که اغلب به دلیل مشکلات سیاسی و نابسامانی های ناشی از یکپارچه نبودن سران سیاسی کشور ایجاد شد و مدیریت درستی برای حل یا کاهش آن انجام نگرفت.» اقتصاد دانان بر این باورند افزایش ریسک اقتصادی در جهان بیشتر از هر نقطه ای روی اقتصاد کشورهای در حال توسعه تأثیر می گذارد. طبق آمارهای موجود طی شش سال گذشته سرمایه گذاری خارجی در هفتاد کشور در حال توسعه جهان ۱۳ درصد کاهش یافت و انتظار می رود نرخ کاهش سرمایه گذاری خارجی در این کشورها تا سال ۲۰۱۰ میلادی به ۱۷ درصد برسد.
پژوهشگران دلیل بالاتر بودن نرخ کاهش سرمایه گذاری در این کشورها را این طور عنوان می کنند:« در درجه اول ریسک سیاسی در این کشورها بیشتر از کشورهای توسعه یافته است و از طرف دیگر اقتصاد این کشورها در مقایسه با کشورهای دیگر جهان ضعیف تر است و تغییر سیاستهای سرمایه گذاری در این کشورها و کاهش سرمایه گذاری خارجی در آنها سریعتر به بخشهای مختلف و مهم اقتصاد رسوخ می کند.» اندریا هلیز، اقتصاددان مسئول این پروژه تحقیقی می گوید: « سرمایه گذاری خارجی در کشورهای مختلف به گونه های متفاوتی انجام می شود. گاهی سرمایه گذاری به صورت بیع متقابل است که به موجب آن سرمایه گذار علاوه بر اجرای پروژه به مدت مشخصی از فرآورده آن استفاده می کند و بعد آن پروژه و فرآورده های آن به کشور میزبان سرمایه واگذار می شود. گاهی سرمایه گذاری به صورت مالکیتی است. به این صورت که سرمایه گذار وارد کشور می شود پروژه ای را اجرا می کند و بعد محصول آن را به کشور میزبان می فروشد.
در هر دو حالت سرمایه گذاری برای کشور میزبان سودمند است و نبودن آن به معنای توسعه نیافتن پتانسیل های موجود در کشوری است که توانایی مالی یا فنی لازم برای بهره گیری از آن پتانسیل ها را ندارد.» البته سرمایه گذاری خارجی تنها از این جهت که کشور میزبان توان مالی لازم برای بهره برداری از پتانسیل ها را ندارد مهم قلمداد نمی شود. گاهی جذب سرمایه های خارجی می تواند سبب توسعه پتانسیل ها شود و میزبان را از فناوری های جدید تر بهره مند سازد. در ضمن کشور میزبان می تواند سرمایه های خود را وارد کشور دیگری نماید و اجرای پروژه ای دیگر را در آن کشور آغاز کند که سودآوری بیشتری برای آنها دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند در سال ۲۰۰۷ میلادی سرمایه گذاری خارجی در کشورهای توسعه یافته آمریکایی و اروپایی کمتر از سال قبل بود ولی اقتصاد آنها در برابر این مشکل آسیب پذیری کمتری داشت. زیرا کشورهای مذکور خود توانایی مالی لازم برای انجام بسیاری از پروژه ها را دارند. از طرف دیگر اقتصاد آنها به اندازه ای توسعه یافته و بزرگ است که وقفه چند ساله در جذب سرمایه های خارجی یا به عبارت صحیح تر کاهش سرمایه گذاری خارجی برای مدتی نمی تواند تأثیر ملموسی روی اقتصاد آنها به جای بگذارد. به گفته پژوهشگران مرکز مطالعات اقتصادی، کشورهای در حال توسعه اصلی ترین قربانیان افزایش ریسک اقتصادی در جهان هستند و در سالهای گذشته بیشترین ریسک را تجربه کرده اند.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید