شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اختلال آزمون عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده مراجعه کننده به یک درمانگاه خصوصی در سال ۸۳


اختلال آزمون عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده مراجعه کننده به یک درمانگاه خصوصی در سال ۸۳
● زمینه و هدف:
شواهدی وجود دارند که نشان می دهند احتمالا عملکرد ریوی در مبتلایان به بیماری التهابی روده (IBD) مختل است. در این مطالعه مورد- شاهد قصد بر آن است تا میزان اختلال عملکرد ریوی در بیماران IBD با گروه کنترل مقایسه شود.
● روش بررسی:
آزمون عملکرد ریوی در ۳۷ بیمار به IBD )۲۹ نفر مبتلا به کولیت اولسرو و ۸ نفر مبتلا به بیماری کرون) که بیماری شناخته شده ریوی به علت مشخص نداشتند و ۳۰ نفر افراد سالم که از نظر سن و جنس و مصرف سیگار و معیار توده بدن با گروه بیمار همسان شده بودند، انجام شد. فعالیت بیماری کولیت اولسرو براساس «معیار فعالیت ترولاو».و فعالیت کرون براساس «معیار فعالیت بیماری کرون» تعیین شد. طول مدت بیماری از زمان اولین جواب پاتولوژی منطبق بر بیماری محاسبه شد. وسعت درگیری دستگاه گوارش براساس آندوسکوپی وبررسی رادیوگرافی موجود در پرونده بیمار، تعیین شد.
● یافته ها:
حدود ۱۹% از مبتلایان IBD اختلال عملکرد ریوی با طرح انسدادی، محدودیتی و مختلط داشتند؛ در حالی که در گروه کنترل تنها ۳% اختلال عملکرد ریوی وجود داشت. میانگین جریان بازدمی با فشار در ۷۵-۲۵ درصد از بازدم (FEF۲۵-۷۵%) و حجم بازدمی با فشار طی ثانیه اول (FEV۱) به طور معنی داری در مبتلایان به IBD کمتر از گروه کنترل بود )به ترتیب p=۰.۰۲ و (p=۰.۰۳۶. ارتباط همبستگی معکوس بین وسعت درگیری کولون در مبتلایان به کولیت اولسرو با FEV۱ (R=-۰.۵۲۸, p=۰.۰۰۳) و FEF۲۵-۷۵% (R=-۰.۵۳۲, p=۰.۰۰۳) مشاهده شد. همچنین ارتباط همبستگی معکوس بین مدت ابتلا به IBD و FEF۲۵-۷۵% (R=-۰.۳۳۶, p=۰.۰۴۲) یافت شد.
● نتیجه گیری:
درگیری تحت بالینی ریوی به عنوان عارضه خارج روده ای IBD نسبتا شایع است و مشخص نیست درگیری ریوی ناشی از خود فرآیند بیماری IBD است یا مصرف داروها.
نرگس رزاقی
ناصر ابراهیمی دریانی
غلام رضا درخشان دیلمی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید