سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

این جست وجوگر همه کاره


این جست وجوگر همه کاره
اتاق بزرگی که داخل ساختمانی در جنوب سانفرانسیسکو واقع شده است، به صورت تقریبی ۲۴ تا ۳۰ متر ارتفاع دارد و از پشت درهای شیشه ای مشجر آن نمی توان چیزی را مشاهده کرد. صدای دستگاه های مختلف موجود در این اتاق از پشت در به گوش می رسد. این ها مشخصات مکانی است که به عنوان قلب بزرگ ترین سایت اینترنتی تصویری دنیا محسوب می شود. این مکان در اصل مرکز پشتیبانی سایت YouTube است که حدود ۲ سال از تولد آن می گذرد و صدها هزار کلیپ تصویری و فایل ویدیویی را در خود جا داده است.
تا پیش از آن که YouTube توسط شرکت گوگل خریداری شود، این سایت توانسته بود خود را به بیش تر کاربران معرفی کند و محبوبیت های فراوانی به دست آورد. اما از زمانی که شرکت گوگل با پرداخت ۶۵/۱ میلیارد دلار این سایت را از آن خود کرد، نام YouTube به گوش کسانی که با اینترنت سروکار هم ندارند رسید و به همین خاطر بر شهرت آن افزوده شده است.
«اریک اسمیت» (Eric Schmidt) مدیر شرکت گوگل در مورد فعالیت های خود در دنیای تصاویر آنلاین می گوید: «اگر چه در سال های اخیر هرکدام از شرکت های بزرگ خواسته اند به نوعی در اینترنت تغییر ایجاد کنند و آن را متحول کنند، این یکی از بزرگ ترین گام ها در سیر تکامل تدریجی اینترنت محسوب می شود.»
او همچنین ادامه می دهد: «به بزرگ ترین سایت اینترنتی مطابق با فرهنگ های مختلف جهان خوش آمدید. اینجا مرکزی است برای انتشار اطلاعات تصویری به زبان های مختلف. YouTube فقط به مخاطبان جوان خود فکر نمی کند. شما در هر سن وسالی که هستید با مراجعه به این سایت می توانید لحظات خوشی را در اینترنت سپری کنید.»
طبق آخرین آمارهای منتشر شده، ویدیوهای این سایت روزانه ۱۰۰ میلیون بار مشاهده می شوند و تعداد مخاطبان آن نیز از مرز ۲۰۰ میلیون نفر هم گذشته است.
● موفقیت اقتصادی گوگل
اگر چه YouTube پیش از خریده شدن توسط گوگل توانسته بود نام خود را به عنوان بزرگ ترین سایت فایل های تصویری در دنیا به ثبت برساند، اما کارشناسان نگران آن بودند که انتشار رایگان فایل های تصویری باعث خواهد شد تا این پایگاه اینترنتی در آینده با مشکلات مالی مواجه شود. با وجود این که مدیران اسبق YouTube ادعا می کردند برای حل این مشکل روش های مختلفی را دارند، اما شرکت گوگل با خریدن این سایت موفق شد آن را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کند و بتواند پول خوبی را از این طریق به جیب بزند.
«رابرت مردوخ» صاحب شرکت رسانه ای News در ژوییه سال گذشته با پرداخت ۵۸۰ میلیون دلار سایت اینترنتی MySpace.com را از آن خود کرده بود. این سایت که نوعی پل ارتباطی بین کاربران محسوب می شود و هم اکنون از محبوبیت های زیادی برخوردار است، پیش از این توجه همه دوستداران اینترنت و فضای آنلاین را به خود جلب کرده بود. به هر حال با رونق بازار فایل های آنلاین تصویری و خریده شدن YouTube توسط گوگل، بزرگ ترین موتورجست وجوی اینترنتی دنیا هم اکنون می کوشد تا با پیشی گرفتن از MySpace.com و جذب تعداد بیش تری مخاطب، مردوخ را از عرصه رقابت بیرون کند.
آخرین مطالعات انجام شده نشان می دهد که هم اکنون جوانان بزرگ ترین مخاطبان YouTube را تشکیل می دهند. بر این اساس اگر گوگل بتواند با سرمایه گذاری بیش تر تمامی نیازهای جوانان را پاسخ گوید، قطعا YouTube را به یکی از بزرگ ترین مراکز اقتصادی خود تبدیل خواهد کرد.
با وجود توضیحات مذکور باز هم این سوال مطرح می شود که چگونه یک سایت اینترنتی که تا چندی پیش خدمات گسترده ای را ارایه نمی داد امروزه به بزرگ ترین مرکز مجازی دنیا برای انتشار فایل های تصویری تبدیل شده است؟ این سایت نزدیک به دو سال پیش توسط استیون چن و چاد هارلی از مدیران اسبق بخش PayPal وابسته به شرکت eBay راه اندازی شده بود و در آن زمان این دو نفر قصد عرضه خدماتی با این گستردگی را نداشتند.
طبق اظهارنظر کارشناسان، از دسامبر سال گذشته که دو مدیر یاد شده اقدام به عرضه خدمات تصویری در YouTube کردند، اولین گام ها برای موفقیت این سایت برداشته شد. اگر چه در آن زمان امکانات فراوانی در اختیار کاربران قرار نمی گرفت، اما پس از گذشت مدتی معلوم شد که ایجاد شرایط لازم برای عرضه تصاویر ویدیویی روی اینترنت توسط هر یک از افراد مهم ترین عامل موفقیت YouTube خواهد بود. به هر حال باید توجه داشت که گرچه این روزها شرکت هایی چون یاهو و Metacafe خدمات مشابهی را عرضه می کنند، ولی YouTube اولین مرکز اینترنتی محسوب می شود که به کاربران امکان داد تا ویدیوکلیپ های ساخت خود را بدون هر محدودیتی روی اینترنت بگذارند و همین امر باعث شده تا این سایت از همه رقبا جلو بیفتد.
این طور که کارشناسان مرکز تحقیقاتی In-Stat پیش بینی کرده اند، تا سال ۲۰۱۰ میلادی درآمد مراکز آنلاین تصویری به بیش از ۸۵۰ میلیون دلار خواهد رسید. در این میان سایت هایی مثل YouTube که کاربران در آن می توانند علاوه بر عرضه یک فایل تصویری و نوشتن اطلاعات لازم در مورد آن، با دیگر کاربران صحبت کنند و از اطلاعات آن ها به صورت رایگان استفاده کنند بر رونق این بازار خواهند افزود و درآمدهای صاحبان این سایت ها را افزایش خواهند داد.
● چرا YouTube
YouTube نیز مانند گوگل، اپل و بسیاری از شرکت های کامپیوتری بزرگ کار خود را از یک گاراژ قدیمی شروع کرد و چون از همان ابتدا تمام توجه آن به مخاطبان منعطف شده بود، امروزه توانست این جایگاه را به دست آورد. به هر حال باید دریافت که چگونه این سایت توانسته خود را در بین بیش تر کاربران محبوب و کارآمد نشان دهد. به نظر شما بعد از YouTube باز هم سایتی با این موفقیت ها روی کار خواهد آمد؟ به عقیده کارشناسان سه عامل عمده و اساسی در پیروزی YouTube نسبت به رقبا نقش داشته اند:
▪ فناوری
▪ ادامه دادن فعالیت به صورت آهسته و پیوسته
▪ احساس نیاز برای همکاری با دیگر شرکت ها و کارشناسان
۱) فناوری:
مدیران YouTube در مراحل اولیه راه اندازی این سایت توانستند با استفاده از بهترین فناوری روز و به کارگیری ۶۷ کارشناس متخصص آن را در بهترین حالت ممکن به کاربران عرضه کنند.
گوگل پیش از آن که YouTube را خریداری کند بخشgoogle Video را راه اندازی کرده بود و در آن فعالیت های مشابهی را انجام می داد. با وجود این که یک گروه مدیریت هر دو سایت را برعهده دارد، YouTube از Google Video موفق تر است.
۲) ادامه دادن فعالیت به صورت آهسته و پیوسته:
در ابتدا برای YouTube سه هدف کلی و اساسی تعریف شده بود: الف) راه اندازی یک شبکه اجتماعی و مردمی آنلاین
ب) عرضه فایل های تصویری برای کاربران جوان تلفن های همراه
ج) مبارزه با سرقت فایل های اینترنتی و رعایت قانون کپی رایت. این سایت از زمان تولد خود تا امروز یک حرکت آهسته و پیوسته را دنبال کرده و موفقیت های آن تا اندازه زیادی به این امر برمی گردد.
۳) احساس نیاز برای همکاری با دیگر شرکت ها و کارشناسان:
گوگل هم اکنون مدیر این سایت است و سعی می کند آن را به بهترین نحو اداره کند. اگرچه شرکت گوگل زبده ترین کارشناسان اینترنتی دنیا را در اختیار گرفته، با این وجود سعی می کند که از تجربیات دیگر شرکت ها، کارشناسان و حتی کاربران استفاده کند تا بتواند نیازهای جامعه را بهتر و بیش تر تشخیص دهد. سیاست گوگل برای اداره YouTube همکاری با همه مردم است و به همین خاطر به سادگی می توان پیش بینی کرد که این سایت در ماه های آینده موفقیت های چشمگیری را به خود اختصاص خواهد داد.
● اقدامات جدید گوگل
شرکت گوگل برای رونق هرچه بیش تر YouTube مذاکراتی را با چند شرکت بزرگ رسانه ای انجام داده است تا محصولات تصویری آن ها را با رعایت کپی رایت به صورت قانونی روی این سایت منتشر کند. در این اقدام جدید شرکت گوگل می خواهد تا موسیقی، فایل های تصویری، تصاویر ویدیویی، کلیپ های تلویزیونی و... را در اختیار عموم کاربران قرار دهد.
تاکنون مذاکراتی بین بزرگ ترین موتورجست وجوی اینترنتی جهان و شرکت های رسانه ای CBS، NBC، News Corp و Time Warner انجام شده است.
اگرچه تاکنون برخی فایل های صوتی و تصویری این شرکت ها روی YouTube قرار گرفته بوده، گفته می شود که برای انتشار هیچ یک از آن ها هیچ مجوزی تهیه نشده بوده و گوگل هم اکنون می کوشد تمامی این فایل ها را به صورت قانونی عرضه کند.
هم اکنون شرکت های Sony BMG، Warner Music و Universal Music قراردادهایی را با گوگل امضا کرده اند و در درآمدهای تبلیغاتی این سایت شریک شده اند.
میثم لطفی
منابع:
http://www.csmonitor.com
http://www.bbc.co.uk
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید