پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


ده نکته راجع به ایجاد تغییر شغلی موفق


ده نکته راجع به ایجاد تغییر شغلی موفق
آیا فقط بدنبال یک شغل بهتر هستید ؟ شاید بدنبال یک حرفه پردرآمد هستید ! حرفه ای که با مهارت ها و علائق ، ارزشها و طرحهای آینده شما بهتر مطابقت داشته باشد . اما دقیقاً راجع به یک وضعیت تغییر شغلی چه دیدگاهی دارید و چگونه عمل می کنید؟
نگاه جدی به مسأله نتایج و احتمالات قبل از کوشش به انتخاب زمینه شغلی جدید ، بسیار مهم است .
هنگام انتقال از شغل فعلی به شغل بعدی ، ده نکته را مورد توجه قرار دهید :
۱) طرح و نقشه روشنی داشته باشید :
ظریف ترین گامی که می توانید بردارید این است که یک استراتژی تغییر شغلی مؤثری طرح ریزی نمائید ، استراتژی که یک طرح عملی کامل بوده و موضوعات مالی ، تحقیقی ، آموزشی و پرورشی را در خود داشته باشد . بخاطر داشته باشید که یک تغییر شغلی موفق می تواند چند ماه یا بیشتر بطول انجامد تا کامل گردد ، بنابراین باید صبور باشید.
۲) منتظر فرصت مناسب باشید :
بهترین زمان برای شروع توجه به یک شغل جدید ، زمانی است که جای پای خود را در شغل و موقعیت فعلی محکم نمایید. . نیاز به گفتن ندارد که کنترل مداوم حقوق و پرداختها ، می تواند شما را از بسیاری از فشارها رها سازد. راههای زیادی جهت شروع یک مسیر شغلی جدید وجود دارد نظیر انجام یک شغل بصورت داوطلبانه و انفرادی و یا بصورت یک مشاور در یک مؤسسه . این روشها می تواند به شما کمک کند تا در زمینه شغلی جدید و دلخواه خود به وارسی شغلی بپردازید.
۳) از دلایل تغییر شغل خود اطمینان حاصل نمائید :
این دلیل که در شغلی بدشانس هستید ، دلیل قانع کننده ای برای جابجایی شغل نیست . بدقت تجریه و تحلیل نمایید که آیا این همان شغل واقعی شماست که آنرا دوست ندارید یا بدلیل شرایط اداری ، کارفرمای خود و یا مسئول خود ، از آن تنفر دارید .
۴) در مورد زمینه شغلی جدید تحقیق نمایید :
مطمئن شوید که قبل از سعی به انتقال شغل ، تمام احتمالات و صورتهای ممکن را مورد بررسی و آزمایش قرار داده اید . با افراد مختلف در شبکه شغلی خود مذاکره نمایید ، پرونده ها و نمودارهای شغلی را مطالعه نمایید ، با افراد متخصص در امر مدیریت شغلی ملاقات و گفتگو نمایید . هر قدر اطلاعات مطمئن تری نسبت به قبل تهیه نمایید ، موفقیت شما بیشتر خواهد بود.
۵) درباره آنچه مهم است تصمیم گیری نمایید :
اکنون بهترین زمان برای بازتاب فکری اندیشمندانه ( در این مرحله ) می باشد . باید از خود بپرسید خواسته عملی و حقیقی تان در باقیمانده زندگی تان کدام است . صادقانه جدول و فهرستی از آنچه دوست دارید و آنچه دوست ندارید ، تهیه نمایید . در این جدول ، مهارتها ، ارزشها و علائق شخصی خود را دخیل سازید . بسیاری از کسانی که به فکر تغییر شغل هستند سعی دارند بین زندگی شخصی و شغلی شان موازنه ای بیابند مثل ترکیب صحیح پول و هدف . در این رابطه ممکن است به مشاوره یک مربی شغلی نیاز داشته باشید و یا یک تست ارزیابی شغلی از خود بعمل آورید.
۶) توانایی ها و شایستگی های خود را به آزمایش بگذارید :
آیا تجربه و تحصیلات مورد نیاز بعنوان کاندیدای اصلح یک شغل را در زمینه شغلی دلخواه و جدید ، دارا هستید ؟ اگر جواب منفی است پس باید راهی برای پر کردن شکاف گواهینامه ها و مدارک مختلف خود بیابید ، یعنی باید اهداف خود را بلند مدت انتخاب کنید و به فکر آموزش بیشتر و یا بازآموزی باشید.
۷) درباره صنایع و صنعت بیشتر بیاموزید :
زمینه شغلی که با علائق شما جور است را حس کنید . راجع به صنعت و صنایع در مجلات و روزنامه ها مطالعه نمایید ، در کنفرانس های مربوط به صنایع مختلف حضور یابید و با سایر افراد درباره مشاغل حرفه ای شان گفتگو نمایید . درباره این نکته که آیا صنعت مورد علاقه شما پناسیل رشد دارد یا خیر مطالعه بیشتری بعمل آورید . مجلات بازرگانی ، سازمانها و شرکتها ، وب سایت های (website) فراوانی ایجاد نموده اند و دارای بانکهای اطلاعاتی قابل جستجو هستید که فضاهای شغلی در بسیاری از صنایع خاص را فهرست می کند . سعی کنید جستجو در این وب سایتها را بصورت یک امر عادی در آورید.
۸) شبکه های ارتباطی را گسترش دهید :
به سرعت دوستی های حرفه ای ایجاد نمایید و بسوی آنها تمایل نشان دهید . سازمانهای حرفه ای و مؤسسات تجاری صنایع شغلی ، محل خوبی برای شروع این کار است . بسیاری از این سازمانها رویدادهای شبکه ای و نمایشگاههای شغلی را در خود نگهداری می کنند
۹) مهارتهای جستجوی شغلی خود را بروز(update) نمایید :
این نکته بسیار مهم است که مهارتها و تکنیک های شکار شغلی خود را قبل از شروع به ایجاد شبکه ارتباطات حرفه ای ، نوسازی نمایید و اطمینان حاصل نمایید که از زمان و منابع تا جایی که امکان دارد بطور مؤثر استفاده نموده باشید.
۱۰) هزینه های مربوط به شغل جدید را تحمل نمایید :
انتظار نداشته باشید بلافاصله در شغل جدید هم مثل شغل قبلی در سطح ارشدیت قرار بگیرید برای نیل به درجات بالای شغلی ، باید زمانی را سپری نمود . ولی اگر با گذاشتن از مراحل فوق توانستید شغل مورد علاقه خود را بیابید ، این هزینه ها ارزش آنرا دارد که متحمل شوید.
منبع : www.allbusiness.com/human-resources/careers-changing-jobs/۱۶۱۸-۱.html
مولف : مجله وندر تایم ( سایت www.allbusiness.com )
مترجم : علیرضا صالحی امین ( مسئول مالی آموزش و پرورش شفت )
فوق لیسانس مدیریت بازرگانی
علیرضا صالحی امین


همچنین مشاهده کنید