جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سونا و فواید آن


سونا و فواید آن
سونا یکی از فعالیت هایی است که تقریباً همه ورزشکاران با آن آشنا هستند و در سطح قهرمانی و حرفه ای و آماتوری به آن توجه خاصی دارند. اولین بار، فنلاندی ها سونا (خشک) را به کار گرفتند. گفته می شود از هر سه خانه در فنلاند، یکی دارای سونا است. فنلاندی ها معتقدند سونا بدن را از استرس ها و سموم آزاد می کند.
سونا باعث آرامش اعصاب ، کاهش استرس ، ایجاد وجد و شادمانی ، می شود . در عین حال با ایجاد دوره های سرد و گرم شدید در بدن ( رفتن به سونا و پریدن در اب سرد جکوزی ) می تواند قدرت تمرکز و هوشیاری شخص را بالا ببرد .
بطوریکه بعضی افراد ترجیح می دهند صبح ها و در شروع کار به سونا بروند . اما سونا رفتن بهتر است در پایان روز و قبل از رفتن به رختخواب صورت گیرد تا باعث ایجاد خواب عمیق تر شود . " وقتی که شما سونا میروید می توانید مانند یک نوزاد به خواب آرام فرو روید "
● هدف از سونا رفتن
یکی از هدفهای اصلی از سونا رفتن ، پاک کردن بدن از طریق تعریق است . منافذ بدن باز می شوند و سموم موجود در بدن از طریق عرق کردن به بیرون دفع می شوند .
اکثر کسانی که استفاده از سونا را تجربه کرده اند اذعان می کنند که این کار باعث شادابی و تسکین درد های آنان شده است . سونا می تواند باعث تسکین اثرات سرما خوردگی شود . سبب نیرو بخشیدن به عضلات بعد از تمرینات ورزشی می شود و رنگ چهره را روشن می کند .
بسیاری از مردم به قدرت شفا بخشی سونا در برطرف کردن افسردگی پس از بیرون آمدن از سونا اعتراف دارند . هنگامی که بدن احساس آرامش می کند و سرشار از انرژی می شود ، متعاقب آن ذهن و احساس هم حالت بهتری پیدا می کنند .
● سونا چه اثری روی بدن ما می گذارد ؟
هنگامی که شما سونا می گیرید گرمای ناشی از آن باعث می شود جریان خون به سمت پوست افزایش یابد و غدد عرق تحریک شوند . عرق کردن باعث دفع یک سری از مواد زاید در بدن می شود وبدن را از دست این مواد نامطلوب خلاص می کند
قرار گرفتن در حمام بخار یا سونا باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن می شود . در اثر این افزایش حرارت ، عروق خونی گشاد می شوند و جریان گردش خون در پوست بالا می رود همین امر باعث افت فشار خون در مویرگها و سیاهرگها می شود و درمجموع فشار خون پائین می آید سپس با بالا رفتن ضربان قلب ، فشار خون به حالت طبیعی بر می گردد .
● آیا سونا باعث کاهش وزن می شود ؟
اگرچه هنگام سونا گرفتن بدن احساس سبکی می کند ولی بخش زیادی از آن به دلیل از دست رفتن آب و مایعات بدن است واگرچه همین امر ممکن است بطور موقت وزن بدن را کاهش دهد ولی بلافاصله بعد از جبران آب به حالت اول برمی گردد .
( باید دقت شود که : قبل ، هنگام ، و بعد از سونا حتما مقادیر کافی آب نوشیده شود تا بدن با کمبود آب مواجه نشود .همچنین لازم است مواد معدنی مصرف شوند تا موازنه الکترولیت های بدن به هم نخورد در واقع این موضوعی است که اگر به آن توجه نشود ممکن است خطر آفرین باشد ) .
● اما سونا اثرات سودمند بسیاری دارد از جمله اینکه :
▪ تعریق باعث دفع سموم بدن می شود .
▪ با فعال شدن غده های عرق ؛ پوست نیز نرم می شود و حالت بهتری پیدا می کند .
▪ سونا اثرات ضد سرطان دارد چون سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می کند .
▪ سونا رفتن باعث باز شدن منافذ پوست می شود . واین در حفظ سلامتی پوست فوق العاده مؤثر است .
▪ سونا و استفاده از جکوزی آب سرد می تواند در بالا بردن توان عمومی بدن و مقابله با بیماری بخصوص سرما خوردگی شود .
▪ استفاده از سونا علاوه بر فوائدی که برای تندرستی و سلامت دارد با ایجاد احساس خوشایندی در انسان می شود و در زیبایی چهره و لطافت پوست هم تاثیر بسزایی دارد . به موارد زیر هم می توان اشاره کرد :
▪ باعث رفع خستگی عضلات و بهبود سریع گلو درد می شود
▪ کمر درد و آتریت را تسکین می دهد
▪ باعث مقابله با سرما خوردگی وبرطرف شدن مشکل سینوسها می شود .
▪ وضعیت و ظاهر پوست بدن را بهبود می بخشد .
▪ کارائی سیستم اسکلتی افزایش می یابد.
▪ به دلیل فعال شدن سیستم شبه مرفینی مغز، تسکین جسمی و روحی غیر قابل تصوری برای فرد ایجاد می شود.
منبع : شرکت ملی گاز ایران


همچنین مشاهده کنید