جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

المپیک اتن ۱۸۹۶ تا المپیک ۲۰۰۴


المپیک اتن  ۱۸۹۶ تا المپیک ۲۰۰۴
▪ المپیک۱۸۹۶ در آتن قدیم برگزار شد .
▪ المپیک ۱۹۰۰هم زمان با نمایشگاه جهانی در پاریس برگزار شد.
▪ المپیک ۱۹۰۴ در سن لوئی آمریکا برگزار شد . دراین المپیک« آنتونیو کارواخال »از کوبا که مستخدم اداره پست هاوانا بود با قرض از همکارانش هزینه سفر به آمریکا را تهیه کرد تا درمسابقه دوی ماراتن شرکت کند ، اما او پولهایش را صرف قمار کرد و به سختی خودرا به سن لوئی رساند . او که لباس مسابقات را نداشت شلوارش را از زانو کوتاه کرد و با روحیه عالی و اعتماد به نفس مسابقه را شروع کرد و با اختلاف زیادی نفر اول بود ، اما در میان راه بر اثر گرسنگی شدید کنار یک باغ توقف کرد و چند سیبی از درختان باغ خورد و دچار دل درد شدیدی شد. که بالاخره نفر چهارم شد. او در حوزه کارائیب از اسطوره های ورزش به حساب می آید. با زهم در دوی ماراتن« فرد لورز »از آمریکا به عنوان نفر اول وارد ورزشگاه شد که جام قهرمانی را از دست آلیس روزولت دختر رئیس جمهور وقت آمریکا دریافت کرد .
۱۵ دقیقه بعد دونده دیگری از آمریکا به نام« توماس هیکس» با خوشحالی وارد ورزشگاه شد و ازین که مورد استقبال قرار نگرفت متعجب شد در حالی که «فرد لورز» فقط ده کیلومتر را دویده بود و بقیه راه را با اتومبیل طی کرده بود.
?المپیک ۱۹۰۸ در لندن برگزار شد که تیم فوتبال کشور میزبان قهرمان شد و دانمارک با نتیجه ای عجیب ۱۷ بر صفر در مقابل فرانسه به پیروزی رسید. در رشته دوی ماراتن « پیتری دوراندو» از کشور ایتالیا اولین نفری بود که وارد ورزشگاه شد اما به خاطر فشار زیادی که متحمل شده بود چند متر مانده به خط پایان به زمین افتاد که باکمک داوران مسابقه از زمین بلند شده و به مسیر اصلی هدایت شد. پیتر پنج بار دیگر به زمین افتاد و لحظه های پایانی را با کمک داوران دوید و از مدال محروم شد اما «پیتر » به عنوان سمبل مقاومت انتخاب شد.
▪ المپیک ۱۹۱۲ در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد که انگلیس بازهم در فوتبال قهرمان شدو کشور ژاپن اولین کشور آسیایی شرکت کننده در المپیک بود و جالب اینکه اسکار سوال ۶۵ ساله از کشور میزبان در رشته تیر اندازی به مدال طلا رسید.
▪ المپیک ۱۹۱۶ به خاطر جنگ جهانی اول برگزار نشد و المپیک با ۴ سال تعویق در سال ۱۹۲۰ در « آنتورپ » برگزار شد ، دراین دوره کشور آلمان و اتریش غایب بودند و ازین دوره به بعد سوگند المپیک رسم شد.
▪ المپیک ۱۹۲۴ در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد جکی فیلد ۱۶ ساله از آمریکا در رشته بوکس به مدال طلا رسید.
▪ المپیک ۱۹۲۸ در آمستر دام برگزار شد که مراسم جالبی به نشانه صلح با پرواز دادن صدها کبوتر برگزار شد. تیم فوتبال اروگوئه در مقابل تیم آرژانتین فینال را برگزار کرد که تیم اروگوئه قهرمان شد. و یک جوان۱۴ ساله از سویس به نام « هانس بورکوین » رکورد جوان ترین طلائی المپیک را به نام خود ثبت کرد.
▪ المپیک ۱۹۳۲ در لس آنجلس برگزار شد که آمریکا اولین استادیوم صد هزار نفری جهان را برای برگزاری المپیک ساخت و بالا بردن پرچم کشورها در مراسم توزیع مدالها دراین المپیک رسم شد.
▪ المپیک ۱۹۳۶ در برلین آلمان برگزار شد . دراین المپیک که هیتلر برآلمان حکومت می کرد دستور داد که در کنار علامت المپیک علامت صلیب شکسته هم نصب شود و بعضی از کاروان های کشورهای دوست آلمان به هیتلر سلام نازی میدادند. آدولف هیتلر پشت میکروفون قرار گرفت و گفت: من رسما بازی های المپیک برلین را افتتاح می کنم. و در موقع افتتاح بازی ها ۱۱ توپ شلیک شد. و اولین پخش مستقیم بازی های ورزشی ازین دوره شروع شد. ایتالیا قهرمان فوتبال شد و یک شرکت کننده جاپانی که درواقع کره ای بود و به دلیل اشغال خاک کرده توسط جاپان به نام کشور جاپان شرکت کرده بود که بعداز آزادی کره از اشغال جاپان در مراسمی جالب در برلین اسم جاپان را با چکش و قلم از روی سنگ یاد بود پاک کرد.
▪ المپیک ۱۹۴۸ در ویمبلی برگزار شد که سوئدی ها در فوتبال قهرمان شد و ترکیه در رشته کشتی قهرمانی از خود کرد.
▪ المپیک ۱۹۵۲ در هلسینکی برگزار شد . شوروی با دوری ۴۰ ساله از المپیک در این دوره به بازی ها برگشت و عکس بزرگی از استالین در محل اقامت کاروان شوروی نصب شده بود.
▪ المپیک ۱۹۵۶ در ملبورن استرالیا برگزار شد . آلن میمون فرانسوی الجزایری الاصل در رشته دو استقامت پس از سه بار شکست در مقابل ایس زاپوتک سرانجام اورا شکست داده و به قهرمانی رسید.
▪ المپیک ۱۹۶۰ در رم برگزار شد . ولیعهد یونان « کنستانتین » که بعدها پادشاه این کشور شد در رشته قایقرانی به مدال طلا رسید ، محمدعلی کلی که درآن زمان کاسیوس نام داشت در بوکس نیمه سنگین به مدال طلا رسید و روشنفکر روسی « یوری ولاسف » در وزنه برداری فوق سنگین به مدال طلا رسید.
▪ المپیک ۱۹۶۴ در توکیو پایتخت ژاپن برگزار شد که امپراتور هیرو هیتو بازی ها را رسما افتتاح کرد. مشعل المپیک را جوان ۱۹ ساله ای که در روز بمباران شیمیایی هیروشیما روشن کرد که با روشن شدن مشعل تماشا چیان به جای کف زدن اشک ریختند.و فوتبال مجارستان قهرمان این دوره شد.
▪ المپیک ۱۹۷۲ در مونیخ آلمان برگزار شد . چند جوان فلسطینی با ورود به دهکده المپیک ۹ ورزشگاه اسرائیلی را به گروگان گرفت که خواستار آزادی ۲۰۰ زندانی فلسطینی در زندانهای اسرائیل بودند که در انتها ۵ فلسطینی ورزشکاران اسرائیلی و یک پلیس آلمانی کشته شدند. دو سیاهپوست آمریکایی همانند دوره گذشته در هنگام پرچم آمریکا در اعترض به تبعیض نژادی حرکاتی را از خود نشان داده که باعث از دست دادن مدال طلا شد.
▪ المپیک ۱۹۷۶ در مونترال کانادا برگزار شد که مشعل المپیک را دو دختر و پسر فرانسوی و انگلیسی به نشانه اتحاد کانادا به ورزشگاه آوردند و در نهایت با هم دوست شده باهم ازدواج کردند ، میزبان در هیچ رشته ای مدال نیاوردند.
▪ المپیک ۱۹۸۰ در مسکو برگزار شد که کشورهای مثل آلمان غربی ، آمریکا ، ایران ، ژاپن ، کنیا ، ترکیه ، نروژ ... در اعتراض به اشغال افغانستان این بازیها را تحریم کردند. در رشته فوتبال چکسلواکیا قهرمان شد.
▪ المپیک ۱۹۸۴ در لس آنجلس برگزار شد . لو گانیس از آمریکا در رشته شیرجه به دو مدال دست پیدا کرد و ده سال بعد رسوایی اخلاقی این ورزشکار خوش چهره فاش شد ، او در سنین کودکی مبتلا به ایدز بوده و حتی با مربی تیم شیرجه آمریکا رابطه غیر اخلاقی داشته بود.
▪ المپیک ۱۹۸۸ در سئول برگزار شد . در این دوره مردم جهان با ستاره ای به نام روماریو در رشته فوتبال آشنا شد.
▪ المپیک ۱۹۹۲ در بارسلون اسپانیا با زیبا ترین نمونه ای افتتاحیه برگزار شد. شوروی پس از فروپاشی به عنوان « کشورهای مشترک المنافع » شرکت کرد و بیشترین مدال طلا را از آن خود کرد.
▪ المپیک ۱۹۹۶ در آتلانتا برگزار شد
▪ المپیک ۲۰۰۰ در سید نی استرالیا برگزار شد و المپیک ۲۰۰۴ در آتن .
منبع : شرکت ملی گاز ایران


همچنین مشاهده کنید